Gå till innehåll

Avancerad digital effekt


jepser

Recommended Posts

Min enda kommentar om ormen med stort O (förutom en installationskommentar): Jesper - detta är SVÅRT och lämpar sig rimligen bäst för ett 3D-program.

 

Men... jag mekade lite med världens töntigaste tv-reklam för finska marknaden för ngt år sedan där vi behövde forma mat-os till ett hjärta. Då använde jag mig av riktig rök (rökmaskin mot svart bakgrund), fractal noise för att skapa själva alpha (transparens effekten) och en del displacement maps för att forma röken till hjärtat. Blev inte lika bra som om en duktig 3D-kille/tjej hade gjort det men det var det som fanns att tillgå.

 

Kolla i manualen om displacement maps och titta sedan på följande tutorial som hjälpte mig på traven för mitt hjärta: http://www.ayatoweb.com/ae_tips_e/ae21_e.html#

 

Jag skulle försöka:

- Filma riktig rök (snygg fotorealistisk rök är riktigt svårt att göra i AE men du kan kolla under Effect Presets > Background efter "FogLights".)

- Rita och animera en orm i valfritt program, kan vara typ "stop motion". Denna animation är din "Displacement map" som du sedan ska använda för att forma och ändra din filmade rök.

- Slutligen färgsätta och så vidare med lämpliga filter.

 

Edit: Sen finns det ju säkert 100 andra metoder att göra detta i AE - men dom känner inte jag till...

 

Over and out (om jag inte mot förmodan får tid till en "Rök till hjärta tutorial" i Juni eller så...;) )

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Varför vill ingen hjälpa mig!?

 

Vid ett tillfälle så kommer ormen vända sig mot kameran och... Det bli väl inte lätt att få den att vända sig utan att man märker att den är platt, det ska ju se 3d ut...

 

Ska jag göra ormen i 3d program och sen lägga på effekterna i after effects?

 

Snälla hjälp mig!

 

Ps, vad finns det för effekter som är ungefär som glow?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du behöver göra är:

1: Modellera och animera ormen i valfritt 3d paket (Maya / Lightwave / Blender / 3DMax etc).

2: Rendera ut sekvensen du har gort i ditt 3d paket.

3: Importera film sekvensen i valfritt composition paket (tex After Effects)

4: Lägg på valfria effekter / editera ormen efter behov.

Se så lätt:) I varje fall ifall du vet hur man modellerar / animerar och lägger på digitala effekter:)

 

PS. Effekten som är ungefär som glow heter..... Glow xD

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...