Gå till innehåll

vad använder man i dom stora filmerna?


H.S

Recommended Posts

men kan man göra en animerad typ gubbe och importera den till en otecknad film med 3d studio max eller Maya som kingkong att det bara är gubben som är animerad resten verklig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
nepp jag har kollat vilket program dom gjorde kingkong med o det var 3d studio max.men är Maya bättre än 3d studio max?

Nej och Max är inte bättre än Maya. De är just nu två olika program som genom lite olika teknik får fram samma effekter.

Max anses av vissa lite kortare inlärningskurva medan Maya har en något öppnare och friare arkitektur.

Varför produktionsbolagen väljer den ena eller den andra applikationen är en gåta för mig. Men ännu större gåta är vilket program Autodesk helst vill sälja av dessa eftersom de äger båda.

 

(Min favorit är Maya som har en gratisversion för personligt lärande)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

antar att det går att compa 2½D(placera ut 2d-element i 3d-rymd [som doom ni vet, innan polygon-karaktärerna kom;)]) i Combustion likaväl som i AfterEffects. Jag är rätt så säker på det.

 

Dock så måste ju objekten animeras och renderas innan dom compas i alla de lagren som compare brukar älska att laborera med;)...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Med hänvisning till att ni har tröttnat på alla nystartade trådar för program för nya storfilmer, så tycker jag ni kan ställa frågan om den nya filmen i den här tråden istället. Så blir det lite som en samlingstråd för alla filmer. Samt hänvisa nystartade trådar hit och rapportera dessa till moderatorerna.

 

/Lasse

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

industrial light & magic, som gjort CG'n i t.ex. pirates of the caribbean,star wars,star trek,transformers - De sitter i alla program, fast ganska mycket maya.

ILM är så pass häftiga så de har ett eget software dev. team som tar fram egna produkter och program som script inte alltid kan framställa på ett lätt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Ok, jag undrar vilket/vilka program dom använder till kända tecknade filmer, t.ex tarzan, torkel i knipa, toy story, småkrypsliv mfl.

 

"Tarzan" är Toonz eller Retas Pro skulle jag tro eftersom det handlar om klassisk cellanimation i 2D även om vissa bakgrunder är 3D-genererade. Tarzan är alltså "tecknad" för hand av skickliga animatörer.

"Torkel i Knipa" är med all sannolikhet Maya eftersom det brukar vara valet för alla som jobbar utanför Hollywood eftersom dom tror att alla som jobbar i Hollywood använder det. ;)

"Toy Story" och "Ett Småkryps Liv" är inte gjorda med program som någon av oss kan få tag i. Pixar som producerat båda filmerna använder egna verktyg för hela processen. Det kallas normalt sett för "proprietary software" och alla som jobbar på Pixar skriver på feta kontrakt som skulle ruinera dom för all livstid om dom yppade någonting om vad som används. Det vi vanliga dödliga känner till är att dom använder ett program för animering som heter "Mannequin". Dom utvecklar också Renderman som är deras renderingsmotor (den är däremot kommersiellt tillgänglig). Utöver Mannequin så använder dom en egen 3D-scanner som scannrar alla figurer som först tas fram i modell-lera. Sedan har dom ett eget program för optimering av den mesh som 3D-scannern genererar. Pixar har också utvecklat en helt egen laserprinter för att skriva ut bilderna i många pass på filmnegativ. Den är också väldigt hemlig.

 

King Kong skulle jag tippa har använt väldigt mycket Houdini som faktiskt är Wetas 3D-applikation nummer ett. För compositing använder Weta numera väldigt mycket Fusion (dom använde Shake rätt mycket för några år sedan). Så vill någon ha jobb på Weta - lär er Houdini att komplettera superbegåvningen med.

 

industrial light & magic, som gjort CG'n i t.ex. pirates of the caribbean,star wars,star trek,transformers - De sitter i alla program, fast ganska mycket maya.

ILM är så pass häftiga så de har ett eget software dev. team som tar fram egna produkter och program som script inte alltid kan framställa på ett lätt sätt.

 

Man hamnar väldigt nära sanningen när man påstår att dom stora bolagen använder allt. För det gör dom verkligen. Titta bara på Pirates of the Carribean. Dom två senaste filmerna skulle inte ha kunnat produceras utan t ex Zbrush för CG-karaktärsmodelleringen eller Vue Infinite och Xstream för landskapsgenereringen.

 

ILM använder alla möjliga compositors på dom mängedr av reklamfilmer dom gör men för Lucas egna långfilmer har dom en compositor på Linux som är proprietary och ruggigt svår att få info om. Star Wars-filmerna har använt Electric Image ganska mycket eftersom det är John Knolls favoritverktyg för 3D förutom Photoshop (som han själv skrivit).

Electric Image har fortfarande efter alla dessa år världens snabbaste och renaste raytracer.

 

Maya och XSI e det som galler for film.

 

Pixar anvander Maya tror jag, men de har sin egen renderingsprogram kallat renderman.

 

Pixar har som företagsidé och princip att aldrig använda "off the shelf". Det är en av dom saker som gör dom unika och som faktiskt får deras animationer att stå ut lite. Ofta ser man på konkurrerande paket att det har små egenheter från olika typer av program (som Maya). Pixar vill vara unika hela vägen och är redo att sätta femtio man på att utveckla deras egen mjukvara året runt. Och så länge dom gör det kommer dom att fortsätta vara unika. Så fort dom börjar använda Maya kommer det att börja se ut som Schreck.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har man slutat använda Alias, någon som vet? Bara nyfiken.

 

Alias var ett kanadensiskt företag som bl a utvecklade Maya. Dom gick senare samman med Wavefront och det var med Alias/Wavefront som Maya blev riktigt stort. Då köptes dom plötsligt upp av sin största konkurrent Autodesk (AutoCAD, 3D Studio Max).

 

Alias utvecklade Maya, Sketchbook, Kaydara och StudioTools. Jag gissar att det är Maya du syftar på när du skriver Alias. Och svaret är; Ja, Maya används fortfrarande.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Pixar som producerat båda filmerna använder egna verktyg för hela processen.

 

Inte helt sant. Toy Story gjordes (till stora delar åtminstonde) i 3ds max. Vet även med mig att dom brukar modellera i Maya och att dom i The Incredibles använde 3ds max till bakgrunder och renderade med Brazil.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...