Gå till innehåll

Vem vill ha gratis V2 200T + gratis scanning?


Recommended Posts

Jo, som en del medlemmar här redan vet så har jag en filmscanner och försörjer mig på att scanna 8mm filmer om dagarna. Negativa filmer är intressanta, Mattias Sandström har fått några rullar som han har filmat åt mig som provrullar men de verkar aldrig komma iväg til Andec för framkallning.

 

Jag skulle vilja ha några rullar att leka med, att testa, att scanna. Tanken var att jag skulle filma mina rullar med min nyservade Beaulieu 4008, men jag blev blåst på ett batteri som jag beställde, så jag har inga batterier till den... Jag får väl jaga vidare efter ett batteri någon gång, men man ska ha tid att filma ochså.

 

Jag har 5st rullar super8 V2 200T i frysen. Vem vill ha en rulle eller två? Eller tre?

 

Jag skickar filmerna gratis till Er, Ni betalar för framkallning och "prepare for telecine", jag scannar och behåller filmerna här (mina filmer). Givetvis får Ni en kopia av det scannade, gratis (det enda Ni behöver betala för är alltså det Andec tar för framkallning och rengöring). Ni får filma vadhelst Ni vill, det vore uppskattat om filmerna blev filtrerade med dagljusfilter. Jag vill inte öppna dem och bryta förpackningarna för att skära någon filternotch.

 

Så, vem får då filmerna? Tja, den som frågar, och har en bra kamera.

Tidigare erfarenhet av super8 filmning är givetvis ett plus (vore trist om det bara blev skräp av det pga otestad kamera och okunnig kameraman), likaså om man har en bra super8 kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, som en del medlemmar här redan vet så har jag en filmscanner och försörjer mig på att scanna 8mm filmer om dagarna. Negativa filmer är intressanta, Mattias Sandström har fått några rullar som han har filmat åt mig som provrullar men de verkar aldrig komma iväg til Andec för framkallning.

 

Jag skulle vilja ha några rullar att leka med, att testa, att scanna. Tanken var att jag skulle filma mina rullar med min nyservade Beaulieu 4008, men jag blev blåst på ett batteri som jag beställde, så jag har inga batterier till den... Jag får väl jaga vidare efter ett batteri någon gång, men man ska ha tid att filma ochså.

 

Jag har 5st rullar super8 V2 200T i frysen. Vem vill ha en rulle eller två? Eller tre?

 

Jag skickar filmerna gratis till Er, Ni betalar för framkallning och "prepare for telecine", jag scannar och behåller filmerna här (mina filmer). Givetvis får Ni en kopia av det scannade, gratis (det enda Ni behöver betala för är alltså det Andec tar för framkallning och rengöring). Ni får filma vadhelst Ni vill, det vore uppskattat om filmerna blev filtrerade med dagljusfilter. Jag vill inte öppna dem och bryta förpackningarna för att skära någon filternotch.

 

Så, vem får då filmerna? Tja, den som frågar, och har en bra kamera.

Tidigare erfarenhet av super8 filmning är givetvis ett plus (vore trist om det bara blev skräp av det pga otestad kamera och okunnig kameraman), likaså om man har en bra super8 kamera.

 

 

Jag är intresserad (förstås). Har redan börjat på en rulle som jag har "85 filter hackat" sedan har jag slut på film ;)

Har följande maskiner:

Nizo 561

Canon 814

canon 514 Sv

 

Erfarenhet av anlog film: måttlig (ja, du vet ju ;) )

Lovar att läsa allt jag kommer över om ljus och exponering innan jag strider till verket ;)

 

Edit: Laddar upp resultatet från senaste 64rullen ikväll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var ju dum och aoutoexponerade mot himmlen. Jag är ju van vid video, där skruvar man ju bara tills det ser bra ut ;)

Funderade lite på att leka på timelapse, men jag gissar på att det borde påverka exponeringen, så det kanske är en dum idé att ge sig på för en novis som mig. Bättre att spara det till lite billigare film.

 

Föresten vad kotar v2 framkallning och tvätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror iofs på vad det är för timepalse, men jag antar att det är billigare att testa med reversal om man är osäker. Hur man gör med bäst en timelapse som spelas in under flera dygn vet jag faktiskt inte (typ en blomma som växer upp). Chansar eller väntar på bra väder?

 

Jag vet faktiskt inte vad det kostar, men du har en länk i din signatur... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter som ett intressant test det här, Kent! Jag känner dock att jag måste funktionskolla min nyinförskaffade Canon 814 Autozoom Electronic innan jag skulle våga testköra en av dina filmrullar ;)

 

Som jag förstått måste man ha ett externt 85-filter, är det någon som har tips på var man kan köpa ett sådant passande objektivet till Canon 814?

 

Vad jag förstår av Andec kostar framkallning+prep 26.8 € inkl. moms. vilket är cirka 250 kr... http://www.andecfilm.de/en/e_s8_entw.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter som ett intressant test det här, Kent! Jag känner dock att jag måste funktionskolla min nyinförskaffade Canon 814 Autozoom Electronic innan jag skulle våga testköra en av dina filmrullar ;)

 

Som jag förstått måste man ha ett externt 85-filter, är det någon som har tips på var man kan köpa ett sådant passande objektivet till Canon 814?

 

Vad jag förstår av Andec kostar framkallning+prep 26.8 € inkl. moms. vilket är cirka 250 kr... http://www.andecfilm.de/en/e_s8_entw.htm

 

 

Som jag fattar det är det bara att skära bort en bit av kantetn på kasetten så att inte filtret stängs av (så kör jag just nu iaf ),

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror iofs på vad det är för timepalse, men jag antar att det är billigare att testa med reversal om man är osäker. Hur man gör med bäst en timelapse som spelas in under flera dygn vet jag faktiskt inte (typ en blomma som växer upp). Chansar eller väntar på bra väder?

 

Jag vet faktiskt inte vad det kostar, men du har en länk i din signatur... ;)

 

 

Hehe tack för länktipset :p

 

Jag tänkte isåfall köra en kortare lapse med nizon (Den har en inbyggd timelapse). T.ex klassikern med moln som rör sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter som ett intressant test det här, Kent! Jag känner dock att jag måste funktionskolla min nyinförskaffade Canon 814 Autozoom Electronic innan jag skulle våga testköra en av dina filmrullar ;)

 

Det är lugnt. Vi bokar en rulle till dig så ligger den och väntar i min frys. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, din adress har jag. :)

Vi får se vilka andra kan tänkas visa intresse innan jag dumpar bort alla rullar till de som visat intresse hittils...

 

Men hittils så är det bokat:

 

Dario - 1 rulle som jag behåller tills du säger till.

Team_fagott - 1 rulle

alpha60, Andrés Rignell - 1 eller 2 rullar? Andrés verkar ha koll på läget. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte, oavsett så får du en rulle. Filma med Beaulieu eller med Leicina, vilken passar dig bäst för tillfället.

 

Om andrés Rignell vill ha 2 rullar så är alla uppbokade då.

 

Skicka ett email till mig (alla Ni "okända"), så jag vet vilken adress jag ska skicka filmerna till. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Är försent ute märker jag. Skall filma med Super-8 18-30 juni.

Skall vara med i en entimmesfilm. Fotograf från Danska filmskolan. Dagsljus. Inomhusscen.

Har du nån rulle över, så hör av dig. Annars kanske det kan bli nån annan gång framöver. Jag är sugen på att göra en hel kortfilm med enbart super-8. Det vi skall göra nu är på video, med super -8 inslag för att gestalta 50-tal.

Men om det är nån som ångrar sig, så är jag intresserad.

 

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...