Gå till innehåll

Avancerad digital effekt


jepser

Recommended Posts

Till min scräckfilm ska det finnas en form av ett monster som har släppts ut.

Monstret ska vara en orm, som ska finnas i hemmlen.

 

(Har någon sett Harry potter 4? Efter quidditch världs mesterskapen då någon sänder upp voldemorts märke på himmlen?) Märket består av en dödskalle och en

orm.

 

Det är bara ormen som jag ska ha, för er som inte har sett filmen ska jag försöka hitta en bild, men så länge får ni en beskrivning. Ormen ska vara ungefär 7 meter lång, den ska inte ha något skinn som vanliga ormar, den ska vara i grön, de gröna ska sprida sig lite, jag tror det heter "feather". Det ska typ vara som grön rök, huvudet ska ha huggtender som en farlig orm, den ska se farlig ut.

 

Detta låter inte alls lätt, men jag blir varkligen JETTEGLAD om någon hjälper mig med detta..

 

// jesper

 

Edit: Jag har fixat bild nu...

BILDEN.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Först och främst, är du seriös?

Om du är det så bör du väl börja med att animera en orm, ska den röra sig eller vara stilla?

I efterredigeringen kan du väl använda dig av någon glow-effekt och välja grön färg så sprider den sig lite.

Rök går att skapa relativt snygg med något partikelprogram.

Detta var väl ett försök till hjälp i alla fall...

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, det är ju inte precis jobbigt. Modellera en orm gör man ju på en pisskvart. Animeringen kan bli lite småtung men en orm är väl ändå en hyfsat tacksam compositgrej att göra.

 

Jag använder hellre 3ds max än Maya för detta, tycker det är smidigare när det kommer till compositgrejer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jesper-du har ju after effects. Du kan ju göra allt detta du frågar efter. Du behöver ju fotofgrafi eller/och dv-kamera. Du ska ju rita en orm i t.e.x photoshop för att sedan animera i AE. Bilder på dödskalle kan du få av Gorse om du ber snällt.

/nils

 

Går allt att göra i after effects..? Vilka effekter ska jag ha?

Och, jag kan väll rita ormen i after effects också, eller?

 

Nu har jag fixat bild, dock lite otydlig, men man ser huvudet och lite av kroppen.

Så nu blir det lättare att förstå hur den ska vara...

BILDEN.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har ritat en hel orm i bildprogram. Enklast delar du upp ormen i 2 bitar. Ett huvud med gapet stängd. AE>effect>distort>CC Split 2. Här kan du öppna och stänga gapet i timelinevyn>transform(CC Split 2). Flytta timeline hela tiden. Den andra biten av ormen lägger du in i AE flera gånger ca 20 bitar direkt och bygger upp ormen.. För varje del kan du kan animera i timeline>transform>scale. Du vet ju ungefär hur en orm rör sej. Tänk på att du ska flytta timeline lite för varje rörelse.Ta den tid i lugn och ro. 7 meter lång vet man ju inte förrän man har något i bilden att jämföra med. Glöm inte att rendera hela tiden och lägg in bakgrund i den sista compen. Många comp blir det.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har ritat en hel orm i bildprogram. Enklast delar du upp ormen i 2 bitar. Ett huvud med gapet stängd. AE>effect>distort>CC Split 2. Här kan du öppna och stänga gapet i timelinevyn>transform(CC Split 2). Flytta timeline hela tiden. Den andra biten av ormen lägger du in i AE flera gånger ca 20 bitar direkt och bygger upp ormen.. För varje del kan du kan animera i timeline>transform>scale. Du vet ju ungefär hur en orm rör sej. Tänk på att du ska flytta timeline lite för varje rörelse.Ta den tid i lugn och ro. 7 meter lång vet man ju inte förrän man har något i bilden att jämföra med. Glöm inte att rendera hela tiden och lägg in bakgrund i den sista compen. Många comp blir det.

/nils

 

Jag har inte CC Split 2 i programet.. Kan man ladda ner effekten någonstans?

Länk till kommentar
Share on other sites

AE>effect>distort. Vad har du där?

Om inte kan du ju börja med att lägge in ormen. Testa i timeline alla transformeffekter såsom olika storleker vid olika tidpunkter för att få ormen röra sej, samt olika färger mm. Du kan ju även rita ormen i vectorpaint och göra allt du vill med den.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Shit, detta var det svåraste jag någonsin gjort, det kan nog inte bli så bra som på bilden i AE.. Det är jette svårt, Det ska ju vara ljusare i mitten och sen blir det mörkare och mörkare, och det funkar inte så bra med feather opasity för att det gröna ska sprida sig... Detta behöver jag verkligen mer hjälp med...

 

//jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jesper-Du tycker det är svårt nu men egentligen ganska lätt. Alla saker du vill göra finns där i AE. Pröva dej fram, det är så alla lär sig. Instruktioner finns väl eller köp en bok. Tänk på att allt tar sin tid i lung och ro. Någon gång blir du mycket bra på AE, om viljan finns. Det som du tycker är avancerat nu går på ett par sekunder sen, utan att behöva tänka efter.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Jesper-Du tycker det är svårt nu men egentligen ganska lätt. Alla saker du vill göra finns där i AE. Pröva dej fram, det är så alla lär sig. Instruktioner finns väl eller köp en bok. Tänk på att allt tar sin tid i lung och ro. Någon gång blir du mycket bra på AE, om viljan finns. Det som du tycker är avancerat nu går på ett par sekunder sen, utan att behöva tänka efter.

/nils

 

 

Ja, så var det också när jag var ny med premiere elements, jag fattade ingenting, nu är det bus enkelt...

 

Jag hoppas att du sett bilden jag skickade, går det att göra som på bilden i AE utan att använda andra program eller ladda ner plugins osv.?

Bara jag vet det kan jag ju prova mig fram själv...

 

// jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Bilden har du väl gjort på annat sätt. Den är ju häftig. Du får väl göra fler bilder med ormen stängd mun. Flera stillbilder olika storlekar kan du lägga in i samma comp i AE. Vissa kan du röra på, förstora, ändra färg, rotera mm under den tid du ställt in ex 30 sek, det klarar du bergssäkert.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fattar inte riktigt, den bilden jag skickade är från harry potter och den flammande bägaren. Vad menar du med att "Du får väl göra fler bilder med ormen stängd mun", jag ska inte fota någon orm, jag ska ju göra den i AE...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är en bild från Harry Potter. En sån bild kan ju vem som helst göra med lite fantasi. Ett foto eller bild från ett rit/fotoprogram ska ligga till grund för animera i AE. Den kan du dela upp i småbitar. T.e.x kan du ta en bild av dej själv, sudda ut bakgrunden i t.e.x photoshop, animera dej själv när du möter ormen som du animerat. Med en film från Afrika som bakgrund.

Finns inga gränser.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...