Gå till innehåll

Manus: Livlig fantasi (4 sidor)


jbergman

Recommended Posts

Titel: Livlig fantasi

Voodooversion: 1

 

Vi har alla fantiserat om vad som skulle kunna hända om vi bara vågade ta kontakt med den där killen eller den där tjejen istället för att bara sitta tysta och göra vår egen grej. Eva och Jocke fantiserar också, och det här är deras historia.

 

Jag brukar inte posta manus här, men jag fann av en slump det här gamla manuset som jag skrev för tre år sedan, putsade till det lite och funtar på att producera det i sommar eftersom det är så lättproducerat. Men som alla manus kan det må bra av en hel del bearbetning, så all kritik är välkommen.

 

Slå mig, såga mig, älska mig!

 

/Jakob

 

EDIT: Ny manusversion i inlägg #51 (http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=150439#post150439). Jag låter dock det gamla manuset ligga kvar, så att inte vissa kommentarer blir obegripliga för framtidens historiker.

livlig fantasi, voodooversion 1.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Småmysigt. Kändes som jag sett det förut. Jag vet inte varför men jag ser Audrey Tautou framför mig på en parkbänk i Paris. Skulle alltså kunna varit en scen i Amelie. Tyyyp.

 

Såg ett litet stavfel också, sida 3. "Falska skumpa"

 

Just det, ingen gillar eurotechno.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mysigt manus, rikt på soft igenkänningskomik!

 

Ser inte många problem med det. Kanske skulle vara några av v.o.-replikernas drag av onaturlighet... men å andra sidan är det ju "inre monolog", och i tankarna uttrycker man sig ju inte alltid helt naturligt. Så det funkar nog som det är. :)

 

En undran är dock hur Jockes tonfall är i hans sista replik. Beroende på tänkt poäng vore det kanske idé att skriva ut det - jättetrevligt, uppfordrande, småstöddigt? Jag är inte säker. En lite negativt klingande replik från honom vore kanske logisk ifall han kände sig - tragiskt och kanske lite naturligt - en smula trängd av hennes uppmärksamhet (han verkar ju inte jättevan vid raggningssituationer, lite hämmad). Kort sagt, poängen blir tydligare med utskrivet tonfall. Gäller kanske även tonfallet i hennes sista replik - glatt, panikartat, indignerat? Hennes ansiktsuttryck kan förstås ge samma info.

 

Men annars tydliga karaktärer, tydliga situationer.

Stackarna!

 

"Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna bågen"

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack till er som har läst och kommenterat, även om jag hade hoppats på lite mer negativ kritik (paradoxalt, icke!). Så som jag brukar såga i alla manus jag sätter tänderna i hade jag hoppats att någon skulle ta chansen att ge igen och tvinga mig att konfrontera historien på nytt och kanske omvärdera delar av den.

 

Samtidigt är det kul att ni gillar manuset, det visar i alla fall att det är värt att fortsätta med det!

 

Småmysigt. Kändes som jag sett det förut.

Mm, jag har själv funderat på om det rör sig om någon form av omedveten kopiering, men jag tycker samtidigt att jag borde ha kommit på det under de tre år som har gått sedan jag skrev det... Fast det skulle inte ha förvånat mig det minsta om någon kommit med kommentaren att jag plankat den eller den filmen rakt av.

 

Såg ett litet stavfel också, sida 3. "Falska skumpa"

Bra att du upptäckte det. Jag tycker att stavfel är pinsamma.

 

Just det, ingen gillar eurotechno.

Jo, alla älskar det, men att erkänna det är en oförlåtlig synd!

 

Äh, för mig är det nostalgimusik från gymnasietiden. Fast inte ens då tyckte jag att det var bra. Se där vad tiden kan göra!

 

det med v.o. gillar jag verkligen

Oh, att det är så mycket VO är det som oroar mig mest. Berättarröst har en tendens att se bra ut på pappret men kan visa sig helt omöjligt när man skall regissera och klippa. Det måste ju hända något intressant i bilden också.

