Gå till innehåll

Railsystem a la E-track?


Munthe

Recommended Posts

Jag har en Eurogrip E-Track. För er som vill se den "in action" så förekommer den en hel del i bakommaterialet på Camp Slaughter DVDn. Den är grymt smidig. Använde den också i hög utsträckning på Stinger.

 

Tyvärr gick Eurogrip i konkurs för flera år sedan och deras system har slutat tillverkas (och den var lite för dyr egentligen).

 

Såg i en annan tråd att Folkvagnen diskuterades. Den rullar på vanlig aluminiumstege och kostar 7-8 000 kr + (minus stege och tillbehör)

 

Jag har haft en skiss på ett rälssystem ganska länge och funderat på om jag inte borde göra någonting av den.

 

Min design skulle vara billig att tillverka helt i aluminium, inte vara begränsad i pan-tilt, ha fäste för vanlig skruv och 100 och 75mm skål. Systemet är snabbriggat och går att packa in i en mindre personbil utan problem (försök få in en aluminiumstege i en liten personbil). Och jag skulle fokusera helt på lite lättare kameror i DV/HDV-klassen (och lättare filmkameror såklart).

 

Längden på rälsen kommer att ligga på ca 1,5 meter. Det gjorde E-tracken och det funkade för nästan allt. Små snygga åkningar som ger bilderna betydligt mer påkostad känsla. Och sedan fördelen med att man kan lägga rälsen direkt på ett bord (eller mellan bord, eller på stolar), direkt på golvet (jag kommer att ha små fötter som går att nivellera direkt mot marken). Man ska också, precis som med E-tracken kunna köra kameran in genom en bilruta och igenom en bil. Det går inte med Folkvagnen - en stege är alldeles för bred för det.

 

Nu har jag en kontakt som eventuellt kan börja tillverka det här systemet (med en proffsig produkt som resultat). Frågan är vad som är ett lämpligt pris för gerillafilmare? E-tracken tror jag kostade 17 000 kr. Folkvagnen kostar 8 000 kr. Själv skulle jag nog vilja se priset kring 4 000. Vilket är billigt med tanke på att en skål till ett bättre stativ kan kosta 4 000. Där någonstans skulle jag vilja landa. 4 000 försvinner rätt snabbt om man ska ha bra komponenter att jobba med och den som sätter ihop systemet kan inte jobba helt gratis.

 

Vad tror ni?

etrack.gif

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det låter som en bra ide!

Marknaden i sverige är nog tyvärr ganska begränsad, men internationellt så tror jag helt klart det skulle funka. Kolla intresset på tex. dvxuser.com eller liknande. De brukar vilja se testklipp mm. så om du har möjlighet att tillverka en prototyp och den fungerar bra, så tror jag att du har goda möjligheter att sälja ganska många av den utomlands.

 

Skulle jag själv köpa en? I dagsläget inte, som student har jag inte direkt mycket pengar över och min egentillverkade "skaterdolly" fungerar ganska bra. Problemet med den är att den kräver sin yta av typen stor plywood, vilket är svårflyttat.. så en räls med din eller liknande design står helt klart på önskelistan.

 

Lycka till med planerna!

 

//Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror priset och idén är helt rätt. Frågan är bara hur man definierar gerillafilmare? Har man en kamera ett par (bra) snäpp bättre än min semesterkamera, kringutrustning och kanske någon produktion i ryggen så tror jag rälsen blir super. Har man någon sorts inkomst med sitt filmande är det ännu bättre affär.

