Gå till innehåll

Kamera runt 5.000


precision motion

Recommended Posts

Hej, det var ett tag sen jag skrev något här sist, men har läst verksamt.

Nu är det så här att jag funderar på att skaffa mig en kamera. Jag kommer inte kunna lägga mycket mer än 5.000.

Det jag kommer använda kameran till är eventuellt någon lite kortfilm och filma på semestern eller om det händer något annat kul, men mestadels blir det nog provfilmning av olika scener och test av effekter som jag sedan gör om grundligt med skolans kamera.

 

De kameror jag tittat på är dessa:

http://www.tbh.se/index.asp?id=1&kat_id=987&prod_id=25566

http://www.tbh.se/index.asp?id=1&akat_id=947&kat_id=987&prod_id=25565&startprod=1

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010105297&csref=Prisjamforelse_Pricerunner

 

Är det stor skillnad på bild-kvallite mellan JVC:n och Sony-kamerorna. Eller betalar men bara extra för utrymme och flashiga funktioner? Har ni något annat förslag på kameror?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag inte filmat särkillt mycket, men jag uppskattar min sony hc35 att den gladeligen spelar in även i svagt ljus utan att det blir brusigt. Hur det ligger till med den saken med 3ccd kan jag inte svara på. Som totalamatör är det nog befintligt ljus man får hålla till godo med. Att det finns DV-in känns också angeläget för min del, så man kan spara tillbaka till band när man redigerat klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så dv-band är alltså att föredra i den prisklassen, ska tänka på det. Får också kolla upp pannasonic.

 

Kom gärna med mer förslag och annat om det finns något att tillägga...

VIKTIGT!!! DV-band är helt klart att föredra!

Såväl hårddiskkameror som DVD-kameror komprimerar bildkvalitén direkt i lagringen på kameran, vilket är fullständigt vansinningt.

Med en DV-kamera får du klart bättre möjligheter till bra kvalité då du senare ska redigera filmen mm.

En annan sak jag rekomenderar är 3ccd, vilket också är väldigt bra om man vill få bra bild. (osäker på om det finns i den prisklassen...)

Själv har jag nyligen köpt en Panasonic NV-GS500 (ca 10":-), och den är enligt mitt tycke helt suverän och långt över mina förväntningar.

Titta på Panasonics kameror, de är säkert bra även de något billigare, och märket i sig står (tillsammans med Sony) enligt min mening för bra kvalité, om inte bäst bland amatör och semiproffsprodukter.

mvh

Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

dv-in går också att anväda tex till head-cam, en sådan kostar en 1000lapp och kan va kul när du filmar i fjällen/ klättrar / cycklar. Packa ner kameran i väskan (eventuelt får du dra up någon sladd för inspelingin vet inte riktigt hur de där funkar) Så är de bara att köra, slippa paja kameran eftersom den ligger trygt i väskan.

Länk till kommentar
Share on other sites

dv-in går också att anväda tex till head-cam, en sådan kostar en 1000lapp och kan va kul när du filmar i fjällen/ klättrar / cycklar.

 

Var kan man köpa en "head-cam"?

Tar tacksamt emot tips på affärer/leverantörer!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...