Gå till innehåll

Hur lång tid ger ni ert manus?


jepser

Recommended Posts

Jag har i några månader skrivit manus till en scräck film. För några veckorsedan efter att inte ha skrivit så mycket på ett tag läste jag igenom det från början och jag ändrade väldigt mycket och kom på lite nytt, sen på kvällen läste jag igenom det igen och ändrade lite till... Nu har jag ändrat ännu mer, och lite på handlingen också. Men snart får jag säga stopp och anse att manuset är färdigt...

 

Hur mycket tid efter att handlingen är klar ger in ert manus innan ni anser det som färdigt?

 

// jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Så mycket tid som det behövs. Tills man känner att nu är det bra helt enkelt.

 

För några månader sedan kände jag att manuset var perfekt, men nu har jag ändrat lite och nu känner jag att den är ännu bättre;)

Länk till kommentar
Share on other sites

ibland kan det vara bra att låta sitt manus ligga och mogna lite. dammade av ett gammalt manus jag hade hemma i en mapp för några månader sedan. det var 2 år sedan jag skerv det. hittade massor med grejer som jag vill ändra, även om själva storyn var bra! så det är bara bra att låta det ligga lite.

 

på kortfilmsmanus brukar man hamna mellan 7-15 utkast innan man börjar känna sig nöjd, med lång film så är det väll en 30-40 utkast innan man börjar närma sig produktionsmanus.

 

så låt det ta den tid det behövs som sagt!

Länk till kommentar
Share on other sites

förra året gjorde vi klart våran mest genomplanerade film. den blev 40 min lång.

 

Jag la ner 5 månader på det manuset.

Men det beror ju på hur bra man är som författare hur lång tid det tag.

 

Det finns kort filmer vi gjort på 10-15 min. Som har blivet skit bra.

Manuset till vissa tog bara en kväll att skrva...

Länk till kommentar
Share on other sites

ibland kan det vara bra att låta sitt manus ligga och mogna lite. dammade av ett gammalt manus jag hade hemma i en mapp för några månader sedan. det var 2 år sedan jag skerv det. hittade massor med grejer som jag vill ändra, även om själva storyn var bra! så det är bara bra att låta det ligga lite.

 

på kortfilmsmanus brukar man hamna mellan 7-15 utkast innan man börjar känna sig nöjd, med lång film så är det väll en 30-40 utkast innan man börjar närma sig produktionsmanus.

 

så låt det ta den tid det behövs som sagt!

 

Ja precis, 6 utkast är jag nog uppe vid;)

 

Igårkväll la jag mig på sängen och försökte se filmen i huvudet, inklusive alla dialoger. Dock gick filmer lite snabbare i huvudet. Men jag ändrade en sak som var konstig, men som inte var konstig när man läser manuset. Så jag rekommenderar att göra som jag gjorde;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har skrivit två manus totalt. Kommer inte ihåg hur lång tid det första tog, det var en tramsig komedi. Mitt andra tog några veckor. Sedan lät jag det ligga nån månad. Tog upp det igen och ändrade. Samma sak en gång till tills jag var nöjd. Sedan låta andra läsa och komma med förslag, etc. Så fortsätter det till jag är nöjd och de andra inte har fler invändningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att låta manuset mogna lite tycker jag personligen är bra. Skrivit på mitt kortfilms manus sen julen. Jag trodde att introduktionen i filmen var redan klockren, då jag hade ändrat början av filmen sju gånger redan. Men idag ändrade jag den igen... Man blir nog alldrig riktigt nöjd. Men man gör det bästa av de man kan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att låta manuset mogna lite tycker jag personligen är bra. Skrivit på mitt kortfilms manus sen julen. Jag trodde att introduktionen i filmen var redan klockren, då jag hade ändrat början av filmen sju gånger redan. Men idag ändrade jag den igen... Man blir nog alldrig riktigt nöjd. Men man gör det bästa av de man kan :)

 

Precis så kan man säga att det gått för mig också, jag började också i julas;)

 

/ jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Vår novellfilm som vi spelade in förra året fanns det c:a 10 manusversioner av. Vi började spela några scener in i juli efter 3 mån manusarbete men efter det så skrev framförallt slutscenen sedan om under sommaren.

 

I början på förra året så gjorde jag också en liten kortkort film där iofs grundidén (en seriestrip) varit klar länge men där jag hade brottats med iscensättningen länge. Skulle jag göra den animerad eller live-action, med dockor eller skådespelare, med realistisk dekor eller symbolisk? Det tog 10 år innan lösningen slog mig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tittar man på kortfilmerna här nere i Cannes känns det som man lägger alltför mycket tid - helt klart. De tävlande kortfilmerna är riktigt bra, men alltför mycket tid verkar läggas på regin och allför lite på manuset. Har man en riktigt bra idé borde det gå ganska snabbt. En långfilm tar däremot tid. Party!

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...