Gå till innehåll

3d-sfärbakgrund som himmel i aftereffects


jmalmsten

Recommended Posts

Tjo på er... nu sitter jag här och har sökt högt och lågt efter tips på en teknik jag observerat i diverse 2D-animerade filmer jag skulle vilja använda i aftereffects.

 

som exempel kan jag bara komma på denna sekvens ifrån den eminenta filmen/OVAn Macross Plus

 

 

Vad menar han? kanske ni undrar... jo... Det jag är ute efter är en detalj som syns i klippen långt uppe i luften när "kameran" är sådär lite extra vild. Flygplanen susar förbi bara centimeter ifrån... och även flera gånger från cockpit synvinklarna. Och det som kliat min snabel är bakgrunden. För den är:

 

1. så klart så långt borta att den aldrig synes komma närmare oavsett hur kameran rör sig.

 

2. samtidigt som 1, så är den helt interaktiv på alla andra sätt som insidan på en sfär klädd med en 360-graders textur. Den kan med andra ord rotera på alla axlar utefter hur den fiktiva kameran rör sig.

 

Nu är det ju som så att jag lätt gissar mig till att dessa kamerarörelser var ordentligt planerade så pass mycket att bakgrundsmålaren kunde göra en bakgrund med endast vad som behövde synas i bild och tillverkade en målning som ser väldigt knasig ut i sin helhet, men med den selektiva kameran, plus de animerade flygplanen i blickfånget är ju illusionen total ändå.

 

Detta vill jag återskapa med hjälp av en klassisk teknik ifrån 3dmodelleringsverktygen, där man helt sonika väljer en "sky-texture" som ger en bakgrund hur kameran än står.

 

Men jag vill göra detta i aftereffects. Problemet är ju bara, som ni kanske vet, att AE är inget vidare på sfärer... rättare sagt... jag har inte hittat något sätt att göra sfärer i AfterEffects som är interaktiv med 3d-kameran. Visst, Conoa3D kom nära det jag ville ha, men dels så verkar det omöjligt att koppla point of interest i min AE-kamera till Conoas renderingskamera. och det är ju i princip det jag vill göra eftersom kameran inte ska kunna komma närmare sfärens yta, jag vill ju bara få en bakgrund som sträcker sig runt hela alltet. om ni förstår vad jag menar.

 

Om jag skippar hela sfär-grejen och försöker göra en 3dPlane som bakgrund så fungerar det bara ända tills bakgrunden visar att den är platt, vilket är ganska snabbt:(...

 

Det finns visserligen ett plugin kallat Aurora Sky som har det mesta jag är ute efter... men då är man låst till att rendera himmlen on the fly (det är som att plötsligt tvinga i renderingsmotorn i AE vaselin istället för fotogen) och ingen mark finns att tillgå:(

 

Jag har inte lyckats hitta någon någonstans som antingen velat ha denna funktion eller kunnat ge den. Förstår ni hur jag menar? Har ni en lösning?

 

Då kommer väl eran nästa fråga... om han ändå vet hur man kan göra det, varför inte fixa det i något 3D program?

 

Det enda svaret jag kan ge är: Det här är i sig ett så simpelt trick. Det är ju bara en 3d-bakgrund utan någon avståndsrelation till kameran. Ska det verkligen vara så omöjligt att fixa detta i det annars eminenta AfterEffects? Måste jag verkligen ta till ett fullfjädrat 3D-modellerings/animations-program bara för en så enkel grej? Och tappa alla fördelarna med att stanna i AE?

 

Är det för mycket begärt? Någon som vet? Det är ju ffs "the oldest trick in the book" som man brukar säga...

 

PS/

Jag är dock lite osäker, är detta en "animeringsfråga" eller en "compositingfråga?", jag chansar på detta iallafall...

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, ja det var något jag inte tänkt på... jobbar förvisso i combustion, men i skrivande stund (lite för trött för att tänka dock), så kommer jag inte på någon lösning att använda sig av sfäriska lager i compositingen.

 

Det närmsta jag kan komma är väl att koppla rotation och position XYZ till olika variabler. Ska kolla på det mer imorgon om jag har lite mer hjärnkapacitet till övers då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just a shot in the dark, going to bed...

 

Det är ju helt rätt att 3D inte är After Effects grej (med just runda former...) Men som en B-lösning (beroende på hur mycket man vill kunna röra kameran) borde man ju kunna ha en moln bakgrund (stillbild eller comp med CC RepeTile som "oändlighetsfunktion") där man med en expression "binder" bakgrundens animation till kamerans Point of View. Men där ex kamerans POW-Y/X-rörelser får bakgrunden att röra sig bakvänt så det stämmer om man ex tiltar eller pannar kameran.

 

Man skulle också kunna skapa en massa moln med fractal noise vars rörelser sedan på samma sätt binds till kamerans POW. Sfär-delen går ju sen att fejka på lite olika (möjligen mer eller mindre) bra sätt. Displacement maps etc.

 

Som sagt - a shot in the dark. Nån annan kanske kommer på ett bra sätt...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte helt 100 på vad du vill göra, men borde det inte funka att bara länka bakgrundens position till kamerans?

Om du nu använder Conoa3D (som jag inte har en aning om hur det funkar) så kan du rotera kameran hur du vill, och sfären rör sig ej. Men när du rör kameran så har du parentat sfärens position till kamerans så att den följer kameran exakt. Då kommer det se ut som att bakgrunden inte kommer närmare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

AHHHH!!!

 

ville bara berätta att jag satt och slösurfade... slant in på creative cow för att kolla om det fanns nått nytt för After Effects... och för tusan... näst nyaste pod-casten heter "Creating a Skybox"

 

http://cowcast.creativecow.net/podcast/creating-a-skybox--202

 

Tydligen var jag på rätt väg med CCSphere men jag hade inte koden som behövdes... Och för er som inte förstod mina förvirrade beskrivningar när jag var ute efter funktionen så har ni en fin förklaring i videon också...

 

Tänkte bara berätta om det satt fler stackare därute och undrade...

 

och här kopplar han det mot texten men jag inbillar mig att jag lika gärna kan göra samma sak mot ett Null-lager...

 

Här ska testas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...