 

Men den blir ju väldigt kort, inte för att det gör något

Det skulle vara enkelt att göra den dubbelt så lång med fler komiska fantasiscener och betraktelser, men det känns som att det är svårt att få så mycket framåtrörelse i historien då. Trots allt sitter de ju bara där på sina bänkar och tittar lite åt höger och vänster. Det är en scen som jag inte tror att man som tittare inte är intresserad av att återvända till alltför många gånger. Om filmen skall kunna bli längre måste det hända något i "verkligheten" också. Någon god idé om vad det skulle kunna vara?

 

En undran är dock hur Jockes tonfall är i hans sista replik.

Det sägs med ett leende. Den där glada överraskningen när en snygg person plötsligt verkar vilja något. Och det borde jag mycket riktigt ha gjort en anmärkning om. I mitt huvud lät repliken så självklar, men det är den nog inte för alla. Jag skulle inte säga att han är överdrivet hämmad, men jag tror att de flesta skulle ha svårt att bara gå fram till en okänd person på en parkbänk och börja ragga. Det är den första repliken som är den svåra.

 

Gäller kanske även tonfallet i hennes sista replik - glatt, panikartat, indignerat?

Tonfallet i hennes "Eh..."? Osäkert, skulle jag säga, som om hon inte bestämt sig för vad hon skall säga (ska hon be om hans nummer eller ska hon fråga vad klockan är och gå?). Det är alltså hon som tar kontakt med Jocke, även om det är han som har den första repliken.

 

Men annars tydliga karaktärer

Tycker du? Jag tycker själv att de är lite i blekaste laget nämligen.

 

Ålrajt, eftersom ni inte kom med så mycket negativ kritik kan jag dra lite själv, så triggar jag kanske någon.

 

Inledningen är lite rask. Vi har inte ens hunnit öppna chipspåsen innan vi ser två människor på var sin parkbänk och hör röster. Filmen skulle kunna börja en scen tidigare där Jocke är på väg till parkbänken och trillar över ett glasstånd, så att vi hinner identifiera en huvudkaraktär innan vi förväntas ta del av hans tankevärld.

 

All denna berättarröst? Det blir inte ens talking heads, utan typ... heads, and someone else talking. Borde det inte var mer av fantasierna, så att vi har lite "riktig" interaktion?

 

Ett öppet slut, är det verkligen så bra? Skulle det inte vara bättre och mer realistiskt om de gick iväg åt varsitt håll för att aldrig ses igen?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Att det realistiska slutet kommer är kanske lite förutsägbart. Alla förväntar sig nog det. Om man istället i sista sekunden låter de på riktigt falla i varandras armar, gå hem och göra barn... gifta sig osv, som kanske snabbspolas fram skulle tittaren bli helt paff och komma ihåg filmen ;)

 

Med andra ord, man hintar om att de ska få kontakt, alla tror därför att man inte kommer få se dem få kontakt, och därför låter man de få kontakt i sista sekunden.

 

Är jag för avancerad för mitt eget bästa? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

A att göra ett allt för oväntat slut som JollyBob85 föreslår håller jag nog inte med om. Det känns som om den här "mys" känslan man fick när man läsa manuset försvinner då.

 

Men annars skulle det kunna sluta på så sätt att. Att Eva går iväg och Jocke blir besviken, sedan sätter sig en ny snygg kvinna på parkbänken mitt emot och han börjar fantisera igen. Fast då kanske det blir krångligt att avsluta där kan jag tänka mej?

Länk till kommentar
Share on other sites

ett slut som skulle va roligt är om han sliter fram en uzi och blåser skallen av tjejen och skriker: fuck girls, I'm going homo!

oväntat och skojigt:)

 

nä men allvarligt nu då. tyckte det va ett bra skrivet manus med en helt okey liten historia som inte känns konstlad utan rätt naturlig. den funkar fint som en liten kortfilm

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart kunde man ana att det var positiva tongångar i slutreplikerna... Men vad är då poängen? Att hon tar kontakt? Att hon får tunghäfta?

