Gå till innehåll

Erfarenheter av negativ film till super8


Dario

Recommended Posts

Det skulle vara kul att höra era erfarenheter av negativ film till super8. Vision2 200T & 500T finns ju att köpa. Vad jag har hört så är de inte notchade så att kamerorna känner igen dem, och dessutom avaktiverar de 85B-filtret så att man måste sätta ett externt filter på linsen istället. Stämmer detta?

 

Hur har ni scannat filmerna? Vilken firma? Blir det lika bra som reversal film (är det svårt att få till färgerna med negativ)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skulle vara kul att höra era erfarenheter av negativ film till super8. Vision2 200T & 500T finns ju att köpa. Vad jag har hört så är de inte notchade så att kamerorna känner igen dem, och dessutom avaktiverar de 85B-filtret så att man måste sätta ett externt filter på linsen istället. Stämmer detta?

 

Hur har ni scannat filmerna? Vilken firma? Blir det lika bra som reversal film (är det svårt att få till färgerna med negativ)?

 

 

Jag har använt 200t under tungsten förhållande, alltså exponerade jag under 200ASA. 85B filter är jag icke säker på, men jag vet att man ska använde 85 filter under dagsljus.

 

Jag skickade filmer för skanning på en workprinter. Workprinter fungerar inte bra med negativ.

 

Negativ film ger naturligare färger, men tyvärr är den mer kornig än reversal. Själv så föredrar jag negativ färg film över reversal.

 

/Jan

Länk till kommentar
Share on other sites

De var felnotchade, men jag vet inte om det är så fortfarande. Dessutom blir färgerna bättre om man använder ett annat filter än den inbyggda (kanske därför de var/är "fel"-notchade?), ett lite mörkare filter tror jag att det är.

 

Var det skillnaden mellan 85 och 85B, eller något sådant?

 

Jag tycker att det är besvärligt att få till färgerna, men jag har scannat så lite negativa filmer. En från Italien, ett par från Finland och så Mattias testrulle. Mattias rulle var felfiltrerat, den från Italien var felfiltrerad, minns inte hur det var med de finska rullarna (tror de var OK).

 

Kanske gillar jag mer färgerna man får med reversal? Vet inte. Reversal är definitivt lättare att få snyggt är min erfarenhet hittils. Hursomhelst var jag inte direkt nöjd med Mattias provrulle, men de på Filmshooting var lyriska och tyckte att det var riktigt snyggt. Kanske vill/kräver jag för mycket?

 

En sak är i alla fall säker, de kräver mer justering och korrigering efter scanning än reversal. Kanske är det där skon klämmer för mig, jag ser bara som de kommer ur scannern och inte hur de blir efter korrigering i redigeringsprogram?

 

Tyvärr har jag förtfarande inget batteri till min Beaulieu, så jag har inga egna negativa rullar att testa med (eller visst har jag... i frysen!). hint, hint, Mattias... provrullarna du skulle filma... ? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har använt 200t under tungsten förhållande, alltså exponerade jag under 200ASA. 85B filter är jag icke säker på, men jag vet att man ska använde 85 filter under dagsljus.

 

Jag skickade filmer för skanning på en workprinter. Workprinter fungerar inte bra med negativ.

 

 

Kände din kamera igen 200-notchningen, eller fick du köra manuell exponering?

 

Blev det inte bra med workprinter scanning? Vilken sorts scanningsteknik ska man använda istället? Hur går man tillväga för att invertera negativet på ett korrekt sätt vid scanning?

 

Kent, du har väl en Flashscan har jag för mig. Är denna en av de scanners som är "mer lämpade" för att scanna negativ film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kände din kamera igen 200-notchningen, eller fick du köra manuell exponering?

 

Blev det inte bra med workprinter scanning? Vilken sorts scanningsteknik ska man använda istället? Hur går man tillväga för att invertera negativet på ett korrekt sätt vid scanning?

 

Kent, du har väl en Flashscan har jag för mig. Är denna en av de scanners som är "mer lämpade" för att scanna negativ film?

 

Jag körde med automatisk exponering.

 

Jag pratade med tillverkaren av workprinter och han berättade att maskinen inte är lämpligt för negativ färgfilm, synd att jag hade redan skickat filmen iväg.

 

/Jan

Länk till kommentar
Share on other sites

Av ren nyfikenhet, vad var det för ägg som gjorde överföringen? Man ska/bör inte ens erbjuda en dylik tjänst med en WP tycker jag, negativet är i värsta fall skadat nu med smårepor, det är ju bara en ombyggd gammal projektor.

 

EDIT: Ta det i ett email så smutskastar vi ingen offentligt i alla fall. Men det vore kul att veta... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tungstenbelysning inomhus, dagljusfilter utomhus (eller ännu bättre 85B, eller 85, vilket nu inte är det inbyggda. Men det är lite överkurs). Överexponera hellre lite än underexponera.

