Gå till innehåll

Beträda järnvägsspår?


00Bengtsson

Recommended Posts

Vi håller på att förbereda inför en kortfilmsinspelning som (kanske) ska innehålla en scen där två personer går längs en järnvägsspår. För övrigt är jag bara allmänt nyfiken på att veta om det är möjligt att genomföra.

Städerna är ju fyllda med industrispår men för att få lite annan miljö skulle jag föredra runt omkring ett skogsområde.

Är det någon som har spelat in "på spåret" tidigare och vill ge tips om hur ni fick tillstånd att genomföra detta?

Vilka ska man vända sig till? Banverket eller tekniska kontoret?

Hur stor chans är att vi får och hittar ett ledigt spår?

 

Det rör sig givetvis om en nollbudget produktion där skolan sponsrar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skrev ett utförligt svar nyss som grundade sig i förutsättningen att du bodde i Stockholm, men såg nu att du var från Gävle och allt förgäves!

 

Jaja, jag skulle skulle hursomhelst inte besvära mig med att ansöka om tillstånd när antagligen ingen kommer att bry sig om ni filmar utan lov.

 

Ber ni dock om lov, kommer ni antagligen få ett nej, eftersom banverket eller motsvarande på något sätt måste garantera er säkerhet eftersom de givit ert tillstånd - och enda sättet för dem att göra det är att stänga av trafiken. Inte så troligt nej.

 

Do it the hardcore way och filma utan lov. Det har jag gjort och det blev bra. Gäller bara att hålla ögon och öron öppna efter tåg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, tåg kommer förbluffande snabbt och överaskande. Där jag bor finns det spår som tillhör muséeverksamhet och även lågtrafikerade spår för lokaltrafiken. Då kommer inte tågen i 250 km/h i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte för jag vill bära ansvar för att någon skadas men man hör i järnvägsspåren när tåget är en bit bort. rör man på styltona då hinner man undan..

 

annars kan ni filma i närheten av en vägbom, det klonkas och blinkas till varning för biltrafikanter. Där borde ni vara säkra om ni inte utmanar ödet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självfallet är det fullt möjligt att spela in på järnvägsspår, Det finns hur många järnvägsspår som helst som inte trafikeras, så varför krångla till och försöka få tillstånd för ett trafikerat järnvägsspår. Ring till bakverket och fråga om de har något tips om icke trafikerad järnvägsspår som ligger nära.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar! :)

 

Eftersom projektet görs på skoltid så måste vi på något sätt ha tillstånd. Smart idé det där med att ringa o höra om de känner till några otrafikerade spår. Att filma kring Järnvägsmuseet är också en bra grej, ligger ca 500m ifrån skolan så. ;)

 

Tack! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tar arton sekunder att färdas en kilometer med X2000. Hinner man undan på den tiden?

 

 

Ställ ut dem 3 km bort då så har du en hel minut på dig ;) Nej men klart man ska ha en så säker lösning som möjligt, planerar själv att spela in en scen på järnvägen, men då är det med dolly och kranar och grejer så då lär det vara otrafikerat om det inte ska bli katastrof =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man hinner garanterat undan på 18 sekunder om man inte har många prylar på järnvägsspåret, vilket man får se till att undvika. Annars är det bara att hoppa av. Men man får ju lita på att walkie talkies fungerar i så fall...

Länk till kommentar
Share on other sites

Att beträda ett järnvägsspår är både onödigt farligt och kostar 1500 kronor i böter men kan bli mycket dyrare om ett tåg skulle komma.

Så gå inte ner på spåret utan tillstånd och var 110% säkra på att inget tåg kommer!

Själv hade jag letat upp ett spår som inte används längre eller något liknande. Annars finns det ju lite kortare spår där tågen repareras och lastas, där det borde gå fint att filma om ni frågar.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ring till bakverket och fråga om de har något tips

Tårtan-himla bra.

 

Filma personerna när dom går på ett nedlagt spår utan tåg. Filma från lokförarens hytt ala "På spåret"

 

Vad är problemet? Finns inga problem. Man kan ju alltid skapa sej problem, men för det krävs budget. Nollbudget är lika no problem.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi spelade in två scener till Historprogram på en tågplattform på T-centralen här i stockholm med godkännande av banverket.

Vi hade aldrig för avsikt att vara i närheten av själva spåret, men ändå påpekade de rätt kraftigt för oss att det inte gick. Jag kan inte tänka mig att ni skulle få tillstånd att vara på ett spår av dem.

 

Sen låter det i mina öron som en rätt idiotisk idé att riskera liv och lem för ett litet kortfilmsprojekt, det finns ingen scen i någon film som inte går att skriva sig runt och hitta på något annat istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Källa? Läste i tidningen för några dagar sedan att det låg på en femhundring. Nämligen ett vanligt fenomen här i Vallentuna i brist på smarta gångvägar. :)

 

 

Min brorsa är polis och han har sagt detta till mig när jag skulle spela in en scen på spåret för ett tag sen. (Inte för att jag hade tänkt göra det på ett riktigt spår. :P )

Men jag får kolla upp detta och se vad som stämmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...