Hans slutreplik borde kanske bara vara ett leende, med ett tydligt "Ja?". Det kan man dessutom koppla till vigselaktens "Ja!" också. Underförstått: "Ja, jag tar emot dig". Typ. Jag svamlar lite...

 

Karaktärerna var precis så tydliga som historien kräver, skulle jag säga.

 

Är "Livlig Fantasi" en arbetstitel, eller den tänkta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Återigen, tack till alla som läst och kommenterat. Jag har sett så många manus som legat helt okommenterade, så jag hade berett mig på det värsta: tystnad.

 

Att det realistiska slutet kommer är kanske lite förutsägbart.

Jo, det är min tanke också, och det just den förutsägbarheten jag försöker leka med. Alltså, jag är egentligen väldigt nöjd med slutet, även jag har insett av Simon Ws kommentarer att det var lite luddigt skrivet. Jag ville bara trigga er lite och se vilka reaktioner som skulle kunna dyka upp, och det har varit intressant att se.

 

Det jag gör i slutet är alltså att leda tittaren till att tro att de kommer att gå skilda vägar, men i slutet öppnar jag för möjligheten att de kanske inte gör det. Ett annat sätt hade kunnat vara att dra en sista twist och t ex låta Eva säga sitt "Eh...", tveka en stund, för att sedan le och säga "Kul att ses" och gå därifrån medan Jocke sitter paff. Då lägger man upp för att de får kontakt men låter dem ändå gå skilda vägar i slutändan.

 

Men jag har alltid varit en sucker för lyckliga slut.

 

Men vad är då poängen? Att hon tar kontakt? Att hon får tunghäfta?

Det ser jag helst att man inte är helt säker på, men i första hand öppnar det för en kontakt, men eftersom filmen slutar kan vi inte veta hur väl Eva och Jocke sköter det. Inte för att vi ens vet om de passar ihop på riktigt...

 

Är "Livlig Fantasi" en arbetstitel, eller den tänkta?

Det kan nog tänkas att den ändras när det är dags att göra förtexterna. Jag tycker att den är lite charmig eftersom den signalerar oväntad fantasi, men samtidigt visar filmen att det är alldeles vanlig fantasi som alla delar. Det livliga står samtidigt i bjärt kontrast mot deras faktiska uppträdande. Inte för att det var riktigt så jag resonerade för tre år sedan... Men som sagt, den kan komma att ändras.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bara ser framför mig att nånstans mitt i manuset, när de båda sitter och dagdrömmer som bäst att det går förbi en kille, 15 år kanske, man får höra hans v.o då: "Åh, tänk att få spänna på henne, oh ah oh ah", det ska sägas med snuskgubberöst. 5 sekunder ellet nåt bara. Sen är han ur bild. Det skulle vara roligt. Men kanske det inte riktigt passar in :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bara ser framför mig att nånstans mitt i manuset, när de båda sitter och dagdrömmer som bäst att det går förbi en kille, 15 år kanske, man får höra hans v.o då: "Åh, tänk att få spänna på henne, oh ah oh ah", det ska sägas med snuskgubberöst. 5 sekunder ellet nåt bara. Sen är han ur bild. Det skulle vara roligt. Men kanske det inte riktigt passar in :D

Haha, skitkul i alla fall! Men som du säger, det kanske inte riktigt passar in... Men det triggar min hjärna och gav mig ett gott skratt, så tack skall du ha!

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skulle kunna vara intressant om hon såg ut som tex en östermalmsbrud (välklädd, axelväska, dyra solglasögon på huvet) och han är tex typ student (lite slitna jeans, T-shirt med tryck, cigarett bakom örat). Ungefär.

Lite olika bakgrund. Kan vara fint, om man inte överdriver det (som jag kanske gjorde nu :D).