 

Jag är inte alls bekant med denna skål och vet inte ens vad det är, mer än att jag kan gissa det är ett klurig hållare för kameran. Filmar man på min nivå (samma som jag tror den yngre generationen här på forumet håller på med) tror jag min räls för 20 spänn metern tillverkad av takreglar och elektrikerrör duger i fortsättningen med. Varje sektion är ca 1,5 meter och läggs lätt på mitt takräcke på bilen och vagnen går in i bagaget. Rälsen är inte direkt fältmässig utan man får vara lite försiktig med hanteringen, men å andra sidan är det så billigt att spika ihop en ny om den går sönder. Att spika ihop en sektion tar knappt 20 minuter nu när jag vet hur jag skall göra. Skulle tro att min räls är lite på samma nivå som dessa hemsnickrade 35mm adaptrar tillverkade av gummisnoddar,silvertejp och förstoringsglas, dvs duger för bakgårdsfilmning.

 

Jag såg i lokaltidningen att man filmar (återigen) nått i gamla linköping och på bilden såg jag en... [tada] trädgårdsstege och en folkvagn. Är denna folkvagn mönsterskyddad? Jag tycker det är snudd på ocker med 8000 för två U-profiler, en metallplatta och lite wingmuttrar. Bortsett från denna skål som de kanske köpt, kanske gjort själva. Jag tror det skulle gå att tillverka den billigare, i alla fall om man bortser från skatter och sociala avgifter.

 

Jag tror absolut räls för 4000 spänn kommer bli en succe, under förutsättning att det går att tillverka den för blygsam kostnad även om volymen skulle råka blir lite större.

Länk till kommentar
Share on other sites

En fördyrande faktor är bl a anodiseringen av aluminiumdelarna för att få utrustningen ytbehandlad i svart utan att repas. Det är ingenting man kan göra själv billigt eftersom färgen måste laddas med högspänning. Sånt måste lämnas till proffs och när det är så här små delar so ska göras blir det en relativt stor kostnad.

 

Jag funderar på att eventuellt ha en obehandlad modell och en lite dyrare behandlad. Så fort man börjar få lite ambitioner och börjar ljussätta vill man gärna att alla lampstativ och all grip är svart. Dels för att det är snyggt och enhetligt men framför allt för att det inte speglar lika bra i t ex bilar och fönster.

 

Jag kan inte tänka mig at Folkvagnen är mönsterskyddad. Plywoodplattor med fastskruvad Hi Hat och skateboardhjul på aluminiumstegar eller enklare rälslösningar har filmare spikat ihop länge.

 

Eventuellt kommer det gå att förlänga mitt rälssystem. Jag kikar på lösningar för det som är stadiga och hållbara och samtidigt snabbriggade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har du ju rätt i. Fast för hemsnickare kanske en sprayburk duger om man kan tänka sig leva med lite repor och omlackering lite då och då. Men jag föreställer mig att din räls har lite högre ambitioner.

 

Hur bra sitter pulverlackering på aluminium? Det kanske kan vara ett alternativ för den billigare versionen? Pulverlackering är rätt populärt i raggarkretsar för lackering av rör och fälgar. Det är grymt skitstarkt och håller mot bla grussprut. Jag tror man burkar hitta mycket pulverlackerade grejor inom industridetaljer. En bra sak är att färgen fastnar även på baksidan av prylarna. Pulverlackering kan man inte heller göra själv, men jag tror det är rätt billigt (tror jag) och ger väldigt bra finish utan damm, rinningar och som sagt grymt slitstarkt även mot kemikalier.

 

Edit: Fast nu när jag läser inlägget en gång till, det är kanske pulverlackering du redan har i åtanke? Anodisering gör man väl i vätskebad med elekrolyt? Då är det inte så höga spänningar eller färg?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle definitivt köpa Munthe-systemet! Skulle dock vara bra om det gick att montera en liten motor på själva "dollyn", eftersom jag har en tagning planerad som går till på så sätt att några bilar står parkerade i rad på en drive-in-bio och kameran ska röra sig mellan dessa bilar i en enda lång åkning (genom nervevade framrutor, riktad mot skådespelarna i framsätena) och då skulle Munthe-rälsen passa utmärkt. Ifall motor-förslaget blir för komplicerat kan den ju dras med ett snöre om passaren är duktig nog att få det hela mjukt.

