Gå till innehåll

inzoomning mot öga så att bilden blir svart..


jepser

Recommended Posts

Kommer på nu att vi faktiskt testade det där i skolan, fast vi gjorde från ögat och ut då en person vaknade ur en dröm. Vi gjorde några simpla tester och kom fram till att det var alldeles för mycket bök och att de va dumt o lägga ner 60 timmar på nåt som var hög chans på att se dåligt ut.

 

Personen fick bara vakna istället :)

 

Så enkelt ger jag inte upp, jag ska testa mig fram tills det blir bra;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om du hängde med, men jag spekulerade i att du skulle filma med dvkameran gå så nära ögat att ögat fyllde hela bilden. I det ögonblicket byter du kamera och tar en digital kamera, håller den så nära att ögat fyller hela bilden.

I min premiere elements kan man flytta stillbilden så att ögats possition matchar föregående klipp, i position. Jag skulle tro att om man gör en mjus transision så lär fusket inte synas så mycket. Sen zoomar du stillbilden tills pupillen fyller hela bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om du hängde med, men jag spekulerade i att du skulle filma med dvkameran gå så nära ögat att ögat fyllde hela bilden. I det ögonblicket byter du kamera och tar en digital kamera, håller den så nära att ögat fyller hela bilden.

I min premiere elements kan man flytta stillbilden så att ögats possition matchar föregående klipp, i position. Jag skulle tro att om man gör en mjus transision så lär fusket inte synas så mycket. Sen zoomar du stillbilden tills pupillen fyller hela bilden.

 

Jag hägde inte häller med innan, men nu gör jag:) Jag ska genast testa det;)

Länk till kommentar
Share on other sites

det låter extremt krånligt.

 

dina problem är:

 

1. att du måste med kameran åka in och ha skärpa ända in till ögat fyller bilden. så du behöver till en början med en bra kamera och bra objektiv.

 

2. DV är alldeles för lågupplöst så du måste använda stillbild nånstans om du inte gör det snabbt.

 

3d-ögonen i ditt förslag ersätter ju i princip stillbilden, där stillbilden låter som en 100 gånger bättre idé.

 

Har du försökt åka en bit ändra fram till en persons ansikte och bibehålla skärpa? hur har det gått? det är det första du måste lösa...funkar det inte alls tycker jag du borde tänka om.

Länk till kommentar
Share on other sites

det låter extremt krånligt.

 

dina problem är:

 

1. att du måste med kameran åka in och ha skärpa ända in till ögat fyller bilden. så du behöver till en början med en bra kamera och bra objektiv.

 

2. DV är alldeles för lågupplöst så du måste använda stillbild nånstans om du inte gör det snabbt.

 

3d-ögonen i ditt förslag ersätter ju i princip stillbilden, där stillbilden låter som en 100 gånger bättre idé.

 

Har du försökt åka en bit ändra fram till en persons ansikte och bibehålla skärpa? hur har det gått? det är det första du måste lösa...funkar det inte alls tycker jag du borde tänka om.

 

 

Långsamt backa ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag testade en än gång och det blev hyfsat;) Jag tog en stillbild nära ögat och så använde jag 3d layer i AE. Som sagt så blir det ju bättre bildkvalité när man har stillbild än med klipp, jag tänkte om jag gör allt i ett klipp och sen i slutet av klippet när jag har kameran vid ögat, den bildrutan kan jag ju frysa i redigeringsprogram blir det samma kvalité på den frysta bilden som om jag haft en riktig stillbild?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om du hängde med, men jag spekulerade i att du skulle filma med dvkameran gå så nära ögat att ögat fyllde hela bilden. I det ögonblicket byter du kamera och tar en digital kamera, håller den så nära att ögat fyller hela bilden.

I min premiere elements kan man flytta stillbilden så att ögats possition matchar föregående klipp, i position. Jag skulle tro att om man gör en mjus transision så lär fusket inte synas så mycket. Sen zoomar du stillbilden tills pupillen fyller hela bilden.

 

 

This is the way to do it.

 

Mycket bra skrivet, gör så så kommer de bli bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag testade en än gång och det blev hyfsat;) Jag tog en stillbild nära ögat och så använde jag 3d layer i AE. Som sagt så blir det ju bättre bildkvalité när man har stillbild än med klipp, jag tänkte om jag gör allt i ett klipp och sen i slutet av klippet när jag har kameran vid ögat, den bildrutan kan jag ju frysa i redigeringsprogram blir det samma kvalité på den frysta bilden som om jag haft en riktig stillbild?

 

nej, dv är så lågupplöst så det kommer bli fult o pixligt då du zoomar in...om det nu inte går väldigt fort.

 

hela idén med att ta med digitalkamera är att du får mycket bättre upplösning på bilden och kan zooma i den utan att du ser kvalitetsförsämring.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Gäst bollyn

Nu har jag fått svar från harry potter och dom skriver att man gör en in åkning med kameran tills huvudet fyller hela bilden och sedan mappar man upp ansiktet i 3D och så fortsätter in åkningen digitalt in mot ögat.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, tack så mycket bollyn, kan någon förklara hur man gör detta? alltså hur man mappar upp anisktet i 3d?

 

Ps. det tog ju över en månad för de att svara :( XD

 

Tittar man riktigt noga så ser man ju att det är nomal inåkning ungefär tills ögat fyller hela bilden, sen fryses alla rörelser och resten av åkningen är stillbild.

Där hade tyvär du fel gorse;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast jag tror att det Gorse sätt är det du bör sattsa på om du nu ska sattsa på något. Glöm det med 3D det är ett par snepp högre än den nivån du är på. Frågan är om du äns kommer lyckas med det Gorse. Mitt tips är att du tar en kamera med bra analoga möjligheter och sätter på ett stativ. Sedan zommar först in och ställer skärpan så bra du kan, sen zommar du ut och zommar in igen när du filmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, tack så mycket bollyn, kan någon förklara hur man gör detta? alltså hur man mappar upp anisktet i 3d?

 

Ps. det tog ju över en månad för de att svara :( XD

 

 

Där hade tyvär du fel gorse;)

 

 

Hm, och vad är det för skillnad på en 3d-modell utan rörelse och en stillbild om jag får fråga? Principen är ju prick detsamma och jag tror inte en 3d-modell tillför något.

 

Nu tycker jag den här tråden börjar bli lite tjatig då jag har föreslagit hur man skall göra och efter flera månader har det fortfarande inte gett något resultat. Jag är frestad att själv att göra en test-filmning så får vi se om jag lyckas bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, och vad är det för skillnad på en 3d-modell utan rörelse och en stillbild om jag får fråga? Principen är ju prick detsamma och jag tror inte en 3d-modell tillför något.

 

Jag bara påpekade det eftersom du lät så säker.

Jag har testat att göra det du sa men utan bra resultat.:(

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker fortfarande att det syns att det är en övergång mellan en riktig tagning och datoriserad redigering. Om det råkade vara en stillbild eller en 3d-animering är väl inte det väsentliga. Jag kunde inte se någon rörelse, så för mig är det en stillbild varken den är tagen med stillbildkamera eller räknad 3d-generering.

 

Om jag får tid och det finns batterier i kameran skall jag testa att filma ditt exempel i helgen. Vi får se om jag har bättre lycka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det nu är så många som testar. Kan ni inte lägga upp resultaten så vi andra kan få se dom. Dom kanske duger åt oss.

 

Jo jag håller med, ni har liksom snackat om de i 3 sidor nu...

 

Jag har en idé om hur man kan göra, men håller de hämligt tillsvidare ;) Måste testa själv först.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...