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite olika bakgrund. Kan vara fint, om man inte överdriver det (som jag kanske gjorde nu :D).

Jo, jag har tänkt lite i de banorna själv, men jag har smitit ifrån mitt ansvar att lägga in det i manuset. Men som sagt har jag planer på att regissera den själv, så förr eller senare måste jag konfrontera frågan på allvar i vilket fall som helst.

 

En smålustig sak med ditt exempel är att jag tänkt väldigt liknande, fast tvärtom, dvs med henne som den mer bohemiske typen. Det enda som finns av det i manuset är dock att hon läser en bok, vilket är mer intellektuellt än att läsa en tidning. Jag tror också att jag någon gång hade med att Jocke tittade på boken, tänkte "intellektuell, mysigt" eller något i den stilen, vilket är något som säger betydligt mer om Jocke än vad boken säger om Eva. Hm, jag kanske har något här...

 

Men precis som du säger får man bara se till att inte överdriva skillnaderna, för då skulle mycket av deras tankar behöva beröra just den saken. Båda måste vara ganska "vanliga" så att det är mer av en öppen fråga om huruvida de skulle passa ihop eller ej, eftersom det är vad de fantiserar om.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Sena, kanske inaktuella kommentarer...

 

Jo, alla älskar det, men att erkänna det är en oförlåtlig synd!

 

Ja, jag kan glatt och ärligt erkänna att jag tycker att E-type fått till ena riktiga kanonrefränger genom åren!

 

Inledningen är lite rask. Vi har inte ens hunnit öppna chipspåsen innan vi ser två människor på var sin parkbänk och hör röster. Filmen skulle kunna börja en scen tidigare där Jocke är på väg till parkbänken och trillar över ett glasstånd, så att vi hinner identifiera en huvudkaraktär innan vi förväntas ta del av hans tankevärld.

 

Jag tycker inledningen är precis lagom i relation till historien. Man kastas in i handlingen på samma sätt som karaktärerna. Man behöver inte känna karaktärerna mer än så här, deras tankevärld berättar det bäst ändå.

 

All denna berättarröst? Det blir inte ens talking heads, utan typ... heads, and someone else talking. Borde det inte var mer av fantasierna, så att vi har lite "riktig" interaktion?

 

Ska inte karaktärernas mimik i viss mån agera det de tänker?

Tycker "här och nu" ska vara i fokus, trots all fantasi.

 

Ett öppet slut, är det verkligen så bra? Skulle det inte vara bättre och mer realistiskt om de gick iväg åt varsitt håll för att aldrig ses igen?

 

Håller nästan med där. Historien skulle få en annan tyngd...

Eller också sitter tex han kvar, hon går, och strax därefter kommer en annan tjej och tar plats på bänken, och i killens fantasier...

Länk till kommentar
Share on other sites

Sena, kanske inaktuella kommentarer...

Jepp, filmen är redan inspelad och klar. Premiär nästa vecka. Nä, skämt å sido, tack för kommentarerna, och de är verkligen inte inaktuella.

 

Ja, jag kan glatt och ärligt erkänna att jag tycker att E-type fått till ena riktiga kanonrefränger genom åren!

Hysch, någon kan höra!

 

För ett par månader sedan var jag faktiskt på eurotechnoklubb och hade skitkul, men det skulle jag förstås aldrig erkänna högt.

 

Ska inte karaktärernas mimik i viss mån agera det de tänker?

Jo, i viss mån, precis som du säger. Men jag vet av erfarenhet att det är lätt att underskatta hur svårt det är att hålla spänning i bilden under en voice over, och det är därför jag är lite småorolig i alla fall.

 

Tycker "här och nu" ska vara i fokus, trots all fantasi.

Mm, det är nog sant att man som tittare inte får tappa greppet om "här och nu". Jag får fundera lite mer på den biten så att det alltid finns något intressant att titta på, och inte bara att lyssna på.

