Gå till innehåll

Varför köpa?


Bleckert

Recommended Posts

Har förundrats något av allas besatthet av att köpa utrustning här på forumet. folk verkar vara villiga att lägga enorma summor på att köpa utrustning och sedan har de inga pengar att göra film för utan det blir halvtaskiga amatörfilmer.

 

Just nu håller jag på att avsluta mitt första projekt som producent och måste ge tipset till alla köpgalningar här på forumet, att hyra grejorna i stället.

 

Filmen jag producerade var en kortfilm som slutar på ca 8 minuter. den totala likviditetsplanen på filmen landar på drygt 80 000 kr. detta låter som en hissnande siffra i många öron. det var dock bara ca 15 000 av dessa som var likvida medel, dvs rena pengar. resten var materiell sponsring i form av hyra av lokaler, virke till kulissbygge, lån av bil, sponsring på mat m.m.

 

all utrustning vi använde var hyrad och totalt gick det på ca 5000 kr. i detta ingick en sony hdr z1, 9st readheads, stativ, ljud, en 2.5m jibb, enkel steadycam, kablar m.m.

 

utrustningen hade gått på en bra bit över 100 000kr om vi skulle köpa men vi kom undan riktigt billigt.

 

så mitt tipps är att strunta i att köpa en kamera fö 15-30 000 som blir omodern om 1 år och hyr i stället!

 

På samma sätt vill jag tipsa alla som har fin utrustning att hyra ut den. då kan du få igen en del utav dina utlagda pengar, var dock noga med avtal och att kolla upp identiteten på den som hyr av dig så du inte blir blåst!

Länk till kommentar
Share on other sites

med tanke på allt jobb som ligger i den filmen så skulle jag inte palla producera 10 filmer på ett år. detta projektet har tagit 3 månader. det innebär ju också att folk kanske skulle göra 2-3 filmer som är bra per år inte 10 dåliga eller halvbra!

Länk till kommentar
Share on other sites

anledningen till att jag skulle vilja ha egna grejer är ifall jag vill spontanfilma nån ide eller ett test osv. bli bättre på det tekniska så när det kommer till att spela in en riktig film så vet jag hur allting funkar istället för att stå med hyrgrejer och försöka lära sej.

Länk till kommentar
Share on other sites

[thread=5278]Varför ska man köpa en egen kamera när man kan hyra?[/thread] samt [thread=3122]Varför vill många köpa grejer, köpa?[/thread].

 

Håller dock tråden öppen eftersom ovan länkade trådar är specifikt om kameror respektive prylar i allmänhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

att kunna titta på kameran å se att det är sin egen. Varför köper folk hus för 5 miljoner när de kan hyra?

 

ett hus är en investering som behåller sitt värde eller rent av ökar medan en kamera tappar i värde och är relativt värdelös efter bara något eller några år!

 

Jag har också ägt kameror och är nu ägare till stillbildsutrustning så visst förstår jag känslan av att äga det men det jag menar är att om man ska göra bra och seriös film så är det ohållbart att äga sin utrustning förutsatt att man inte har inkomster (ganska stora sådana) på sin utrustning.

 

på samma sätt vet jag hur ruttet det känns att äga sin (dyra) kamera och inte utnyttja den tillräckligt mycket.

 

jag säger inte att det är fel att köpa en dv kamera för att leka och lära med men om man ska göra något större produktioner och vill ha kvalite så är det bättre att hyra!

Länk till kommentar
Share on other sites

ett hus är en investering som behåller sitt värde eller rent av ökar medan en kamera tappar i värde och är relativt värdelös efter bara något eller några år!

 

Kameran ger precis samma bild som när du köpte den. Huset också. Kanske tog ett dåligt exempel, men ifall du tänker att du har ett hus i 50+ år medans en kamera i 1 så blir priset ungefär det samma. Aja dåliga exempel men det är alltid skönt att ha sina egna saker! En kamera blir inte värdelös efter 1 år, kanske 3-4.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kameran ger engufär samma bild efter ett par år som när du köpte den, beroende på hur den är skött och hur mycket den är använd. skillnaden är att ett hus kan säljas efter att man använt det, ofta till samma eller högre pris. kameran får du sällan för mer än halva inköpsvärdet för om du säljer den innom 1-2 år beroende på vilken kamera det är, dvs ren förlust affär om du inte tjänar pengar på dina produktioner.

 

men argumentet att det är "skönt" att äga sin utrustning tycker jag är svagt, och dyrt.

 

tittar man på professionella produktioner äger man aldrig sin utrustning.

