Gå till innehåll

Ska man införskaffa HDVutrustning?


pld

Recommended Posts

Hej!

 

När jag läser inlägg av folk som vill köpa en ny kamera så brukar jag skriva att man kanske ska vänta och köpa HDV. Men hur är det igentligen med detta format?

 

Jag förstår att man behöver kamera och redigeringsprogram som klarar HDV men hur är det med visningen?

Det finns ju inte så många som har DVD:er som klarar Blue-ray och HD-dvd så hur ska man få sin film visad i HD? Om man nu kan det?

 

Finns windows media player HD har jag för mig men då måste man väl ha en monitor som klarar HD?

 

Kan man om man spelar in i HD tanka in det och redigera i HD och sedan tanka ut det som vanlig AVI eller på DVband?

 

Om man som företag ska köpa in ny utrustning (vi struntar nu i pengarna!) ska dem då köpa in HDutrustning eller ska man vänta tills HD har blivit större i Sverige (gissar på att det redan är stort i USA.)?

 

Som ni nog förstår vill jag veta hur det är med HDformatet.

 

Ska man köpa ny utrustning eller ska man vänta?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Rätt intressant tråd tycker jag (förvisso utan svar)... även om det är på ett sätt är klart HD är här för att stanna. Men det är jobbigt att USA kör både 720P och/eller 1080i och att EBU (European Broadcst Union) tycker att vi ska köra 720P 50fps. Och dom kanaler som sänder här mest kör 1080i (utom då SVT som faktiskt körde fotbolls VM i 1080i konverterad till 720P 50) .

 

Och kamera tillverkarna spottar ut format som HDV 720P/1080i/1080P, AVCHD, XD CAM HD, DVC Pro HD, JPEG2000 HD och Sony visade senast på NAB ytterligare ett minneskorts baserat HD-format... För att inte talat om RED.

 

För mig är väl det viktigaste, spelar jag in HDV nu, har jag mina band som HDV om 5 år. Även om jag redigerar allt som DV/SD.

 

Men redigeringen är ju ett problem, likaså visningen/distributionen.

 

Redigeringen är (i mitt tycke) mest jobbig pga att de flesta redigeringar inte kan spela upp HDV ut via firewire (Avid med Mojo undantaget). Annars är det mest "grafikkorts" gerererade visningar i både FCP, PPro, Avid mfl. Och den bilden är ju inte 100 att lita på, lite beroende på vilket kort man har osv. Då kan man iofs skaffa ett HD SDI kort men då måste man ha en skärm som kan ta emot och visa en HD SDI-signal. Dyrt igen...

 

En annan variant som man borde testa mer är BlackMagics kort med HDMI ut. Har man en BRA LCD/Plasma som går att kalibrera hyfsat borde den gå att använda...

 

Sen blir det ju inte bättre av att renderingstiden är lååååååååååååång och att det är sirap att jobba med HDV oavsett dator. Då kan man iofs köra uncompressed HD, men då är det minst 100Mb/sek och då blev min 1.6Tb disk inte så stor längre...

 

Sen blir då visningen ett problem. Vem vinner: HD DVD eller Bluray?

 

Idag är ju HD lite begränsat för oss som inte orkar/kan/vill betala för riktig Blu-ray eller HD DVD pressning. Det finns inte så många varianter idag, men den mest prisvärda för vanliga är väl att spela upp det från en dator med Wmv HD eller H.264. Det finns också DVD spelare som klarar bla Wmv HD direkt via HDMI eller DVI.

 

Sen är jag rätt kass på kommande E-Cinema lösningar och vad dom kan komma att baseras på - ngn som vet?

 

Ett intressant ämne - borde finns fler tyckare...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret!

 

Känns som man ska ha kvar sin DVutrustning och vänta med att köpa in HDutrustning.

 

Men om man ska spela upp Wmv HD måste inte då datorskärmen vara HD eller det kanske inte ens finns?

 

Filmar du själv med HD och vad är då din utrustning? Vad har du för kamera, bandare, bator m.m?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör man upp en datafil "bör" ju skärmen minst kunna visa det antal pixlar som filmen har. Dvs 1080i spelas ju upp som 1920 x 1080 så där är det ju minst en 23" LCD som har så hög upplösning. Men har du en 19" skäm som ex klarar 1440 x 900 så blir det ju i alla fall bättre än en DV-fil på 720 x 576.

