Gå till innehåll

Ska man införskaffa HDVutrustning?


pld

Recommended Posts

Andra och tredje siffran i 4:2:0 och 4:2:2 anger hur ofta färgdifferenssignalerna är samplade i förhållande till huvudsignaler. Ju högre sampling desto fler "prov" och desto bättre färgupplösning. Eftersom ögats färgkänslighet är sämre än ljuskänsligheten kan man tillåta sämre upplösning på de delar som bestämmer färg.

Länk till kommentar
Share on other sites

4:2:0 är till exempelvis standard färgsampling för HDV formatet.

Du behöver inte högre i färgsampling såvidare inte materialet skall behandlas på speciella sätt i post, såsom chroma keying till exempel.

För råklippning till Master, har färgsamplingen ingen större betydelse.

 

En XDCAM spelar in på skl. PDD-skivor i MXF, vilka är väldigt snarlika Blu-Ray skivor.

En XDCAM lämpar sig väldigt mycket för exempelvis ENG (Electric News Gathering), då ett robust, snabbt och lätthanterat medium är att föredra.

Tillexempel XDCAM HD varianten skriver en 1080i MPEG-2 signal (HDV) på 30, 40 eller 50 mbit / sek.

Detta är givetvis upp till det dubbla av vad standard DV/HDV-bandbaserade kameror klarar men skall det vara lämpad HD ur min syn, hade jag jag inriktat mig mot Panasonics HVX-200 för DVCPRO HD.

 

XDCAM EX spelar in på skl. SxS-kort som är en direkt konkurant mot Panasonics P2 kort.

Dessa kort är idagens läge väldigt dyra, både SxS samt P2 och lämpar sig än så länge bara för ENG.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Hej!

 

Nu är det snart ett årsedan jag frågade om man skulle köpa HDutrustning.

Mycket har hänt sedan dess, bland annat har jag gått över som fotograf till redigerare och nu börjar man få frågan av folk om man kan hjälpa till med redigering vilket man (vill) med glädje säger ja till.

 

Några av dessa filmer som jag fått förfrågan att redigera gissar jag på kommer att spelas in på HD, vet att en av filmerna kommer spelas in med en Canon HV20 som filmar i 1080i (1920x1080) och ska nog spelas in på 24fps, och då vill man ju självklart ha utrustning som kan arbeta med material som är HD. Jag håller just nu på att planera för köp av en dator som ska klara av att redigera dem flesta formaten och då självklart bland annat HD. Jag har ställt denna frågan förut men har inte fått något svar eller så finns det inget svar på denna frågan.

 

Jag har fått erbjudande att köpa en dator som är byggd så här:

 

Datorn är en HP XW4600

* 1 st Kabinett HP XW4600 80+ Energy Efficient

* 1 st Processor Intel Core 2 Duo E8400 3.00 6MB/1333 CPU

* 4 st Internminne 1GB DDR2-800 ECC RAM

* 3 st Hårddiskar HP 500GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 1st HDD

* 1 st DVD-brännare, HP 16X DVD+-RW SuperMulti SATA

* 1 st HP 16-In-1 Media Card Reader

* 1 st Grafikkort NVIDIA Quadro FX570 256MB PCIe

* 1 st Microsoft Windows XP Pro SP2B

 

Grafikkortet kommer jag att bytta ut till FX1700.

 

Processorn, är det bättre med Intel Core 2 Quad Q6700 2.66 istället för Intel Core 2 Duo E8400 3.00? Core 2 Quad är väl starkare än Core 2 Duo fastän att Quad har läggre GHz? Kan man senare bytta processorn om så skulle behövas?

 

Kommer denna dator klara av att redigera material som är HD? Finns det någon mall för vad man behöver för dator för att klara redigera HD?

 

/Jesper

 

 

 

Vet att denna frågan kanske mer tillhör i videoredigering men eftersom vi pratar om HDutrustning i denna tråden kanske man även kan komma framtill vad för dator som behövs för att redigera HD. Vilket jag tror många skulle glädjas av, framför allt jag :p

Länk till kommentar
Share on other sites

tror den datorn kommer funka fint. Jag har en vanlig macbook, som är svagare än så, och det funkar bra. Det som händer om man har en klenis, är att man får rendera hela tiden om man ska ändra några parametrar, texter, färger osv. Har du en quad istället för en duo, så kommer denna renderingen att gå fortare, såvida ditt redigeringsprogram stödjer fyra kärnor. Kolla upp det innan du köper, för annars kommer det bara utnyttja två (eller hur många det stödjer). Ska du köpa en duo nu och vill uppgradera till quad, så måste du nog byta modekortet också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Processorn, är det bättre med Intel Core 2 Quad Q6700 2.66 istället för Intel Core 2 Duo E8400 3.00? Core 2 Quad är väl starkare än Core 2 Duo fastän att Quad har läggre GHz? Kan man senare bytta processorn om så skulle behövas?

 

Datorn du länkar till att utan problem klarat av HDV, men är prollen du nämnde (Q6700) utdaterad och INTE prisvärd i dagens läge. Så du skaffa Quad så gå på en i Q9000 serien då de har högre FSB, mer i L2 cache och en högre klockfrekvens, med andra ord bara fördelar.

E8400 är faktiskt en mycket prisvärd processor som också klarar HDV utan problem, men Quad prollen kommer till hands när du multitaskar mkt (håller på med många program samtidigt).

Välj isåfall nyare delar (om du tänker gå på Quad CPU) och nyare chipset på moderkort o.s.v. så att du även är framtidssäker för ytterligare uppgraderingar.

 

Är det någon som bygger den åt dig så fråga om dem har Q9000 serien inne och kan byta ut moderkort och processor i sådana fall, då 9000 serien är billigare än Q6000 serien eftersom 6000 serien är gammal och tillverkas ej längre.

 

Minimum för HDV tycker jag är 2GB för XP och åtminstone 4GB för Vista då det OSet äter RAM som inget annat. Skulle även säga att du behöver minst 2 kärnor, de flesta program klarar inte av att utnyttja 4 kärnor så då är det ibland bättre att skaffa en stark core 2 duo om man inte arbetar med så många program samtidigt vill säga. Grafikkortet har också betydelse, dock inte lika stor som de andra två punkterna. Program som AE kan utnyttja det för snabbare

previews och vid effekter o.s.v.

Vad som behövs på en Mac kan jag tyvärr inte svara på men de verkar som du överväger en PC ju.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...