Gå till innehåll

Hyra filmhelikoptrar...


jepser

Recommended Posts

Det finns ju modellflygplan med syfte att filma scener från luften som går allt ifrån 50k :- och uppåt beroende på vad man vill ha. För en riktigt hög summa pengar kan du ställa in kordinater, autopilot och lite andra avancerade funktioner :) Men det är antagligen inte ett alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv hade jag riktigt tur när det gäller att filma från helikopter, för det var en stor marknad här i våran by. Och då körde dom runt folk i en helikopter i 10min för typ 300kr. Självklart så passade man på att filma då:D.

 

Men som nån sa här tidigare, så är det ju ganska smart att använda sig av en liten spionkamera och ett radiostyrt flygplan. Har själv båda grejjerna så jag kan ju gå ut och testa nångång, så ni får se hur det blir.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv hade jag riktigt tur när det gäller att filma från helikopter, för det var en stor marknad här i våran by. Och då körde dom runt folk i en helikopter i 10min för typ 300kr. Självklart så passade man på att filma då:D.

 

Men som nån sa här tidigare, så är det ju ganska smart att använda sig av en liten spionkamera och ett radiostyrt flygplan. Har själv båda grejjerna så jag kan ju gå ut och testa nångång, så ni får se hur det blir.

 

Testa det du, och återkom sen;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Radiostyrd helekopter rätt smart :)

 

Vad står det där?

Radiostyrd helikopter är rätt smart? Eller?

Förvirringen är total.

 

Nej men Jesper. Du kanske borde tänka om lite grann. Är det nödvändigt i filmen att ha den här filmvinkeln liksom? För jag tvivlar ganska starkt på att filmen inte går att göra utan den.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Jag har en kompis som äger och flyger helikopter. Om jag minns rätt pratar vi om 10000 kr/timme eller något sådant för att hyra den (inklusive honom som pilot).

 

/Rico

 

 

10000 kr timmen! Ups, högre än väntat;) det värkar som om jag måste tänka om och utesluta filmhelikoptrar. Men vi kan ju alltid fortsätta snacka om var man kan hyra filmhelikoptrar och vad det kostar osv. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kostar ungefär 5000 - 6000 i timmen, om du skall ha en helikopter med möjlighet att sätta kamera i, det kostar det i göteborg i alla fall. ar

Helikopter är inte svårt att hitta, fixa pengarna först, sen löser sig allt....

Och har du inga pengar så får du väl filma från ett höghus en skog med ett träd bredvid.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Ett bra tips är att (om det finns) fråga en medlem i en flygklubb om den personen skulle vilja ställa upp. En släkting till mig är medlem i blekinge flygklubb och han kör mer än gärna helt gratis om bara personen betalar bensinen (d.v.s. ca 720 kr/timme). Det är alltså väldigt billigt istället för 10000kr.

 

Nackdelen är dock att jag pratar om flygplan nu, helikopter vet jag inget om. Flygplan är ju ganska dåligt eftersom det är skakigare och kan inte flyga lägre än kanske 200-300 meter.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har oxå erfarenhet av flygplan. I lokala flygklubbar så finns det medlemmar som behöver sina flygtimmar varje år för att inte bli av med licensen. Dom ställer gladerligen upp på att flyga "gratis", alltså att man bara betalar kostnaden för klubbens flygplan. vi gav 250kr/person och fick plats 3st. då fick vi en timmes flygning vart vi ville. med en hyffsad kamera (bildstabilisator e nog inte dumt) och lite zoom så kan man få rätt detaljerade bilder på mark. kan vara värt att kolla upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att hyra en helikopter kostar ca 8.000-15.000kr i timman. Tiden räknas från när helikopter startar hemma vid hangaren tills den landar hemma igen.

 

Man sätter sig där bak, hakar av dörren och sedan är det bara att filma. självklart så har man en massa säkerhetsbälten.

 

Att åka med en sportplan från den lokala flygklubben kostar från 500kr, men ett flygplan kan inte stå stilla i luften

 

det går att tejpa fast en videokamera på ett lite större modellplan, men man vet inte vad man får för bilder förrän man har landat.

 

och det är bara med helikopter som man kan ta riktigt bra närbilder.

 

Annars kan man hyra en sky-lift och komma upp till typ 50 meter

 

http://www.arlandahelicopter.se/film.html

 

http://www.swedishultraflyers.se

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...