 

Filmar med vad jag kan komma över... Mest med en Sony VX2000 och en Z1 men emellanåt med Canons XL-H1 > SDI > Decklink = Okomprimerad HD för studioinspelningar med green screen. Som bandare har jag en DSR-11 för DV.

 

För redigering är det hela Adobes production studio med en massa pluggar (Magic Bullet, MB for Editors, ReVision Fields Kit, Twixtor, Primatte Keyer, Knoll Light, mfl.)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant ämne.

 

Skönt man är så gammal att det inte är aktuellt för mig att uppgradera till HD. Visserligen klarar mitt Canopus Edius Pro4 HD i realtid med rätt hårdvara (rekommenderat dubbla processorer och snabba diskar i raid eller scsi). Men sedan behöver man ju också kameror, bandspelare, DVD-enheter och en monitor med tillräcklig upplösning.

 

Men om jag skulle köpa ny kamera så skulle det bli en HD kamera (trots hög kostnad) eftersom jag sedan har källmaterialet i bästa format men kan tills vidare arbeta med det i SD.

 

Till det kommer att det finns väldigt få som kan se HD så det lär inte gå att sälja särskilt många skivor. Jag har själv en 1080p-klar TV men väldigt få program att se på och som bara dyker upp ibland. De första DVD-spelarna för både Blue Ray och HD är ju på gång men det dröjer innan priserna hinner gå ned till överkomliga nivåer så att vi vanliga konsumenter kan byta upp oss. Canal+ har ett paket med fem kanaler (eller möjligen sex) och Viasat har lovat HD senare i år.

 

Åter - tur att man är för gammal för att kunna falla för frestelserna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förr när man spelade in video med Svhs eller Hi8 så blev kopian i VHS bättre, det var på den tiden man körde analogt. Nu undrar jag, om man spelar in i HD-kvalite och redigerar videon i t.ex avi-format och tankar ner den på DV-kassett eller bränner den till DVD, blir kopian bättre än om man spelat in med DV-kamera, eller märker man någon skillnad, det brister oftast i den svagaste länken, om ni förstår vad jag menar?

 

Pehr, man skall aldrig säga aldrig när det gäller att köpa nya prylar!

 

Jag bara funderar?

/Kjell

Länk till kommentar
Share on other sites

VHS-kopian blev väl knappast bättre än S-VHS originalet? Skämt åsido, om HDV blir bättre än DV hänger på hur många faktorer som helst. Men rent teoretiskt (vilket många också tycker) blir DVD-skviorna bättre från HDV-material om man har en bra MPEG-encoder.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag stod i valet och kvalet om vilken teknik jag skulle köpa förra hösten. Då jag skulle filma i vatten så behöver jag ju också ett UV hus till kameran. Mina två allternativ var XL2+Gates UV hus= 100 000 kr eller XL H1+Gates UV hus=150 000 kr. Då jag inte hade någon datateknik för att redigera HD OCH ansåg att marknaden inte kräver det för en om "tidigast" 5 år så bestämde jag mig för det "enklare" packetet.

 

I ansåg då och anser även i dag att i och med att marknaden (SVT, osv) inte har bestämt sig för vilken HD de ska ha så känns det dumt att hoppa på tränden nu när kamerorna är nya (=barnsjukdommar).

 

Jag har inte filmat med HD så jag vet inte hur stor skillnad det är men som jag sett och tror så kan inte en liten kamera (mindre än XL 1H) kan leverera en bild som "går att använda" mer än till hobby nivå.

Rätta mig gärna om jag har fel!

 

Innan alla har bestämt sig för vilket format som ska sändas så väntar jag alla fall och ser hur der utvecklas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag har förstått saker och ting rätt så går det redan idag att redigera och bränna HD dvd och att titta på en HD TV med vanliga DVD

 

Förutsättningen är att man har en nyare MAC och FCP Studio samt DVD Studio Pro 4.

 

Sä här gör man.

 

1 Redigera ditt HDV material native i FCP när du är klar så för över material till DVD Studio Pro 4 via Compressor.

 

2. Bränn en HD DVD av en vanlig DVD i DVD Studio Pro 4

 

Den brända DVD kan läsas av din NYARE MAC.

 

Du har nu två val, du kan antingen se dit material i din förhoppningsvis högupplösta skärm eller så kan du skaffa en DVI til HDMI adapter.