 

Synd att Eurogrip gått i konkurs. Jag kollade in deras hemsida och en SAM-Dolly (helt motoriserad, se klipp på deras hemsida) vore grym att ha. Varför finns inga såna på Sveriges uthyrningsfirmor? Skulle ju sälja som smör.

 

EDIT: Det är tydligen inte svenska Eurogrip som hemsidan tillhör, utan ett företag med exakt samma affärsidé i Belgien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Idén är väldigt bra. Tanke på att det är inte så himmla lätt att "packa" in en stege i bilen. (tanke på "folkvagnen") Dessutom så snackar du om ett rimligt pris som folk skulle lägga ut för att köpa den. 8tusen för en folkvagn som man nästan kan fixa själv är lite slöseri med pengar. Hoppas det går vägen för dig, Kommer personligen införskaffa mig den när ekonomin är god för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Munhes system köps ögonblickligen när de går. har en folkvagn å upptäckte förra vintern att de går å kapa alustegar rätt lätt,så de går frakta sakerna utan nåra större problem,skarvarna e lättlösta,hälften har fastmonterade hälften inte,tror vi hade 7 meter som längst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollade in Belgiska Eurogrip och jag får lite känslan av att det kan vara samma killar bakom företagen. Men "nya" Eurogrip är mycket dyrare än gamla i så fall. Har sett demo på en del av dom nya systemen och där snackar vi mer att "billigt" ligger i 50 000 kr/klassen.

 

gorse: Du har helt rätt i att det är syrabaden jag pratar om. Pulverlack skulle kunna vara en modell. Ska se vad som finns där ute.

 

Jag är själv i behov av en sån här lösning framöver. Eftersom jag kommer att jobba mycket med amerikanska produktioner på låga budgetar och snabba inspelningar (tre veckor prep, 24 dagar inspelning) så VET jag av erfarenhet att få saker kan ge så mycket mervärde som en snabb, smidig och lättriggad liten räls. Man kan gör små dramatiska in- eller utåkningar utan att det tar 20 minuter för grip att rigga.

 

Jag ska försöka sätta ihop ett testsystem och ta lite bilder. Det är bara viktigt att jag hittar rätt komponenter.

 

Kingen: Hur rullar Folkvagnen över skarvarna. Sånt där brukar vara extremt känsligt. För snabba dramatiska bilder kan jag tänka mig att det funkar men för en långsam suggestiv åkning hoppar iallafall jag till om jag ser typiska skarvglapps-hopp i bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fortsättning följer...

 

Jag har hittat lite bra företag att samarbeta med om en vettig lösning på ett rail-system. Ju mer research jag gör desto klarare står det att grip-tillverkarna inte alls har så stor overhead på sina grejer. Ska man ha bra komponenter som har precision och tål att lyftas runt och slängas runt i bakluckor med annas filmutrustning så skjuter priserna iväg. Men det finns såklart en del smarta lösningar man kan göra.

 

Jag funderar på att eventuellt erbjuda ofärgad och färgad (svart) rigg. Där den färgade är lite dyrare eftersom det är en kostsam process. Samtidigt kan man då ha valet att använda en ofärgad aluminiumlösning och på så sätt spara lite pengar.

 

När jag har letat komponenter har jag hittat en del lösningar som skulle innebära att också eventuellt förverkliga en idé jag haft om en lättviktskran för DV och HDV-kameror. Den ska gå att fälla ihop i en ryggsäck samtidigt som den är stabil och når någonstans kring fyra meter.

 

Det finns några DV-kranar på marknaden som är vettigt prissatta så där finns egentligen inget jättebehov att fylla. Den främsta fördelen min kran skulle ha är att den förmodligen kommer att väga hälften av de flesta andra kranar och det skulle innebära ett mindre behov av motvikter. och är det något som gör att man i stundens hetta väljer att lämna kranen hemma så vet jag av erfarenhet att det är vikterna. man slänger den där blicken på 30 kilo skivvikter och lämnar kranen.

