Gå till innehåll

Äkta HD kamera? Pris? HDV jämnförelse?


Pinkus

Recommended Posts

Vad kostar en riktig HD kamera och var köper man den? Vad kostar den billigaste? och vad skiljer den billigaste från de dyraste? Tänkte överaska farfar...

 

Vad är föresten skillnaden mellan HD och HDV? filmar de i samma upplösning med skillnaden att kvaliteten är komprimerad i HDV?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar, fast det var inte riktigt det jag syftade på. Med riktig HD menar jag okomprimerad high definition. Jag undrar vad priserna är på följande kameror (vet att de är dyra. för dyra för farfars hemvideo:) och vad som är skillnaden mellan dem i bildkvalitet?

 

Sony HDW-F750 25P kamera

SONY HDW-F900 24P KAMERA

HDCAM F900

 

Och sen undrar jag vad den tekniska skillnaden är mellan lite billigare varianter av HD/HDV kameror, typ:

 

Panasonic AG-HVX2000

Sony HDV Kamera HVR-Z1E

 

Dessa två kameror spelar ju också in i 1080 upplösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade lite av svaret här:

 

As a consequence of the fact that HDV uses the interframe MPEG-2 GOP (group of pictures) structure instead of a solely intraframe compression system, native editing of HDV footage differs technically from the native editing of DV footage. In DV, as each frame of a video sequence is stored as an independent object, the recorded footage can be spliced at any frame without any loss of quality.

When editing HDV's MPEG-2 data directly, a single frame cannot be changed without re-encoding subsequent frames from the same group. Any editing of the native MPEG-2 video, whether it be a complex transition or a simple scene-change, requires a decompression and recompression of the entire HDV frame group. Especially over many generations, this may result in increased artifacting, for example in the next frame group after a splice. However, because HDV's 1080i bitrate is 25 Mbit/s, these should be not as obvious as those seen when lower bitrates, such as those used for encoding clips for download, are used.

 

Om jag fattat saken rätt så har HDV tills skillnad från HD något lägre upplösning (pixlar) horisontellt, dvs ej äkta 16:9. Samt att den använder en komprimering som gör att bilden inte är så bra att arbeta med...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...