Gå till innehåll

inzoomning mot öga så att bilden blir svart..


jepser

Recommended Posts

Jag tyckte det var svårt att få en passande rubrik till ämnet, så det kommer förmodligen bytas:)

 

Det jag ska göra är att en karaktär kommer att svimma, ögonen är öppna, och så går bilden mot ögat, och tillsist ser man bara pupilen och då är ju bilden svart, så kommer förmodligen min film att sluta.

Hoppas ni förstod...

 

Hur ska jag göra detta?

Förmodligen kommer ju allt bli suddigt osv, så hur ska jag bära mig åt?

 

// jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Som du säger kommer det nog bli suddigt. Såvida du inte lägger in a högupplöst digtalkamera bild, fast det kanske är klurigt. Men i princip är det väll bara att zooma i klippet (Se till att ha en bra bit då kamerans filmar och står sitlla) När du kommit in tillräckligt så tonar du bara ner till svart.

 

Tänk på att använda kameran macrofunktion om det finns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag ska inte tona alls, det ska vara svarta ögon så när man bara ser pupulen så är ju bilden svart;)

 

Men den filmen jag såg det i blev det inte alls suddigt, kan man inte göra det i datorn på något sett?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl bara att zooma med kameran så mycket det går, och om det inte räcker så gör du resten i datorn? Varför skulle det bli suddigt?

 

Om du har en kamera tillgänglig är det ju bara att göra ett snabbtest på två minuter istället för att sitta här och spekulera om hur det "förmodligen" blir.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, så då kan du inte testa, men jag förstår fortfarande inte varför det skulle bli suddigt för att man zoomar. Eller rättare sagt, det blir inte suddigt när du zoomar (med undantaget att om kameran är väldigt nära motivet är det möjligt att det inte går att fokusera om man zoomat in för mycket, men det beror på kameran).

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

vidvinkel/makro

 

är sjukt svårt, vi testade göra samma sak men utzooming då en person vaknar och sätter sig upp. gjorde inga avancerade tester direkt utan kom fram till att det var för mycket bök och det såg inte bra ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk, vad bra det kan vara med en semsterkamera i bland. Om jag går lagom sakta med min semesterkamera med autofokus rakt mot ett föremål, tex kaffefläcken på tapeten i mitt hemmakontor, så är fläcken skarp hela vägen. När jag börjar komma riktigt nära ställer kameran själv in sig till macroläget och det är bara att fortsätta närma sig fläcken tills det linsen stöter i tapeten. Men för att det skall funka får det inte gå fort och kameran måste vara bra stadig. Blir det snyggt då? Mja, det vete katten.

Länk till kommentar
Share on other sites

En fundering.... skulle det kunna gå att använda en liten kamera och göra en åkning in mot ögat.

Med en liten kamera menar jag en av typen "cykelkamera" eller liknande som man koplar in till den stora kameran och tar bara bilden med den lilla. Tanken är du att i och med att linsen är så liten på den kameran så när man är nära så kan den inte ta in mer än bara pupillen. Du får helt enkelt bygga en liten rigg där du åker kameran mot ögat.

Är det helt galet eller skulle det kunna funka?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst bollyn

Jag såg på harry potter och det ser ut som dom åker in mot ögat.

 

Det borde gå att åka så långt fram mot ögat som det går och sedan i datorn zooma in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte heller. Men i min premiere elements kan man välja frys bild, och sen faktiskt zooma. Blir det pixligt kanske man kan ta egen stillbild i hög upplösning och morfa ihop så de passar mellan rörlig bild och stillbild och sen zooma??

Länk till kommentar
Share on other sites

antingen zoomar du snabbt å lägger på "SpeedBlur" Eller så tar du en bild med en digitalkamera. Jag menar. Både Dv och Digitalkameror kan du ta obegränsat med bilder (Byta band kanske ibland och batterier...) Så ta 20 bilder, och 20 åkningar. 1 av dem måste ju bli ok så man kan lägga ihop dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst bollyn

Tästade att gå fram mot ögat och ta en bild med en fotokamera och sedan i datorn zooma i men det blev inte bra när man tar en bild och sedan zoomar i datorn blir zomningen så rak i mot ögat och då ser man att det är data gort och det ser konstigt ut när det rör sig när man kommer nämare andsiktet och sedan när bilden byter mot en still bild så blir bilden rak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tästade att gå fram mot ögat och ta en bild med en fotokamera och sedan i datorn zooma i men det blev inte bra när man tar en bild och sedan zoomar i datorn blir zomningen så rak i mot ögat och då ser man att det är data gort och det ser konstigt ut när det rör sig när man kommer nämare andsiktet och sedan när bilden byter mot en still bild så blir bilden rak.

 

 

Blir den rak? Du måste naturligtvis använda samma vinkel. Använd stativ om det funkar så blir det lättare att få det likt. Eller så byter du vinkel i ett klipp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst bollyn

Jag ska se om man jag kan få kontakt med dom som har gort Harry Potter filmerna och fråga hur man gör.:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...