 

Däremot så är det väldigt intressant att veta att om man har automatiskt filternotch-aktiverat dagljusfilter så kanske man måste skära till en notch på kassetten. OBS! Jag är inte säker på det. Det var så tidigare, men jag vet inte hur det är nu och jag vet inte vilka kameror som beter sig på det viset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har skjutit 7 st rullar 200T i helgen, så på onsdag börjar deras resa mot uppsala med en mellanlandning i Tyskland (Tur att flygplanen har bättre kurser än denna). Jag körde med det interna utomhus filtret så det blir väl upp till bevis hur det blir. Frågorna som inte blir besvarade i denna tråd kanske kan kluras ut när jag lägger upp den färdiga filmen sen.

 

Och du kent får chansen att få lite mer kött på benen ang negativ film.

 

Jag har tagit ett litet leap of faith men man säger att friskt vågat är hälften vunnet, så upp till bevis med detta ordspråk också

 

jag återkommer

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag lägger upp lite bldklipp på direkten så ni får se resultatet utan att behöva vänta på att jag ska redigerahela filmen.

Än så länge är det många frågetecken kvar om hur resultatet blir, men jag har inte alltför höga förvänningar då det är första gången med super8 över huvudtaget. bara bra om mtt resultat kan hjälpa andras erfarenheter också, så många erfarenheter som du delat med dig till mig dario.

 

/jacce

Länk till kommentar
Share on other sites

Än så länge är det många frågetecken kvar om hur resultatet blir, men jag har inte alltför höga förvänningar då det är första gången med super8 över huvudtaget.

 

Sju rullar negativt som test... Utan ens kameratestrulle innan? Hoppas hoppas att den är OK.

 

Eller var det du som hade en nyservad Beaulieu? I så fall känns det lite tryggare för kameran i alla fall. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, den är nyservad. Självklart är det en stor chansning från mig, men jag blir så trött på mig själv om jag bara går och tänker på vad jag skulle vilja göra, så det var dax för att bara köra och överlåta resultatet till slumpen, dock gjorde jag allt för att veta så mycket som möjligt om kameran och tekniken innan jag satte igång.

 

Men nu är det bara att vänta och se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skickar filmerna idag, och då ska jag självklart även ta "prepare for telecine". Då skarvas alla rullar ihop också för att göra scanningen smidigare också har jag för mig. Men det är bara bra då jag är under tidspress.

Jag skickar det tillbaka från andec direkt till dig om det går för sig kent, så lägger jag i ett litet brev till dig i kartongen/det större kuvertet också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skickar det tillbaka från andec direkt till dig om det går för sig kent, så lägger jag i ett litet brev till dig i kartongen/det större kuvertet också.

 

Det går alldeles utmärkt.

 

Faktum är att det inte är någon mening alls att ta hem negativa filmer före scanning egentligen, du kan ju inte göra något med de. Du kan inte se på de med varesig viewer eller projektor för att se om det blev lyckat eller inte (som man kan med reversal).

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina rullar är på väg nu, hoppas dom dimper ner hos dig så snart som möjligt Kent. Lite O.T nu kanske men nu vet du det i alla fall. Jag satsar på att få klart min film senast den 23 maj så jag hoppas dom är snabba på Andec FT.

Hej Hopp

ps. Hör av dig om betalsätt Kent

 

Tillägg: Team Fagott, vad jag förstår så missar du lite av den varma känslan av sommar utan F85 men at du fortfarande kan få helt ok bilder. Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm. det gick inge vidare. fick ett bar bilder , men det kan ha gott åt fanders. canon 814 är helt hopplös i starkt ljus man ser knappt något alls i sökaren och inte om man får skärpa. Jag ska slänga över rullen i nizon (med motljusskydd) istället och göra ett nytt försök imorgon. Filter blir aktuellt när jag har bestämt mig för villken linsdiameter min nästa filmkamera har.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filter blir aktuellt när jag har bestämt mig för villken linsdiameter min nästa filmkamera har.

 

Du vet att du har inbyggda filter i kamerorna? Däremot så KAN det vara så att de de-aktiveras genom filternotch-hålen (som "fattas", beror väl på om man vill ha ut filtret eller inte) i de negativa kassetterna. Jag vet dock inte om kassetterna är felnotchade eller inte. JAg vet att det har varit så tidigare, jag vet inte om det är så nu.

 

Läs mer om notching och hur man skär upp hål i kassetten på filmshooting. Eller fråga Mattias Sandström och stör honom lite, han vet säker vad som gäller. Det förtjänar han som slöar med mina provrullar. ;) :)

 

Filmar man felfiltrerat så får man för blå färger, kalla färger. Det går att rätta till till viss del, men det går aldrig att rätta till till 100%. Färgerna blir inte så bra om man filmar felfiltrerat, det kan man inte komma ifrån.

 

Offtopic: Direkta frågor till mig går alldeles utmärkt att maila, jag brukar vara rätt snabb på att svara på email. Forumet är ju inte tänkt att vara en kontaktväg till mig, även om jag kikar in här rätt ofta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...