 

Håller nästan med där. Historien skulle få en annan tyngd...

Eller också sitter tex han kvar, hon går, och strax därefter kommer en annan tjej och tar plats på bänken, och i killens fantasier...

Jag tar intryck av alla tankar. Just nu är jag som sagt ganska förtjust i slutet som det ser ut, men jag kan komma att ändra mig.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här sortens film och scener har man ju sett förut, men jag tycker ändå att det var en rätt trevlig liten film. Det var kul och underhållande och lättsamt. Ingen tvekan om att du ska filma det här någon vacker dag (eller dagar, beroende på effektiviteten). ;)

 

Men annars skulle det kunna sluta på så sätt att. Att Eva går iväg och Jocke blir besviken, sedan sätter sig en ny snygg kvinna på parkbänken mitt emot och han börjar fantisera igen. Fast då kanske det blir krångligt att avsluta där kan jag tänka mej?

 

Haha, det slutet är ju skitcharmigt, ju! Visst, man kanske har sett det förut, men äsch! Den där "myskänslan" som alla snackar om finns ju fortfarande kvar där om det så slutar, tycker jag. En idé är ju att då han börjar fantisera om den nya kvinnan så slutar filmen med Jockes första V.O.-replik och sedan klipper till svart. "Söt". Slut. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du gillar den! Visst är filmen en lättsam bagatell, men det är också allt den försöker vara. Jag har ägnat för mycket tid åt dystra historier det senaste året, så det är skönt att fundera på något gladare.

 

Och att spela in hela filmen på en dag är knappast något problem, så det känns dumt att inte göra något av det.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

haha tyckte manuset var bra, en kort, rolig och ändå naturlig historia. Men man skulle kunna spexa till fantasierna extra mycket typ hur Jocke fantiserar om att de har sex på parkbänken. Eller Eva fantiserar om hur Jocke räddar henne eller ngt (hur fantiserar tjejer?!) Ett alternativt slut skulle ju vara att de i slutändan inte pratar samma språk att Eva eller jocke pratar typ ryska och därför blir det inget... eller vet inte riktigt, snackar bara strunt nu, men ruskigt underhållande iaf:D

 

EDIT: HM! ditt manus fastnade innan för pannbenet på mig(inte mycket som fastnar där..) om man vill göra filmen lite längre kunde det ju börja med att de inte gillar varandra, men sedan efter att de båda kollat på varandra ett tag så ändras det. Eftersom det också var prat om att de kanske skulle ha andra bakgrunder..."kolla på den där rika snobbkärringen, vad fan tror hon att hon är för nåt" och så utvecklas det till..."men vilka snygga ögon hon har" okej extrem dåliga repliker men åt det hållet.. okej nu svammlar jag extremt mycket men är trött och har inget att göra ni får ursäkta mig:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här sortens film och scener har man ju sett förut, men jag tycker ändå att det var en rätt trevlig liten film. Det var kul och underhållande och lättsamt. Ingen tvekan om att du ska filma det här någon vacker dag (eller dagar, beroende på effektiviteten). ;)

 

 

 

Haha, det slutet är ju skitcharmigt, ju! Visst, man kanske har sett det förut, men äsch! Den där "myskänslan" som alla snackar om finns ju fortfarande kvar där om det så slutar, tycker jag. En idé är ju att då han börjar fantisera om den nya kvinnan så slutar filmen med Jockes första V.O.-replik och sedan klipper till svart. "Söt". Slut. ;)

 

Det vore ett UNDERBART slut, det som Vito Gogola föreslog!! Skulle ge filmen en rolig twist samtidigt som den fortfarande är realistisk och intressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har den här tråden fått mer uppmärksamhet än resten av manusforumet tillsammans för att manuset är bra eller är det för att det jbergman som skrivit det? Fundersam blir man i alla fall.

 

Edit: Okej, jag ser nu att den här tråden kanske inte hade så mycket fler inlägg. Kändes som det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...