 

Jag har själv ägt flera kranar. Bl a Easy-Jib som är en extremt bra kran. Men den är tung och kräver mycket vikter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Martin, när det gäller själva kontruktionen misstänker jag det är svårt att vara nyskapande när det mesta är utprovat av branchfolk som är aktiva. Men när jag gjort min billiga räls av träribbor och elektrikerrör spenderade jag lite tid att tänka ut lösningar där precisionen inte var så extremt kritisk. Och som du sa, precision kostar pengar.

 

Jag kan ge exempel: Tvärribborna sågade jag för hand med endast tumstock och penna som referens. Då blir naturligtvis spårvidden beroende av längden av tvärribborna. Spårviddens precision beror också var exakt var elektrikerrören råkar att skruvas fast. Man behöver inte vara ingenjör för att räkna ut att hjul som vinklas inbördes i 90 graders vinkel, 45 grader mot horisontalplanet kommer att styra och centrera perfekt mot röret. På BÅDA SIDOR. Även liten variation av spårvidden påverkar då vagnens rörelse på rälsen. Min snikna lösning var att låta endast ena sidan spåra på rören och andra sidans hjul är helt plana. Då spelar inte variationen av spårvidden ingen roll så länge variationen är mindre än hjulets bredd. (nu är variationerna bättre än så, på min räls, men det är principen) En annan variant skulle vara att hjulparen inte är fixa utan sitter lösa så att hjulen är självcentrerande mot rälsen. Den som hållt en märklintåg vet ingefär vad jag menar.

 

Inte ens riktiga tåg kan garantera exakt spårvidd på rälsen. På tåg är hjulen svagt koniska med en styrkant så att tåget inte spårar ur vid tvära svängar. Men hjulens spårvidd är något smalare än rälsens spårvidd. Vid normal färd centrerar tågen själv för att hjulen är koniska. Hjulens fläns tar aldrig i rälsen.

 

Skarvarna är nog det som är det svåraste om man som jag skall trär rör inuti varandra. Är rören inte i exakt rätt längd går inte rören ihop helt och det blir en bump när hjulet hoppar äver skarven. Jag antar att du har en bättre lösning. Men jag hoppas mitt inlägg ändå kan ge lite idéer som kanske kan sänka priset ytterligare. Tänk om man kan halvera tiden det tar att borra ett hål i profil så sänker det priset rätt mycket om man kan borra alla hål på en vecka istället för en månad? Kan man fästa en skruv med mutter istället för att gänga försvinner ytterligare ett arbetsmoment?

 

Edit; en annan variant för att komma tillrätta med variabel spårvidd med just elektrikerrör att att fästa rören rätt glest på rälsen, med en skruv på varannan sida. Alltså så att det aldrig sitter en skruv mitt för varandra. Då kan man tillåta att elektrikerröret flyttar sig något, och följer hjulen på den sida som för tillfället inte har en skruv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förutom precision/stryktålighet så bör allt vara tyst. Man vill inte kunna höra små åkningar i ljudupptagningen. Jag vet inte hur det är med plank och plaströr där men det känns som att det kanske inte blir så tyst om man börjar lasta på en lite tyngre kamera och kanke en monitor på själva dollyn. Eller om man vill ställa sig själv på den.

 

Skateboardhjul av större diameter är annars jäkligt bra för markliggande räls och dollys för stativ. Dom flesta lite dyrare lösningar använder faktiskt vanliga skateboerdhjul av den anledningen. Dom är tysta och dämpar väldigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det går naturligtvis inte. Och har man inte spritt nya hjul låter det verkligen som tåget kommer när man åker med rälsen. Men utan last så går det OK för mina ändamål. Jag kastar ändå ljudet i alla fall för mitt ljud blir ändå skit.

