Gå till innehåll

vad använder man i dom stora filmerna?


H.S

Recommended Posts

Jag menade faktiskt Alias. Jag är så gammal.

Alias är kortnamnet på Autodesk Alias Studio Tools som främst används som modelleringsprogram i design branchen. Det är nära släkt med Maya och har samma ursprung.

Studio Tools har inga animeringsmöjligheter men är lite bättre på geometri-modellering, den har utvecklats så den mer liknar CAD vertyg men det är inte frågan om solid modellering. Alias Power Animator som Munthe nämner är den första klonen som hade "Studio Tools", hette bara Alias i början, som grund men med animeringsmöjligheter. Tillsammans med Wavefront skapades Maya ur Alias Power Animator vi slutet av 90-talet. Maya är nu uppe i sin 9: onde stora revision och heter i skrivande stund Maya 2008. Numer är det som Munte skriver Autodesk som äger och utvecklar Maya. De har ju också det konkurerande 3D modell/animeringsprogrammet 3DS/MAX i sin ägo. Hur deras tanke med dessa två produkter som ger precis samma slutprodukt, en fotorealistisk rendering, är fortfarande lite luddig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag tycker inte att det är så luddigt. I o m att dom köpte Maya så har dom nu täckt in både spelbranschen (dominans 3DS Max) och filmbranschen (dominans Maya). Sedan finns det folk som använder "tvärtom" såklart men i regel ser fördelningen ut så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...