Gå till innehåll

Spela in i en biosalong


Jonnybravo

Recommended Posts

Jag håller på att planera en ny musikvideo och på en scen så ska karaktärerna befinna sig i en biosalong. Min fråga är helt enkelt om det är tillåtet att spela in film i en biosalong hellst medans en film visas. Ljudet kommer ju tas bort men jag vill få med ljuset från duken och mörkret bakom karaktärerna, ska inte heller filma mot filmen utan bara på skådisarna. Alltså är jag bara ute efter ljuset.

 

Och om det är satt säga "tillåtet" var borde jag vända mig för att fråga om tillåtelse. Har tittat på sf:s hemsida men där finns bara någon kundtjänst för en biosalong i stockholm (bor i halmstad). För det känns lite dumt om jag ska fråga receptionisten, som antagligen kommer svara något i stil med: Tyvärr så har jag inte den informationen. Eller något i den stilen...

 

Så frågorna lyder: Får man och i så fall vart ska man vända sig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller på att planera en ny musikvideo och på en scen så ska karaktärerna befinna sig i en biosalong. Min fråga är helt enkelt om det är tillåtet att spela in film i en biosalong hellst medans en film visas. Ljudet kommer ju tas bort men jag vill få med ljuset från duken och mörkret bakom karaktärerna, ska inte heller filma mot filmen utan bara på skådisarna. Alltså är jag bara ute efter ljuset.

 

Och om det är satt säga "tillåtet" var borde jag vända mig för att fråga om tillåtelse. Har tittat på sf:s hemsida men där finns bara någon kundtjänst för en biosalong i stockholm (bor i halmstad). För det känns lite dumt om jag ska fråga receptionisten, som antagligen kommer svara något i stil med: Tyvärr så har jag inte den informationen. Eller något i den stilen...

 

Så frågorna lyder: Får man och i så fall vart ska man vända sig?

 

Gå till den biosalongen du ska göra det och fråga personalen där.

Inte svårare än så. Nej man får inte filma på en biosalong.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej man får inte filma på en biosalong.

 

Varför skulle man inte få det alltså rent teoretiskt talat, man visar ju absolut ingenting av filmen i bakgrunen varken film eller ljud, så upphovsrättslagen kan ju inte säga något om det..?

Länk till kommentar
Share on other sites

...för att då finns risken att man spelar in filmen. Det går säkert att göra undantag om man bara kommer i kontakt med rätt manager. Microsoft hyr i bland filmstaden i linköping och de filmar talarnas framträdanden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låna salongen när ingen film visas. En liten lokal bio är nog lättare att få lov.

 

Du kan inte filma en mäniska i en mörk biosalong utan ljussättning ändå (och få det att se vettigt ut). Så det spelar nog ingen roll om du får ha film på eller inte. Du använder naturlgtvis lampor och för att simulera bio reflektioner (gärna med olika färgfilter och lite fladdrande ljus), och en lätt ljusättning av aniskten/biostolar. Ljudet lägger du på efteråt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har rekat några gånger på biosalonger och filmat men då hyrde vi hela salongen mm. Men då betade en stor summa för att kunna filma och hade egna filmer som visades på duken. Men nu har du inte de pengarna så gå till den tilltänka biografen och berätta om din projekt. De har testkörningar på filmer mm så fråga om du kan filma medan de kör såna tester. Jag är helt säker på att du inte får lov och filma under visningarna annars. Anledningen till det är många, risken att du stör biobesökarna, att det inte är en allmän plats, Samtiga som befinner sig i salongen måste ge sin tillåtelse eftersom det finns risk att du kan smygfilma. Så det är inte ens värt att fråga om du kan filma när de har sina visningar. Satsa på att komma in när de inte har besökare.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag jobbar som Location Manager och var enda dag upptäcker jag nya regler. För en reklamfilm på stan måste jag ansöka om tillstånd för enbilburen elagg som räknas som fast objekt eftersom man drar kablar från den. Sen måste jag ansöka om parkeringsplatser som jag kan kona av i förväg. Då får man tillstånd för höst tre bilar, På en reklamfilm så har man minst 10 bilar. Ska vi ljussätta utifrån, då måste jag söka tillstånd för det med. Har vi kvällsinspelning och vi använder rök då gäller det att man ringer och informerar brandkåren. Då har jag inte nämt allt annat som man får avtala med bostadsföreningen och ägaren av inspelningsplatsen. Men är man ett litet team så kan man skita i det mesta eftersom man har råd med att bli bortkörda men jobbar man med en produktion som tickar pengar så är det nog bäst att man anlitar någon eller själv undersöka grundligt vad som krävs för att kunna på just den plats som man vill filma på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast det är ju inte filmandet du söker tillstånd för. Det är ju det faktum att du blockerar gator, ockuperar parkeringsplatser, hindrar förbipasserande som du måste förhandla om med fastighetsägare resp lokala myndigheter. Det finns ingen generell lag på att man måste söka tillstånd. Det är en lokal ordningsstadga tex att om man använder allmänna platser för andra ändamål än de avsedda för så vill lokala myndigheten har ett finger med i spelet. Likaså vill fastighetsägare också ha kontroll över sina egendomar.