Länk till kommentar
Share on other sites

för en skitkamera ja! dessutom blir det billigare att hyra en längre tid! man får förhandla med dem! dessutom finns det billigare ställen än camrent!

 

http://www.camrent.se/comers/pages/frameset.jsp?framepage=centerindexcamrent_2.jsp&topsize=rows%3D%22125%2C*%22&mainparam=page_cd%3DPUB.WELCOME&topparam=page_cd%3DPUB.TOP&mainsize=cols%3D%22780%22

 

(kolla under menyerna till vänster)

Länk till kommentar
Share on other sites

anledningen till att jag skulle vilja ha egna grejer är ifall jag vill spontanfilma nån ide eller ett test osv. bli bättre på det tekniska så när det kommer till att spela in en riktig film så vet jag hur allting funkar istället för att stå med hyrgrejer och försöka lära sej.

 

Håller med om att det kan bli dyrt om man inte kan grejerna som man hyr, så hyr samma kamera flera gånger då, eller åtminstone samma märke, eller skaffa en fotograf som kan kamerorna (för det är kameror vi pratar om mest eller hur?)

 

Att man sen vill äga en lite enklare kamera för att testa med och kanske filma lite enklare projekt och även dubbla som familjekamera, det är väl helt ok!

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har varken pengar till att hyra elelr köpa en kamera. och hade jag haft en kamera eller kunnat hyra en så hade jag inte blandat in någon annan fotograf än mej själv ifall det inte är ett jättestort projekt vilket jag inte har några planer på än. vitsen med att ha en egen är som jag sa innan att kunna fånga ideer snabbt vilket man itne kan göra om man ska hyra en kamera och blanda in en fotograf. Äga för ägandets skull ser jag ingen vits med

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att det kan bli dyrt om man inte kan grejerna som man hyr, så hyr samma kamera flera gånger då, eller åtminstone samma märke, eller skaffa en fotograf som kan kamerorna (för det är kameror vi pratar om mest eller hur?)

 

Att man sen vill äga en lite enklare kamera för att testa med och kanske filma lite enklare projekt och även dubbla som familjekamera, det är väl helt ok!

 

så sant som det är sagt! och det där med att man inte vill ha en annan fotograf än sig själv har nog mer med att man är kåt på teknik än att man vill ha bästa möjliga resultat. men det är en trend man ser i stor utstäckning på denna sida, folk vill helst vara producent, regissör, fotograf, manusförfattare och gärna skådespelare själva och sen förstår de inte varför de inte får något bra resultat, men det är en helt annan diskution.

Länk till kommentar
Share on other sites

då jag filmar extremsport film funkar det inte att hyra, man filmar alldeles för ofta, skulle man hyra kamera till att göra t.ex en skidfilm skulle man istortsett va tvungen att hyra i 4månader och då är man upp i priset för en bra semi-pro kamera

Länk till kommentar
Share on other sites

Bleckert

jag tycker inte du ska uttala dej om vad jag är kåt på eller inte. och de flesta amatörfilmare här på forumet i alla fall dom under 20 känner nog ingen bra fotograf men kanske vill filma ändå och vem är du att tala om att dom ska hyra sina kameror bara för att du går en producentutbildning? bra resultat får man med tiden när man har lärt sej och vill nån köpa en kamera och lära sej så varför ska du komma och i stort sett tycka folk är dumma i huvet som inte gör som proffsen och hyr sina grejer? så prata inte skit om amatörer och hur amatörer ska jobba

Länk till kommentar
Share on other sites

Rabies:

 

wow, lugna ner dig ett par hekto!

 

vet mycket väl hur det är att vara glad amatör, har själv varit där. det jag menar är att om folk vill lära sig och ev. bli proffs en dag så måste man titta upp och se hur det funkar. att du, eller andra amatörer inte känner någon fotograf är fullt förståligt men jag menar att fokus ligger väldigt mycket på att ha en fet kamera och inte så mycket mer. om man chillar med kameran lite grann och försöker lägga sina pengar på filmen så kan man få mycket bättre resultat. men naturligt vis så måste man börja någon stans, men när man kommer upp i nivå och har lärt sig det grundläggande i filmteknik så är det mer ekonomiskt att hyra än att äga.

 

ursäkta uttrycket "kåt på teknik" men jag kunde inte komma på något bättre i skrivandets stund, ta det inte bokstavligt!

