Gå till innehåll

Övergångar och annat i Avid Xpress Pro


neolit

Recommended Posts

Har nyss köpt Avid Xpress Pro och har redan fått huvudverk. Jag har övergått från Adobe Premiere Elements 3 till Avid. Känns helt främmande och har inte mycket koll på programet.

 

Undrade om varför jag inte "kommer åt" själva "timeline" för att dela på den, placera om klippen, förkorta de, lägga övergångar osv.

 

Appropå övergångar, var finns de?

 

 

vh/ neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väldigt stora skillnader på på Premiere Elements och Avid eftersom hela tankesättet är HELT annorlunda. Jag föreslår att du börjar i manualen (om du inte köpt en studielicens där den faktiskt inte ingår annat än som "online").

 

Då finns det väldigt bra böcker att skaffa för ett par 100-lappar hos närmsta Avid-återförsäljare. Du gör dig själv en stor björntjänst att traggla dig fram med Trial and Error i Xpress Pro.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Lägg ut en "Dip to color" som finns under "blend" och sedan är det bara att fin putsa på övergången.

 

I dem som är inringande kan du hitta olika sorters övergångar.

http://www.freewebs.com/pldfilm/avid.htm

 

Kan tipsa om detta DVDpaket:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4612311

 

eller så följde det med skivor i avidlådan som förklara det mesta. Dem heter "Avid Xpress Pro Online Library and Tutorial" och "Avid Xpress Pro HD Online Library and Tutorial".

 

Du kan hitta tutorial här också:

http://www.avid.com/video/xpressDemos/index.asp?currVideo=2

 

Hoppas det hjälpte lite.

 

Ett tips är att ta några klipp som du känner och bara sätta sig en helg och leka en massa i programet med dessa klipp. Det var så jag lärde mig programet och det är värt det, även om man inte förstår ett skit.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Då finns det väldigt bra böcker att skaffa för ett par 100-lappar hos närmsta Avid-återförsäljare. Du gör dig själv en stor björntjänst att traggla dig fram med Trial and Error i Xpress Pro.

 

/Max

 

Vad är det för böcker?

Vad gäller manualen så fick jag ingen. Stämmer, jag är student och fick nöja mig med en enkel Cd- skiva med programet och ett DVD:it program. Men jag läser så mycket jag kan på online användarboken.

 

Men, som jag skrev ovan, kommer jag inte riktigt åt "timeline", kommer inte riktigt ihåg vad man kallar det på svenska.

Jag vill inte jämföra Elements med xpress pro, men, hur gör man för att komma åt själva timeline och placera, förkorta dessa som man vill.

 

 

Pld, jag gick in på de olika länken du hade rekomenderat. Jag känner till några, men den med effekter kände jag inte till, tack för länkarna.

 

 

Har Avid Xpress pro överhuvudtaget många effekter som man kan leka med, förändra bildutseendet och så?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ring till närmaste Avid återförsäljare så kan dom hjälpa dig (Avid har själva gett ut böcker som faktiskt är mycket bra).

 

Till skillnad från Premiere, där du alltid kan "ta tag" i ett klipp, så måste du i Avid gå in i trimmode för att göra detta (Alt + Vä klicka och dra lasso runt en klippskarv så kommer du enklast till trimmode).

 

Kolla också om overlay edit resp insert edit mode (röd eller gul edit mode på Avid-språk).

 

Avid själva har inte så många effekter med skickar med en massa olika pluggar, har dålig koll på hur många som medföljer studentlicensen.

 

/ Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ring till närmaste Avid återförsäljare så kan dom hjälpa dig (Avid har själva gett ut böcker som faktiskt är mycket bra).

 

Till skillnad från Premiere, där du alltid kan "ta tag" i ett klipp, så måste du i Avid gå in i trimmode för att göra detta (Alt + Vä klicka och dra lasso runt en klippskarv så kommer du enklast till trimmode).

 

Kolla också om overlay edit resp insert edit mode (röd eller gul edit mode på Avid-språk).

 

Avid själva har inte så många effekter med skickar med en massa olika pluggar, har dålig koll på hur många som medföljer studentlicensen.

 

/ Max

 

Hur menar du "pluggar"? Program eller, något liknande. Jag har inte hört ordet "plugg" förut.

Avid har endast sänt avid premiere pro och ett program kallad DVDit.