Sen tappar du din signal via datorns DVI utgång och in i din HD TV

 

Här står det hur man gör i detalj

 

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/hd_dvds_on_sd_dvds_young.html

Länk till kommentar
Share on other sites

OT: Hur kan ett UV-hus för en H1 kosta 50K mer än ett till en XL2 som har samma storlek på huset (erkännes: kan NOLL om dykning och dykhus)?

 

Angående HD vs DV: Ska man visa på LCD/plasma/proj eller köra transfer till film är det STOR skillnad på DV och HDV och det räcker (tycker jag i alla fall) mer än väl till mer än hobby.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Max H - visst håller kvaliteten från XL1 H1 för professionell video om filmningen är rätt utförd. Men utvecklingen står ju inte still så hur länge det gäller är en öppen fråga.

 

Kjell -Kaj44- kvaliteten från en HD kamera bör vara högre vid användning i DV-redigering än vad man får från en DV kamera av flera skäl. Ett skäl är att linssystemet måste vara väsentligt bättre både vad gäller geometri och färgdistorsion.

Länk till kommentar
Share on other sites

OT: Hur kan ett UV-hus för en H1 kosta 50K mer än ett till en XL2 som har samma storlek på huset (erkännes: kan NOLL om dykning och dykhus)?

 

Angående HD vs DV: Ska man visa på LCD/plasma/proj eller köra transfer till film är det STOR skillnad på DV och HDV och det räcker (tycker jag i alla fall) mer än väl till mer än hobby.

 

/Max

 

 

OT svar: H1:an kostade då 85k och XL2 45k UV husen kostar till H1:an 70k och till XL2 50k (ungefärliga priser... kommer inte ihåg..). det nya huset har ny design (mycket snyggare) så där av det större priset

 

H1 är absolut den lägsta nivå som jag skulle lägga mig på. det är en riktigt bra kamera och en stor och fin glugg. Som jag förstått det med så kan man få en okomprimerad signal ut från den. Men med tanke på all annan teknik som jag behövde uppgradera från DV>HD så skulle det kosta för mycket (mycket mer än de 50k som priset skilde sig åt).

 

så H1:an är absolut en proffs kamera där finns inga tvivel från mig.. dock tror jag inte på de mindre modellernasom finns

Länk till kommentar
Share on other sites

så H1:an är absolut en proffs kamera där finns inga tvivel från mig.. dock tror jag inte på de mindre modellernasom finns

 

 

...o det är lite märkligt. Skulle bra gärna vilja veta varför du inte tror på dem. Uppenbarligen har du inte sett något som filmats med dem. Har nyligen köpt in en Canon xh-a1 och som i det stora hela ger samma bild som på en h1.

 

/// lite fundersam

Länk till kommentar
Share on other sites

så H1:an är absolut en proffs kamera där finns inga tvivel från mig.. dock tror jag inte på de mindre modellernasom finns

 

 

...o det är lite märkligt. Skulle bra gärna vilja veta varför du inte tror på dem. Uppenbarligen har du inte sett något som filmats med dem. Har nyligen köpt in en Canon xh-a1 och som i det stora hela ger samma bild som på en h1.

 

/// lite fundersam

 

Det är helt sant, jag har inte set något som filmats med någon annan kamera. XH-A1 har ju samma processor som H1:an så de ger nog samma bild... dock så kan du väll inte få en okomprimerad bild ut från XH-A1 (dock går det väll från XH-G1... tror jag den heter).

Vid andra sidan fanns inte den kameran när jag skulle välja och för mig är den inte något allternativ då det inte finns något UV hus till dem kameran.

 

Trots att de tre kamerorna har samma procesor och är likvärdiga i prestanda så tror jag att H1 är lite vassare och bättre optik. Men som jag skrev tidigare så vet jag inte mycket om HDV och jag tror och tycker att det är lite för nytt för att jag ska köpa det nu om 3-5 år börjar det bli standad (tror jag) och då kommer det finnas fler och bättre kameror, och framför allt så kanske bolagen har bestämt sig för vilken typ av HD som ska sändas.

Länk till kommentar
Share on other sites

H1 och G1 bör ge ganska lika bilder. De har samma processor och, ännu viktigare, samma CCD: er. G1 har också okomprimerat ut via SDI (vilket inte ens Sony's XDCAM HD har - deras SDI är nedsamplad till 4:2:0 och sedan uppsamplad till 4:2:2 innan den skickas via SDI). Enda jag var lite besviken på, på H1 alltså, är att den är lite brusig - brusigare än en FX1/Z1 till exempel. Men visst, riktiga linser och en fet 2/3 ccd är svårt att ersätta med korta skärmpdjup och annat.