 

När det gäller att filma extremsport är det ju en annan sak. men även där kan det ju vara så att man ska filma en fet skidfilm under två vekcor i tex alperna och då kan man ju faktiskt hyra en fet kamera, medan om man filmar lite skate, wakeboard m.m oregelbundet under en längre tid så är det bättre att äga. sen har man ju inte så mycket mer produktionskostnader än kamera när man filmar extremfilm, om man inte räknar resor m.m. och då kan man ju lägga pengar på en kamera! i spelfilm däremot är kameran en liten del budgeten och man får se till att lägga slantarna på rätt saker.

 

jag skriver inte här för att racka ner på folk utan för att jag har ideér och erfarenheter av hur saker funkar som jag gärna delar med mig och diskuterar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rabies:

 

Så förresten din examensfilm och den var ju grymmt snygg! måste säga att du gjort ett grymmt arbete, men där verkar du ju inte har lagt ner alla pengar/arbete på tekniken utan på hela projektet!

 

Vad var det för utbildning du examinerades ifrån förresten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför jag köper istället för hyr är följande: Spontana små kortfilmer, Jag vet nästan aldrig när vi har inspelningsdatumet då skådespelare kan vara sjuk, något saknas osv. Det är ju lättare att filma en kortfilm då man inte har en tidspress på att lämna tillbaka kameran. Jag känner att man får mer tid med en egen kamera, där man kan fokusera på "bildspråket" i filmen. När man har tidspress så kanske vissa scener, vinklar osv försvinner. Dessutom kanske man kommer på någon ny scen som funkar kanske bättre eller liknande och då är det lite tråkit ifall man har hyrt kameran och ska lämna tillbaka den. Sedan kommer jag tjäna in dessa pengar jag lägger på en kamera i längden. hyra för 5000kr = en kortfilm. Jag köper kamera för 10tusen = iår hinner jag minst två kortfilmer att filma med den kamera och en musikvideo. Bara där har jag tjänat in dom pengarna på att hyra..

Länk till kommentar
Share on other sites

Argumentet om kamera kan jag förstå om man inte filmar aktivt, Fast det beror ju på vad man har för kamera. Ju högre man går ju längre räcker dem. Nu när red kameran finns ute så kan det vara värt att investera i sådan då den inte lär bli gammal i första taget och hyr man ut den när man inte använder den så tycker jag det verkar sunt.

 

Övrig utrustning är det värt att investera i tycker jag. En redhead eller mick bom blir inte gammal på samma sätt. Du behöver bara hyra ett standard redhead kit (ca 3st med stativ) ett per gånger för att ha betalat dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Utrustning i all ära, men jag värdesätter mer människorna som styr prylarna :) På ljudsidan är det i allafall så att du får bättre ljud med skitprylar och en duktig ljudtekniker, än bra utrustning på någon som inte kan ta ljud. Och så är det väl med alla tekniska bitar kring film.

 

Det bästa är väl att kombinera, att ha en egen kamera är väl jättebra just för det blir så mycket "spontan-filmning" lite här å där på den här nivån. När man har något större projekt på gång som är mer välplanerat och man vet vilka dagar man ska ta vilka scener, vad man behöver för utrustning och vilka som (förhoppnigsvis) dyker upp, då kan man ju överväga att hyra in grejer. Men givetvis då se till att man tar in folk som kan handskas med prylarna också.

Länk till kommentar
Share on other sites

all utrustning vi använde var hyrad och totalt gick det på ca 5000 kr. i detta ingick en sony hdr z1, 9st readheads, stativ, ljud, en 2.5m jibb, enkel steadycam, kablar m.m.

 

det var ju inget dåligt pris. hur långe hyrde ni och var?

Länk till kommentar
Share on other sites

det var ju inget dåligt pris. hur långe hyrde ni och var?

 

Från lite olika ställen. kameran, ljud och div. ljus från Film centrum i stockholm för 2200 kr.

 

Det andra var från ett lokalt produktionsbolag som jag jobbat åt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bleckert

sorry ifall jag kom ut lite hårt asså. film är ett sånt medium som är roligare att göra med bra grejer liksom musik. har man inte rätt mickar när man ska lira in så låter det skit, och även om det bara e en amatörfilm man vill göra så blir det grymt mycket snyggare om man har bra grejer. och när väl steget kommer till att man kommer gå över att börja jobba med nånting profisionellt så fattar man dom besluten då om vilka behov man har och vad som lönar sej mest. jag tycker inte det är nåt fel att nån liten kille jobbar och sliter en hel sommar för att tjäna ihop till en schysst hdv-kamera så han kan latja med polarna och göra pangpang rullar och kanske en dag inse att han är rätt bra på det han gör och vilja satsa större. jag förstår inte varför sånna killar elelr tjejer ska hyra kameror.