För mig är det mycket viktigt att det finns program som jag kan ändra bildutseende då jag framöver kommer att jobba med filmning av musikvideo framförallt. Och då behövs det, med tanke på att man kör video, en hel del möjligheter att "filmatisera" utseendet något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köper man det "äkta" versionen av Avid Xpress Pro (dvs betalar fullpris) får man en massa olika plugins, dvs extra program som öppnas inifrån Avid, som kan göra många olika special effekter osv. Men Avid Och Adobe och alla andra som bundlar sådana) måste betala licensavgifter per såld kopia och därför skickas de ofta inte med i studentversioner.

 

För att åstadkomma en "cool" look kan jag rekommendera Magic Bullet for Editors (http://www.redgiantsoftware.com) som gör underverk för det mesta i videoväg. Avid har dessutom en deinterlace funktion som heter Fluid Motion eller så (om den medföljer i studentversionen) som ger lite mer "strobad" filmlook.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, verkar som att jag har något att se fram emot med min Avid.

Jag undrar en sak. Känns löjligt då programet fungerade perfekt när jag installerade det och fångade in video på datorn. Nu gör det inte det.

 

Jag har inte gjort något annat än jag gjorde förra gången. Kopplat in videokamera och valt (i Avid) "Toolset-> Capture". Videokameran kopplas och allt. När jag ska klicka på "inspelningsknappen" dyker det ett felmeddelande upp: "Exeption: No source tape has been chosen. Please select a source tape".

Vad detta betyder och vad jag ska göra har jag föga anning om. Eller inga.

??

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska välja band.

 

Gå in på Toolset-> capture. I capture fönstret längst ner på vänster sida står det Tape Name? och tryck på den och skriv på namnet på ditt band.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska välja band.

 

Gå in på Toolset-> capture. I capture fönstret längst ner på vänster sida står det Tape Name? och tryck på den och skriv på namnet på ditt band.

 

/Jesper

 

Vad skriver man på för namn på "tape". Jag valde att ha det som "new tape". Sedan när jag skulle fånga video, stod det att jag inte val någon "bin", vilket jag av misstag tryckte på "new bin" och skapade en ytterligare ny "bin", förutom den som fanns från början, men det gick bra i alla fall.

 

Det jag lider av just nu är att kunna flytta "timeline"- klippen runt, och så, placera dessa som jag vill. Jag fick en förklaring (ovan) men, har ändå inte fått grepp om det riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har skrivit varsitt nummer på mina band och skrivit lätt på en lapp vad det bandet innehåller så jag skriver nummret på bandet jag har materalet som ska caputeras.

 

Du använder den gula pilen längst ner i timelinefönstret för att flytta ett klipp och den röda för att lägga ett klipp över ett annat.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Du använder den gula pilen längst ner i timelinefönstret för att flytta ett klipp och den röda för att lägga ett klipp över ett annat.

 

/Jesper

 

 

Nu när jag ska lägga till text, lägger jag till först en till "linje" i "timeline", en videolinje för att lägga texten där. Men, när jag lägger den där, så dyker den aldrig upp.

När jag tar textens linje och för den under videos, så syns texten men inte videon.

 

Hur kommer det sig? Hur ska jag göra här?

 

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan möjligen ha fel spår aktiverat. Du har flera "knappar" i kanten på varje videospår, den som är längst till höger av dom (en liten smal knapp på video) visar vilket spår som är det "aktiva" spåret. Om du inte det har det översta aktivt spelar Avid inte upp det som är ovanför.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Att gå från Premiere till Avid är som att börja med ett helt nytt program i en helt ny miljö på en främmande dator. Det tog mig flera månader innan jag begrep alla skillnader, och då anser jag mig inte speciellt svårlärd inom teknik..

 

De tips jag lärde mig

-Avid känns väldigt svårt att jobba med utan ett färgat tangentbord/redigeringsvariant av ett tangentbord. Premiere är mer "mus-vänligare"

-Man jobbar hela tiden med att redan i source-fönstret trimma mer nogrannare med in och out innan man drar ner till timeline, mot premiere där man bara drog ner hela klippet direkt nästan och klippte och klistrade på timeline.

- gul och röd pil lär dig använda dom och tänk på att har du fel pil tänd så blir det väldigt knasigt.