 

Men jag fortsätter enträget att säga: Titta på Peter Gerdehags "Bondens tid på jorden" och hans efterföljare (som är mest gjord på HDV) så får man se vad DV och HDV klarar av med rätt gubbe bakom kameran. Dom är helt sjukt snygga.

 

Men skulle trots det köpa antingen en A1 eller en HVX200 om jag köpte idag. Men Z1:an får rulla ett par år till. Man kan ju givetvis vänta i all evighet, men ska man ändå köpa en kamera idag (för över 12K) så tycker jag HDV är givet.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi som skriver på forumet har ett stort intresse av det vi sysslar med och jag tycker inte jag kan få nog med info i detta ämne, jag läser gärna om nya prylar som har med video att göra, men, om man vill göra en, låt oss säga bröllopsfilm eller något liknade så vågar jag nästan sätta en peng på att dom som beställt ev. en video om sitt, t.ex bröllop, inte har den senaste utrustningen att se en film i HDV.

Jag tror att folk i allmänhet är nöjda med sina dvd-spelare och videobandspelare, men visst finns det undantag från detta.

Att då göra en inspelning med HD-kamera i nuläget känns lite meningslöst om det inte är för den egna självkänslan och tillfredställelsen, tror jag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer nog skaffa en hdv kamera vilken dag som hällst,

pallar inte datorn hdv är det ju bara att lägga in i dv.

kvaliteten på en hdv för ca 10k är ju mycket bättre än en dv för 10k.

iallafall vad jag sett. :D

 

så jag tycker helt klart att det är värt det, hd är ju under utveckling och det kommer knappast inte bytas ut inom 5år, så jag ser inga skäl till att inte köpa hd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det var någon som har missuppfattat vad jag TROR... Det kommer nog inte komma något nytt system om 5 år, men jag tror inte att det kommer att bli standard på sändningar fören tidigast om 5 år. I och med att HDV är så pass nytt och jag trodde att de kameror som kom ut för ett år sedan (då jag skulle köpa nytt system) inte skulle hålla måttet då HD blir standard valde jag att köpa en bra DV kamera istället.

De som hittat ett system som de tror på, oavsett DV/HDV/8mm eller vad man anväder, och får den kvalite som de önskar så är det jätte bra för dem.

Dock tror inte jag att kameran gör filmen (fast det kan höja filmen) utan personen bakom kameran (för att inte glömma bort postproduktionen).

 

Lycka till med alla produktioner ni tar för er...

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår inte vart rädslan ligger mer än den ekonomiska biten? Resultatet av våra filmer är ju ändå beroende på talang och skicklighet inte om vi filmar i HDV eller DVCpro 100 t.ex.

 

Nu när redigeringarna dessutom börjar stödja flera format på samma tidslinje (hur mycket eller lite rendering som krävs för det har jag inte en aning om) ser det ju ganska hoppfullt ut för lite jobbigare format som t.ex HDV om man kan arbeta mot ett mindre (CPU) krävande format.

 

Det går ju som Vandraren var inne på, redan i dag med förra generationens mjukvara skapa en SD DVD, en HD DVD och ytterligare en uppsjö av format om man spelar in och redigerar i något av HD formaten. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=106956#post106956

 

Vill man vara riktigt säker och kunna spela in i format som andra tycker man ska spela in i (skulle själv inte välja annat än 720p25 eller 1080p25/i50 för HD) kan man ju inte spela in något före någon beställer ett jobb. Där kunden förklarar hur han vill ha det och i vilket format det ska levereras osv. Hur många av oss på forumet har den förmånen att alla våra jobb är beställningsjobb?

 

Summa summarum, det kommer bara hemma dig att försöka blicka framåt. Vill man filma i HD med högre upplösning och allt det medför? Skaffa det som behövs och gör din grej utan att snegla på vad som gäller eller kommer gälla om 2-5 år.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Hej!

 

Har nu startat ett produktionsbolag och känner för att uppdatera min utrustning. Har bestämt mig för att satsa på HDvärlden eftersom filmvärlden är så dyr med framkallning och allt.

