Gå till innehåll

Kamera till stop-motion


pld

Recommended Posts

Hej.

 

Har funderingar på att testa göra en stop-motion kortfilm men vet inte vad man ska använda för kamera.

 

Ska man använda sin DV-kamera eller ska man använda en stillbildskamera?

 

Vilken kamera gör det lättast, videokameran eller stillsbildskameran?

 

Vad använder ni för kameror till era projekt?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren.

 

Tror jag inte använder webbcam, vill ha perfekt kvalité.

 

Funderar på Nikon D40x eller Canon EOS 400D men vet inte vilken.

 

Vilken tror ni är "bäst"? Kanske igentligen inte spelar någon roll.

 

Hur gör ni med ljus?

Använder ni blixt?

Vad för lampor använder ni?

Stod i Digital Foto: "...prova ett blixtsystem med dubbla huvuden." ger detta bra ljus och är det värt pengarna?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får hem min canon EOS 400d idag, planerar att göra en stop motion film med den! Har kompisar som har likadana och dom är helt nöjda med dom (även om dom inte gör stop motion)!

 

Ska bli intressant o se hur det blir!

 

Vad funderar du på för objektiv till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får hem min canon EOS 400d idag, planerar att göra en stop motion film med den! Har kompisar som har likadana och dom är helt nöjda med dom (även om dom inte gör stop motion)!

 

Ska bli intressant o se hur det blir!

 

Vad funderar du på för objektiv till?

 

Funderar själv mest på Canon (har en videokamera av Canon).

 

Tittar mest på denna:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5388632

där man får med ett objektiv. Läser sedan in mig mer om objektiv och köper ett efter vad jag behöver. Känner inte så mycket för att lägga så mycket pengar på objektivet just nu.

 

Berätta gärna vad du tycker om kameran när du fått den!:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderar själv mest på Canon (har en videokamera av Canon).

 

Tittar mest på denna:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5388632

där man får med ett objektiv. Läser sedan in mig mer om objektiv och köper ett efter vad jag behöver. Känner inte så mycket för att lägga så mycket pengar på objektivet just nu.

 

Berätta gärna vad du tycker om kameran när du fått den!:D

Hej!

Isåfall skulle jag ändå rekommendera dig att istället titta på Sony A100!!!

(Du kan idag få den för ungefär samma pengar som den i din länk...)

Själv köpte jag Sonyn nylihgen, och den är helt suverän, och jag rekommenderar den varmt. (Jag är kräsen, och har varit amatörfotograf i 22 år, så jag har hunnit jämföra en del...)

Dessutom är det fantastiskt att Sony A100 nu säljs till detta "fyndpris", för så sent som i Dec-06 kostade den ca 15.000, och ändå fick den bäst i test över kameror som kostade under 20" !!!

Mvh

Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

Sony A100 låter absolut värd att ta sig en titt på! Om du ändå tänker köpa EOS 400d så skulle jag föreslå att du kollade up den här sidan:

 

http://www.kameraexperten.se/

 

Dom bytte just namn från itsyourhome och det var där jag köpte mitt kamerahus. Dom verkar ha samma erbjudande med objektivet fast till vad jag tror är det bästa priset som går o hitta på nätet.:)

 

Det är inget direkt fel på det objektivet man får med men de jag känner som har det har tröttnat på det ganska snabbt. Men är man ingen objektiv snobb funkar det säkert toppen:)

 

Själv skaffade jag ett Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM objektiv till istället!:)

 

 

Mitt kamerahus jag beställde från itsyourhome (som somssagt bytt namn till kameraexperten nu) kom inte idag, vet inte när det kommer. Dock fick jag objektivet, minneskortet och allt annat jag beställt från cyberphoto.se...dom är snabba med beställniungarna dom!:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Barnholdt - Jag fick just Corpse bride och kollade igenom extra materialet, där pratar dom kort om att dom bytta till digitalkamera istället för vanlig kamera!

 

Det fick mig att tänka på vad sjukt mycket jobb dom måste lagt ner på Stop motion innan digitalkameran kom!

 

Stackars Nick Park^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Barnholdt - Jag fick just Corpse bride och kollade igenom extra materialet, där pratar dom kort om att dom bytta till digitalkamera istället för vanlig kamera!

 

Det fick mig att tänka på vad sjukt mycket jobb dom måste lagt ner på Stop motion innan digitalkameran kom!

 

Stackars Nick Park^^

 

Redan i Nightmare från -93 hade de nån form av onionskinning men har för mig att de bara var några få frames de kunde flippa mellan.

Aardman skjuter fortfarande på film som sagt men det betyder inte att de kan se vad de gör på en dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

och så tidigt som 1988 hade produktions-gänget i AKIRA ett system där dom kunde skjuta en lågupplöst digital pencil-test och justera läpp-syncen (något helt nytt i japan;)) innan dom sköt de färdiga bilderna i det liiiite dyrare 65mm negativet...

 

gissar att Disney har testat pencil-tests i någon form av video ett tag redan då...

 

Animatörer verkar ha mycket lättare för att prova ny teknologi ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Var på Scandinavianphoto och beställde en Nikon D40x som ska hämtas imorgon.

 

Blev Nikon för att försäljaren sa att det var en bra kamera att börja med och hon var så snygg så jag kunde inte säga nej så det blev den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick min Canon i måndags, den funkar toppen! har börjat pilla med lite stop motion men mitt Premiere har för tillfället däckat så jag har inte kunnat testa ordentligt.

 

Kanske lägger upp nåt test klipp när jag fixat allt!:)

 

Hur går det med dina animeringar då pld?:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det första jag gjorde med min Canon eos 400d var att fota en liten animation. När jag var klar kom jag på att min Premiere inte funkar. Nu har jag fixat det och slängt ihop den lilla animationen.

 

Måste dock få påpeka att den åär lite pinsam då jag lärt mig så mycket mer än vad jag kunde då jag fotade detta. Största felet är väl att jag hade automatisk öljus inställning på vilken resulterar i att hela bilden blinkar konstant. Men men, man lär av sina misstag!

 

Ska göra en längre i framtiden!

Cheers!

 

http://www.youtube.com/watch?v=wB94KsgpX2g

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...