 

sen vad gäller min examensfilm så hade jag varit jävligt glad om jag hade ägt en egen kamera så jag sluppit pressen att på ett bestämt datum under 2 dagar tvingas filma allt utan möjlighet att skjuta på det eller gå tillbaka en vecka senare och filma nåt man glömt. det va iofs bra för jag tvingades att vara skärpt till max vilket är bra erfarenhet inför kommande jobb men det hade underlättat betydligt om jag hade ägt grejerna själv. jag hade haft tid att göra åkningar, jag hade kunnat välja en dag när det varit varmare osv. nu hyrde jag inte utrustning utan lånade av skolan men eftersom jag inte va ensam om att göra examensjobb och det bara fanns en vettig kamera(visserligen en xl2a med som jag gillar jävligt skarpt, men den hade jag inte kunnat fejka så mycket kamerarörelse med) så blev användningsmöjligheterna ungefär samma som om jag skulle hyrt.

 

man kan väl fråga sej vart peter jackson varit om han inte hade köpt en kamera, skrivit manus, gjort alla specialeffekter och spelat 2 av rollerna själv i Bad taste, utan istället hyrt kamera och hyrt in folk som gjorde masker etc under 4 års tid. tror han tjänade på att köpa kameran själv för sina sparade slantar

 

tack förresten att du gillade filmen:)

Länk till kommentar
Share on other sites

sen vad gäller min examensfilm så hade jag varit jävligt glad om jag hade ägt en egen kamera så jag sluppit pressen att på ett bestämt datum under 2 dagar tvingas filma allt utan möjlighet att skjuta på det eller gå tillbaka en vecka senare och filma nåt man glömt. det va iofs bra för jag tvingades att vara skärpt till max vilket är bra erfarenhet inför kommande jobb men det hade underlättat betydligt om jag hade ägt grejerna själv. jag hade haft tid att göra åkningar, jag hade kunnat välja en dag när det varit varmare osv. nu hyrde jag inte utrustning utan lånade av skolan men eftersom jag inte va ensam om att göra examensjobb och det bara fanns en vettig kamera(visserligen en xl2a med som jag gillar jävligt skarpt, men den hade jag inte kunnat fejka så mycket kamerarörelse med) så blev användningsmöjligheterna ungefär samma som om jag skulle hyrt.

 

Man vill alltid ha fler inspelningsdagar än man räknat med, det ligger som en förbannelse över branchen. om man vill se det från en lite proffsigare vinkel så handlar om att få ut så mycket som möjligt för varje krona men samtidigt ha så bra utrustning som möjligt. teknik och resor, boende osv (om man inte betalar lön) är det dyraste i ett filmprojekt så det gäller att vara så effektiv som möjligt när man väl har grejerna. --> två fortsättningar här ifrån, 1 och 2

 

 

1) Om man då hyr en kamera som kostar 60 000 kr i 1 vecka för 3000 kr så får du en bra kamera för ett lågt pris. det innbär att man måste göra 20 filmer för att det ska löna sig att köpa den. under det senaste året har jag varit med och gjort 2 kortfilmer. det innebär att det skulle ta 10 år för mig att få ekonomi i en sådan kamera, och då skulle jag tro att kameran känns ganska gammal.

 

nu vet jag att de flesta som äger sin kamera gör mer än 2 filmer per år men i min mening är det bättre att lägga stora pengar på hela filmen än bara kamera. dessutom har jag svårt att se att man får kvalité i sina filmer om man gör 5 per år.

 

men som du säger är det väldigt bra att äga sin kamera för att lära sig saker och olika tekniker för inspelning, men då tycker jag att en kamera för 20-30 000 är lite overkill.

 

2) däför är förproduktionen otroligt viktig. om man har gjort allt rätt innan så vet man exakt varenda vinkel, varenda tagning och nästan varenda steg man ska ta under inspelningen. det kanske inte är lika roligt som att ta kameran och börja spela in direkt men jag lovar att det betalar sig när man väl börjar spela in. ett välskrivet manus som skådespelarna har fått lära sig ordentligt och hittat sin karaktär i, ett storyboard med de viktigaste vinklarna, inspelningsschema över alla dagar, timme för timme (ibland även minuter). en ordentlig kalkyl och budget så man vet hur mycket man har att lägga på filmen och hur mycket som ska läggas på vad. att göra film är så mycket mer än att bara ha en kamera.

 

det handlar också om att inse sina begränsningar och våga avsluta projekt innan man börjar spela in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...