 

Det är ju exakt samma vilkor som när man tex vill arrangera SM i armbrytning framför Filmstaden, eller slå frivolter på Storgatans torg, klättra på tombackar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast det är ju inte filmandet du söker tillstånd för. Det är ju det faktum att du blockerar gator, ockuperar parkeringsplatser, hindrar förbipasserande som du måste förhandla om med fastighetsägare resp lokala myndigheter. Det finns ingen generell lag på att man måste söka tillstånd. Det är en lokal ordningsstadga tex att om man använder allmänna platser för andra ändamål än de avsedda för så vill lokala myndigheten har ett finger med i spelet. Likaså vill fastighetsägare också ha kontroll över sina egendomar.

 

Det är ju exakt samma vilkor som när man tex vill arrangera SM i armbrytning framför Filmstaden, eller slå frivolter på Storgatans torg, klättra på tombackar.

 

Men det blir ju lite svårt att kunna filma om vi inte får tillstånd för att kunna parkera produktionsbilar, ett elagg, ställa upp lampor mm. Jag söker alla dessa tillstånd för att kunna genomföra själva filmandet. Annars hade jag skitit i det så klart. Det finns lagar och förordningar som reglerar allt detta. Jag förstår verkligen inte vad du menar. Varför skulle jag söka alla dessa tillstånd om det inte är för att jag skulle kunna genomföra själva filmandet??

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag försöker säga (med en del andra trådar i baktanke) är att man behöver inte söka tillstånd för att filma på allmän plats. Däremot behöver man dessa tillstånd du berättar om, för att parkera, ställa upp saker etc varken man filmar eller inte. Om du bara vill invadera ett område med ett filmteam utan kameror så får man söka tillstånd i alla fall. Men det är inte för själva filmandet.

 

Jag läste föresten på stockholmsstads hemsidor att om ni tex invaderar ett kvarter och tar upp 10 parkeringsplater och BETALAR parkeringsavgiften så behövs naturligtvis inget tillstånd för det heller så länge man inte överskrider maxtiden. (om det bara är parkering ni nyttjar) De angav just filminspelning som exempel.

 

När jag först kommenterade tråden (det blev lite offopic från det jag planerade) misstänkte jag att du menade att biobesökarna måste ge sin tillåtelse att filma. Jag hävdar inte det finns ingen lag som säger så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spelade in en hel kortfilm i en biosalong 2004. Det var enkelt att få tillstånd, det var bara att gå in på Filmstaden i Göteborg, berätta lite om vad man ville göra, hur lång tid det skulle ta och fråga när det gick bra att göra det.

 

Svårare än så var det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kommer inte få tillåtelse av SF att filma i en biosalong utan tillåtelse från samtliga som ser filmen. Fullbokar du en hel sallong och bjuder dina vänner skulle det säkert inte vara något problem.