 

Men, det var inte träribborna och el-rören jag skrev inlägget om, utan min tanke var om man kan konstrurera så att tillverkningen går att göra billigare. Appråpå skateboardhjul; På 70-talet var hjulen mjuka som suddgummin och var tysta till och med när man åkte över plattor. Var har de hjulen tagit vägen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det går naturligtvis inte. Och har man inte spritt nya hjul låter det verkligen som tåget kommer när man åker med rälsen. Men utan last så går det OK för mina ändamål. Jag kastar ändå ljudet i alla fall för mitt ljud blir ändå skit.

 

Men, det var inte träribborna och el-rören jag skrev inlägget om, utan min tanke var om man kan konstrurera så att tillverkningen går att göra billigare. Appråpå skateboardhjul; På 70-talet var hjulen mjuka som suddgummin och var tysta till och med när man åkte över plattor. Var har de hjulen tagit vägen?

 

De hjulen har susat rakt in i longboardkulturen, och visst finns den kvar allt :)

Jag åker longboard och köper mina hjul på http://www.longboard.se men de kostar en del. Visserligen är det rätt trendigt med longboard nu så det förvånar mig inte om man kan köpa hjul på valfri sportaffär för halva priset.

 

Det blir nog till att skissa lite på en rälsanordning nu i helgen, jag har några gamla hjul som bara skräpar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, säger du det? Om du vill bygga billigt är min bildsamling här. http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/ med början från DSC00174.JPG och framåt. De innan, är ett lite misslyckat försök till bom-konstruktion. Vi lite hastiga rörelser gungade kameran.... Wmv-filen är testbild. Billigt som tusan är det, och kan lätt finansieras med veckopeng eller föräldrafilmstöd. Men inte så fältmässig kanske. Om man skall lasta reglarna måste man ha mycket fler hjul som fördelar lasten gämt eller bygga upp under rälsen så det inte blir glipor mot underlaget.

 

Om man vill bygga med metal så tror jag att Martin har bättre förutsättningar (och lite mer produktionsmässiga krav).

Som kommentar till Martin föresten, är att det låter inte så länge vagnen får åka själv på rälsen och hjulen är nya och underlaget är stabilt. Det blir som modelljärnväg. Antingen lägger man rälsen stadigt, eller så lägger man den mjukt så är det tyst. Skruvar man fast märklinrälsen på en spånskiva låter det som tåget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Din räls ser bra ut men jag tror nog jag hellre gör en i metall, tack ändå!

Jag köpte stålrör (2x2,5m) för någon dag sedan till mitt bluescreenprojekt, tyvärr kostade de på tok för mycket för min smak så det skulle passa bra om jag kunde använda dem till räls också.

 

Longboardhjul och skenor har jag alltså, då återstår bara själva vagnen.

Kommer jag fram till något dugligt kanske jag langar upp en bild för bedömning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Principen är inte så annolunda. Har du rör så är det bra, och helt klart är metalräls mer fältmässigt. Jag har sett de brukar ha en 90 graders vinkel att fästa hjulen på.

 

Sen beror det lite på vad man skall ha dem till också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tråkiga med stålrör är att dom är lite tunga och klumpiga att släpa runt på.

 

Uppdatering om rälssystemet:

 

Jag kommer att slänga upp en sida för intresserade inom kort med ritningar och beskrivning av tracksystemet som kommer tills vidare ha namnet "M-Track". :) Jag har alla komponenter på plats nu och jag tänker erbjuda ett betatestarprogram där man har möjlighet att anmäla sitt intresse. Utvalda betatestare kommer att kunna beställa M-tracken tidigare än andra och till ett VÄLDIGT lågt pris (lägre än materialkostnaden). Jag har själv deltagit i liknande program för t ex Letsu35 och jag tycker att det var väldigt lyckat och man borde göra så med all filmteknisk utrustning. Feedbacken från betatestare är ovärderlig.

 

Återkommer med info om sida och jag kommer att posta sidans information här och hur man ansöker om att delta i programmet.