-trimmode är skitjobbig i början att lära sig och hur och var man måste klicka, specielt eftersom det var så simpelt i Premiere

-texteditorn är sunkig

-mindre frihet större kontroll, mot nästan tvärtom i Premiere

-färgkorrigeringen är trevligare i Avid

-skulle jag göra en musikvideo motsv. eller nåt med mycket effekter skulle jag nog undvika använda Avid

- du kommer svära dig blå på allt i en tid framöver

Länk till kommentar
Share on other sites

Säger återigen (med risk att låta tok-tjatig): Skaffa en bra bok eller video/screencapture-tutorial så du lär dig grunderna istället för att sitta och svära. Det är värt det i ett såpass komplext program.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns online- hjälp om Avid programet som man kommer åt via Hjälp. Men, med tanke på att programet är så komplicerad, känns ändå svårt att begrippa hjälp- avsnitten. Jag skulle föredra en svenskspråkig bok om Avid (vilket jag tvekar att det finns). Annars så skulle det ju vara bra att hitta någon bok som är mer tillägnad sådana som jag "dummies".

 

Någon som har någon bra bok till rekomendation får gärna skriva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att gå från Premiere till Avid är som att börja med ett helt nytt program i en helt ny miljö på en främmande dator. Det tog mig flera månader innan jag begrep alla skillnader, och då anser jag mig inte speciellt svårlärd inom teknik..

 

De tips jag lärde mig

-Avid känns väldigt svårt att jobba med utan ett färgat tangentbord/redigeringsvariant av ett tangentbord. Premiere är mer "mus-vänligare"

-Man jobbar hela tiden med att redan i source-fönstret trimma mer nogrannare med in och out innan man drar ner till timeline, mot premiere där man bara drog ner hela klippet direkt nästan och klippte och klistrade på timeline.

- gul och röd pil lär dig använda dom och tänk på att har du fel pil tänd så blir det väldigt knasigt.

-trimmode är skitjobbig i början att lära sig och hur och var man måste klicka, specielt eftersom det var så simpelt i Premiere

-texteditorn är sunkig

-mindre frihet större kontroll, mot nästan tvärtom i Premiere

-färgkorrigeringen är trevligare i Avid

-skulle jag göra en musikvideo motsv. eller nåt med mycket effekter skulle jag nog undvika använda Avid

- du kommer svära dig blå på allt i en tid framöver

 

 

Du ger mig inte direkt konkreta hopp om programet. Men så illa är det kanske också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avid är ett program att klippa video/film i, och bygger till stor del på de större programmen i samma familj. Att göra ett mycket avancerat program, med en enorm mängd funktioner, samtidigt som det är lättanvänt är möjligen det svåraste som finns för programutvecklare.

 

Avid har i princip sett likadant ut de senaste 10-12 åren och bygger i stort sett på att man lär sig alla snabbkommandon och genvägar. Det är inget snack om att det är kraftfullt och mångsidigt, men det är mest tänkt att klippa i, inte att göra en massa effekter osv. Men kommer man från Premiere (som ju är mera av en drag and drop mjukvara) så är skillnaden i hur man ska "tänka" väldigt stor (jag bytte själv från Premiere 3 till Avid runt -96). Därför är det bra att lära sig "the basics" först. Annars blir det bara jobbigt.

 

Bok på svenska kan vara svårt att hitta är jag rädd (jag vet i alla fall ingen). Men gott om bra kurser på DVD eller böcker (på engelska finns).

 

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag började klippa i Premiere Pro och har sedan testat Avid. Det tog verkligen ett tag att få in hur man ska tänka.

Om du inte har ett tangentbord med symboler för alla funktioner så är det ett stort tips att skaffa. I alla fall en lapp som funktionerna finns med på. När man har fått in det så går dfet snabbare att klippa.

 

Avid är till skillnad från Premiere Pro mer byggt för att använda tangenbordet. Det bästa sättet att lära sig Avid är väl att antingen köpa en bok som de har tipsats om tidigare eller bara att sitta och kolla runt programmet. Jag har inte läst någon bok men andra har visat mig saker, men det mästa har jag lärt mig från att sitta och mixtra själv.

 

Ha tålamod, jag har många gånger blivit irriterad på Avids funktioner, men man lär sig efter ett tag och då är det inte lika jobbigt längre ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gått från MovieMaker till Premier Elements och nu inom skolan till Avid. Jag tycker inte att det tog allt för lång tid att gå över till Avid, i ju för sig har jag haft en lärare i närheten som kan fixa till de värsta problemen så man slipper fastna. Men mitt råd är bara att ta något lite klipp och börja leka, kanske med musik och försöka att synka klippningen med musiken, sen får man med tiden stötta på problem som man för söker lösa med F1 knappen och det har gått bra hittils, ni skulle sätt mitt första värk med dansande hönor!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...