 

Edit: (trodde jag)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag försöker säga (med en del andra trådar i baktanke) är att man behöver inte söka tillstånd för att filma på allmän plats. Däremot behöver man dessa tillstånd du berättar om, för att parkera, ställa upp saker etc varken man filmar eller inte. Om du bara vill invadera ett område med ett filmteam utan kameror så får man söka tillstånd i alla fall. Men det är inte för själva filmandet.

 

Jag läste föresten på stockholmsstads hemsidor att om ni tex invaderar ett kvarter och tar upp 10 parkeringsplater och BETALAR parkeringsavgiften så behövs naturligtvis inget tillstånd för det heller så länge man inte överskrider maxtiden. (om det bara är parkering ni nyttjar) De angav just filminspelning som exempel.

 

När jag först kommenterade tråden (det blev lite offopic från det jag planerade) misstänkte jag att du menade att biobesökarna måste ge sin tillåtelse att filma. Jag hävdar inte det finns ingen lag som säger så.

"Jag läste föresten på stockholmsstads hemsidor att om ni tex invaderar ett kvarter och tar upp 10 parkeringsplater och BETALAR parkeringsavgiften så behövs naturligtvis inget tillstånd för det heller så länge man inte överskrider maxtiden. (om det bara är parkering ni nyttjar)

"Nu tror jag faktiskt att du ljuger. Jag jobbar med detta dagligen så motbevisa mig killen. Vilka sidor har du läst om detta? Alla som jobbar med film i sthlm skulle vilja veta det. Du verkar veta nåt som vi alla andra inte får veta. Jag har aldrig fått tillstånd för att kunna ta en vanlig parkerinsplast i förväg även om jag betalade för den.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=56787

 

Citat:"Det krävs tillstånd att använda offentlig plats till annat än den primärt är menad för.Enligt ordningslagen får offentlig plats inte utan polistillstånd användas för sådant som inte stämmer överens med det ändamål som platsen är avsedd för enligt detaljplan."

 

Citat;" Inga tillstånd behövs. Om Du bara ska parkera Ditt fordon kan Du göra det enligt gällande parkeringsföreskrifter och betala parkeringsavgiften. "

 

Hoppas det var till någon glädje. Jag tvivlar inte över din praktiska erfarenhet, men jag envisas med att man får filma var man vill, men man får inte störa ordningen vilket är en annan sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Till: Gorse. Jag ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg. Jag är lite klumpig av mig så ibland kan jag utrycka mig lite otrevligt. Jag har läst många av dina inlägg och du verkar kunna en hel del faktiskt. Sen är det ju hedrandrande att du svarar på många ungas frågor. Dock påminner du mig om många som har pluggat till sig en hel del och inte verkar förstå hur tillstånd igentligen fungerar i praktiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver inte be om ursäkt. Och jag vet inte allt. Men google är en mycket värdefull källa till kundkskap och jag är mycket nyfiken till min natur. Jag måste erkänna att jag ibland kan vara lite smygprovocerande och försöker ibland lura mina medmäniskor i fällor. Min favorit är tex ämnet om invandrare skall kunna svenska för att bli svenska medborgare. Google, google och jag kom fram till att Sverige är en av de få länder som saknar svenska som officielt språk men vi har fem officiella minoritetspråk. Skall dessa svenskar då förlora sitt svenska medborgarskap? Enda skälet till att EU översätter dokument till svenska, är att svenska är officellt EU-språk i... Finland. Kul. Och ämnet skapade mycket diskussion runt kaffebordet på jobbet.

 

Hursomhelst, jag tror du kan fortsätta att arbeta som du är van för det fungerar säkert bäst. Min erfarenhet är att det sällan fungerar att hävda sin rätt utan man får mest hjälp om man är sammarbetsvillig, dvs fråga om lov även om det inte behövs. Egentligen, varför jag över huvud taget nämnde ämnet om tillstånd är att bland just unga filmare finns en föreställning att man måste ha tillstånd för att filma offentliga platser med videokamera. Men det behövs inte. Det är fritt att filma var man vill (i princip, det finns undantag).