 

När det gäller dator har jag bestämt mig för att köpa en HP XW4400 och 2 stycken 20" eller 22” Dell monitorer.

 

Så det jag ska köpa är en kamera, bandare och antagligen en monitor.

 

Kamera:

 

När det gäller kamera har jag tänkt mig en Canon XH A1 eller en JVC GY-HD111E.

 

Varför Canon XH A1:

Jag har nu en Canon XM2 och då känns det som om man ska uppdatera till just en Canon. Den spelar in på 1080i som är, om jag har uppfattat det rätt, äkta HD.

 

Varför JVC GY-HD111E:

Den går att ha på axeln, den har en hörlur inbyggd i kameran och det känns som om man kan köpa mycket tillbehör till den och bygga ut den och växa med den.

 

En sak som jag är fundersam på är att dem båda kamerorna spelar in på olika format.

Canon spelar in på 1080i medan JVC spelar in på 720p. Enligt dem jag har pratat med så verkar det som att 1080i är äkta HD men är det någon större skillnad på bildkvalitén mellan 1080i och 720p?

Dem filmer jag kommer att spela in kommer nog för det mesta att visas på Internet eller på tv.

 

Bandare:

 

När det gäller bandare har jag valt mellan Sony HVR-M15E och JVC BR-HD50E HDV för att dem är i rätt prisklass.

 

En fundering jag har är att Sony bandaren tankar endast in 1080i medan JVC bandaren tankar endast in 720p, finns det ingen bandare som klarar båda formaten? Eftersom jag också kommer att hjälpa folk att redigera deras egna inspelade material så kanske dem har material som är inspelat på 1080i och jag har en bandare som bara klarar 720p eller tvärtom, kan jag då inte tanka in deras material?

 

 

Monitor:

 

Här vet jag inte vad jag ska välja. Eftersom jag ska redigera HD så gissar jag på att den helst ska klara HD så ge mig gärna några förslag på några bra monitorer som inte kostar 20 000:-.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

1080i = 1440x1800 pixlar interlace. Spelas upp i 1920x1080 dvs med rektangulara pixlar (precis som DV widescreen).

 

720p = 1280x720 pixlar progressivt.

 

1080p brukar kallas för Full HD (1920x1080 pixlar progressivt)

 

Jag brukar spela in (canon HV20) i 1080i och redigera i det. När jag exporterar så brukar jag exportera i 720p (.mp4+h264).

Det ger överlägsen kvalitet tycker jag. Och filer som går att spela upp på en "normal" dator.

Sen har jag kvar alla band loggade i Final Cut så jag kan tanka in igen och exportera i 1080 när verkligheten kommit ikapp tekniken.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör även jag som KN i svaret ovan. Fast jag redigerar i 720P också. Spelar jag in i 1080i så konverterar jag det till 720P och slutar produktionen i antingen 720P eller vanlig SD. Då spar man renderingstider plus att det är skönt att slippa fields.

 

Filmar oftast med en Z1/FX1 men även Canons XL H1 förekommer och till sista produktionen hyrde vi in en Panasonic HPX500 för att få 720P 50 för slow motion bilder (blev faktiskt inte tok-impad av bilden).

 

Jag gillar JVC:n men det är ju rätt olika kameror. Ngt smidigare Canon med bildstabbe och autofokus mot axelkamera och ingen autofokus. Du borde testa bägge.

 

Sen är det synd att ingen har bandare som klarar bägge... (Frågade en japansk Sony-tekniker på IBC för sådär 3 år om det var ett "politiskt" beslut och han sa "nej då - vi kommer med det".) Dom har släppt typ 3 bandare efter det - utan 720P.

 

Mig veterligen finns det inga billiga monitorer som duger för färgkorrektion under 25K. Rätta mig GÄRNA den som vet bättre. JVC's CRT med HD SDI är bra som fasen men kostar ändå runt 22-24K. Vet att NEC har en LCD monitor som det går att sätta i ett HD SDI kort i men den drar också iväg till över 22-23K.

 

Det går att använda HD SDI > Decklink SDI till DVI konverter och sen en vanlig LCD monitor, men då är det få LCD monitorer som är klockade i 50Hz. Och då rycker det i panoreringarna med en HDV 50i bild. Eizo har en LCD som går att ställa i 50Hz, men den kostar nästa 20K plus ca 5-6K för Decklink adaptern och då är man över 20K i alla fall.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...