 

Jag siktar fortfarande på en låg prislapp på det här projektet eftersom jag vill att det här ska vara ett system som ger indie-filmare rejäla möjligheter att höja produktionsvärde. Inom den närmaste månaden kommer jag också att försöka hinna producera en demofilm för att visa hur "M-track" kan användas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stålrör rostar väl också? Ritningar på hemsidan? Betyder det att du uppmuntrar kopiering av din konstruktion, eller egetbyggande? Ifs lär väl knappast räls vara så unik konstruktion att det kan patentskyddas, men ändå? Nu kanske jag är naiv, men gör du rälsen med ekonomiska intressen eller ideella? *Nyf*

 

Betatestning är ett genidrag utan dess like. Det skall bli spännande att se hur det utvecklas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart man får kopiera om man vill. Jag har väldigt svårt att tänka mig att jag kan patentskydda en vagn med hjul som går på räls. Jag kommer inte att lägga ut några regelrätta "bygg själv" ritningar. I första hand blir det någon form av CAD-liknande animation för att visualisera konstruktionen.

 

Kan man inte ha både ideella och ekonomiska intressen? Jag har inte riktigt resurser att skänka bort system till alla som vill ha ett. Och jag har inte råd att stå i många timmar och montera konstruktionen gratis. (Som jag skrev tidigare så är det väldigt liten overhead på en sån här konstruktion om man ska ha bra komponenter) Men jag har råd att försöka få ut ett fungerande system till ett jäkligt vettigt pris för att jag gillar och är väldigt intresserad av gerillafilmsproduktioner. Jag tror att få som håller på med dom här systemen gör det för att dom ser det som ett ekonomiskt alternativ någonslags affärsverksamhet med riktig avkastning. Jag vill bara ha ut en cool produkt. Om folk börjar använda den på sina lågbudgetfilmer för att den är bra blir jag stolt och glad.

 

Om man bygger en "kopia" själv eller betalar en ytterst liten slant för att få den byggd, testad och hemskickad i färdigt skick komplett med färdiga tillbehör och specialkonstruerad bärväska är sak samma. Prototyper och första versioner brukar normalt kosta lite mer att konstruera så min tanke är att det ska bli lite plus minus noll att beställa en färdig rent kostnadsmässigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har gjort en snabb variant av min räls nu och vore tacksam för synpunkter.

Jag har inte ritat ut kamerafästet men ni kan nog gissa vart kameran ska sitta.

 

http://www.frm.nu/dump/903/r%E4lsanordning_1.jpg

http://www.frm.nu/dump/903/r%E4lsanordning_2.jpg

Är det något jag borde göra om?

 

Om du inte vill att jag ska fortsätta smutsa ned din tråd Munthe får du säga till, tyckte dock det var lite onödigt att starta en egen tråd för det här..

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga problem. Smutsa på du. :)

 

En synpunkt: Du ställer till det lite för rälsens placering om du sätter hjul under rälsen (de vinklade underliggande). Och jag tror inte att du behöver fyra hjul per "kontaktpunkt". Att hjulen är vinklade under rälsen innebär att du behöver få upp rälsen från marken en bra bit för att hjulen inte ska riskera att skrapa i ojämna underlag. Skatebordhjul rullar också bättre på rund räls. För kantiga profiler finns det bättre hjullösningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

En av baktankarna i det här projektet var att det knappt skulle kosta något, hjulen och profilen har jag redan.

Och i ärlighetens namn kommer jag förmodligen inte ha någon större nytta av rälsen heller, utan jag gör det mest för kul, därför känner jag mig inte så manad att lägga pengar på material. :)

Angående höjden så kommer jag nog klara mig med att höja upp rälsen ungefär 1dm, vilket duger gott och väl för mina ändamål.

 

Om jag inte skulle ha hjul på alla kontaktytor, vilka skulle jag då ha dem på tycker du?

 

Sorry att jag "dissade" dina synpunkter, men du kan ju såklart inte veta hur jag tänker (no offence) :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...