Länk till kommentar
Share on other sites

"Min favorit är tex ämnet om invandrare skall kunna svenska för att bli svenska medborgare. Google, google och jag kom fram till att Sverige är en av de få länder som saknar svenska som officielt språk men vi har fem officiella minoritetspråk. Skall dessa svenskar då förlora sitt svenska medborgarskap? Enda skälet till att EU översätter dokument till svenska, är att svenska är officellt EU-språk i... Finland. Kul. Och ämnet skapade mycket diskussion runt kaffebordet på jobbet." Jag fattar inte vad detta har med saken att göra.

 

varför jag över huvud taget nämnde ämnet om tillstånd är att bland just unga filmare finns en föreställning att man måste ha tillstånd för att filma offentliga platser med videokamera. Men det behövs inte. Det är fritt att filma var man vill (i princip, det finns undantag).

 

Ja, Har man bara en kamera så funkar det ju men det jag pratar om är lite större produktioner. Men det är väll lika bra att de lär sig hur det funkar på "riktigt" redan från början.

 

"Hursomhelst, jag tror du kan fortsätta att arbeta som du är van för det fungerar säkert bäst." Ja...::=) jag tror det med. De 12 produktioner som jag har varit platschef på har det funkat så man ska nog inte ändra en vinnande koncept.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror vi avsluta här. Du har naturligtvis alldeles rätt. Det jag försökte säga gick inte riktigt fram på samma kanal och då föll iden med diskussionen. Det gäller ju att vara pragmatisk också.

 

Klart man skall ha alla erfordliga tillstånd för att blockera vägar, dra kabel och stöka till. Det spelar ju ingen roll om man skall filma eller köra studentorkesterfestival. Det var det jag försökte säga. Självklart skall jag inte lära dig ditt yrke.

Länk till kommentar
Share on other sites

en liten fråga angående detta bara

 

"Min favorit är tex ämnet om invandrare skall kunna svenska för att bli svenska medborgare. Google, google och jag kom fram till att Sverige är en av de få länder som saknar svenska som officielt språk men vi har fem officiella minoritetspråk. Skall dessa svenskar då förlora sitt svenska medborgarskap? Enda skälet till att EU översätter dokument till svenska, är att svenska är officellt EU-språk i... Finland. Kul. Och ämnet skapade mycket diskussion runt kaffebordet på jobbet."

 

Kan du vara snäll och berätta vad du menar igentligen? Jag är nyfiken som fan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart. Ibland, speciellt på jobbet, händer det att vi har djupa och heta debatter om skitsaker runt fikabordet. Detta tycker jag och mina kompisar är underhållande och vi diskuterar sjövilt om tex politik och andra saker av oväsentligt värde. Ibland gillar jag att kasta ut ett bete för att få gång diskussionen riktigt hett. Gärna om nått som är lätt att tycka i, tex nazisters rätt att få hålla tal på jobbet. Ibland använder jag ämnen vi diskuterat här på forumet tex.

 

Favoriter är när ämnen som tex om hundar skall hållas kopplade eller ej, om det finns tigrar i afrika etc, sånt som många är rätt tvärsäkra på rätta svaret men om man läser på finner man att förhållandet är inte som man trodde. När jag skrev inlägget hade vi just haft en invandrardiskussion runt kaffebordet, och frågan om språkkraven kom upp appråpå nått politisk parti som ville ha språkkrav för att bli svensk. När fikat var över kollade jag med google hur det låg till med detta med svenska språket och upptäckte att sverige inte har svenska som officiellt språk, och därmed är det legalt omöjligt att ha det som språkkrav för att bli svensk. Men vi har fem officiella minoritetsspråk (vilka kommer jag inte ihåg för ögonblicket) så de kan vi prata som nysvenskar. Däremot är svenska officiellt språk i... ...Finland. Därför blir EU-dokument översatta till svenska.

 

Med detta i åtanke skrev jag det i inlägget, men eftersom vi inte känner varandra så är det närmare sanningen att det inte alls passade in för fem öre i denna tråden. Att jag skrev det över huvudtaget var att jag försökte diskutera nått hårklyveri i samma anda som runt kaffebordet, men mitt försök funkade inte. Vi var inte på samma kanal alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...