Gå till innehåll

master colection


Gäst copaman

Recommended Posts

Det finns väldigt många bra pluggar till After Effects.

 

DV matte pro är en Keyer till både AE och FCP.

Keylight är en keyer som ALLTID medföljer After Effects.

Twixtor är en Slow Mo plug in för After Effects.

 

Det är inte helt solklart vad du frågar måste jag säga...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jeep = Bra i skogen.

Kombi-bil = Bra för barnvagnen.

F1 bil = Bra på racingbanan.

 

Mao vad ska du göra? Långfilm, kortfilm, musikvideos, massa chroma key grejer, special effects, reklamfilm, industrireklam, informationsfilm etc?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

OT (men ändå inte):

 

Såg en demo på Motor (Rotoscope-mjukvara med integrerad motiontracker av samma snubbar som gör Mokey) på NAB i Vegas... Blev nästan lite små-kär, fast det inte var en Adobe mjukvara. Rent absurt snabb. Även om det var en inövad demo så frilade demokillen en körande BMW (skakig "handkamera") på typ 5 minuter blankt...

 

Synd bara att man inte hade $995 över, även om det faktiskt var billigt. ;)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Max_H

Har med sett den, de e sjuka prylar dom har. Allt man kan göra i andra program kan man typ göra 10 gånger snabbare i deras. Tyvärr har jag inte testat själv men har en polare som är frälst i mokey. 10 lök lät inte så farligt ändå då jag hört summor på 650 lök för mokey :O vet dock inte om det stämmer

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror Mokey ligger någonstans runt 100K eller därikring (inte alls säker dock), därav att jag tyckte det var billigt för att vara dom. Har en bilreklam på G snart - får nog bli den då :). Nästan enklare än en massa kroma key...

 

Edit: Vill ha NU! Suttit flera timmar och rotoscopat green spill i håret på en modell (reklamfilm).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

hår har jag bara rotat en gång och hoppas jag slipper göra igen:D i alla fall på långa shots, några frames går ju bra. får man vara nyfiken att fråga vilket post-hus du sitter på? eller kör du frilans?

 

Frilans på hobbybasis - faktiskt mest för att det är kul... Plus att jag har stor nytta av det i vanliga jobbet - som står i profilen... ;)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

copaman: Jag tror att du först måste bestämma vad det är du vill åstakomma i dina filmer och sedan försöka hitta ett lämpligt verktyg för att åstakomma det.

 

Om du vill bygga "ett hus" och huset råkar vara en Friggebod finns det liksom ingen anledning att köpa en chaktmaskin, en grävskopa, en långtradare för frakt av virke och ett sågverk. Det kanske räcker med en borrmaskin, en hammare, en fogsvans och ett vattenpass. Förstår du vad jag menar?

 

Om du t ex filmar med en enkel och billig kamera så kanske du inte måste ha ett färgkorrigeringsverktyg avsett för filmnegativ med 10gg färgupplösningen och pixelstorleken av det material du ska färgkorrigera. Då kanske det räcker alldeles utmärkt med Premiere Pros inbyggda korrigering.

 

Listan på bra mjukvaror för postproduktion kan göras hur lång som helst - men till vilken nytta?

 

Behöver du t ex Mokey för 100 000 kr?

Eller Boujou för 110 000kr?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ungefär 100.000:-, ja...

 

Avancerade program som används av ytterst få bolag (dvs mycket små försäljningsserier) som dessutom är programmerade av "dom bästa" programmerarna som går att hitta blir dyra.

 

That's the way it is...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför vill du lägga 20 000 kr på ett program du förmodligen inte alls behöver?

 

Om du absolut behöver mjukvaror i den klassen så måste du såklart ha en PC byggd för att jobba med sådana program friktionsfritt. Jag föreslår Boxx varianten Apexx 8 med 16 processorkärnor och 128 GB minne. Boxx-killarna är grymt bra på att bygga After Effects-dedikarede system och deras datorer och support är enastående. En Apexx 8 kostar bara 500 000 kr i grundkonfiguration.

 

Men då kan du å andra sidan jobba i realtid med färgkorrigering av 2K 10-bit intermediates.

 

http://boxxtech.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...