Gå till innehåll

Copyrightproblem om man parodierar karaktärer?


nvm

Recommended Posts

Hej, hur är det med upphovsrätt på karaktärer osv? Jag skissar på en idé som är en korsning mellan jultomten och stålmannen, dvs det ska vara väldigt likt hela stålmannen-grejen med hans clark kent-alterego, telefonkiosksombyten, etc, fast att han blir jultomten istället för stålmannen ("det är en fågel! det är ett flygplan! det är jultomten!"). Jag kommer inte använda namn som "lois lane", "clark kent", "kryptonit" etc utan hitta på skämtnamn som låter likt. Kan man hamna i trubbel med DC Comics om man gör sånt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte bestämt mej för medium än, skissar bara på koncept och story, men förmodligen blir det inte film utan radioteater (podcast typ), dvs S-märket går ändå inte att visa. :)

 

Tack för svaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

nja... jag tror nog man kan gå ganska långt med karikatyrandet... Ni minns väl Topper Harleys lilla superman-sekvens i Hot Shots? ;)

 

Finns ju även andra exempel... på den tiden jag följde Akira Toriyamas seriesläpp i sverige upptäckte jag Suppaman... en liten karaktär som dök upp i dr.Slump och lite snabbt i Dragonball... enda jag hittat av honom i bild dock är denna video. Översättningen kanske gorse kan hjälpa med;)

 

...

 

där har dom ju tillochmed använt musiken... loggan är ett japanskt "Su" (det närmaste man kan komma "S" i japanskan;))...

 

Men å andra sidan... jag tvivlar på att Jim Abrams och grabbarna bakom Hotshots försökte göra något större avtal med supermanfolket, och ställen som VGCats.com bygger ju hela sin idé på parodier på spelfigurer...

 

Det är bara vad jag tror dock... jag kan för lite om sånt där legal mumbo-jumbo ändå...;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha....Suppaman är ju en bestämd herre.....påminner om soppnazisten i Seinfeld. Snabba "jag vet bäst" repliker. "S" behöver ju inte trådskaparen bry sej om då det tydligen ska bli radioprogram, men man vet aldrig.

Skönt att jmalmsten finns så man kan hänvisa gestapo till Norrland.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...