Gå till innehåll

Nu kan du ange utrustning i din profil


Pace

Recommended Posts

Nu går det att skriva vilken utrustning du använder i din profil. För att se ett exempel, titta på min profil.

 

Tanken är att detta ska hjälpa andra användare att bättre kunna svara på dina frågor om de bättre känner till de tekniska förutsättningarna för just dig. Du kan skriva vilket program du redigerar med (helst med versionsnummer), vilken mikrofon du spelar in med eller vad du anser är viktigt att veta.

 

Så här gör du för att ändra fältet:

 

Gå till din kontrollpanel. Länk finns längst upp till vänster i forummenyn. Välj redigera profil. Skrolla ned en bit till "Övrig information" så kan du sedan ändra Utrustning samt en mängd andra uppgifter om dig själv. Det blir sedan synligt i din profil, men endast för andra medlemmar som är inloggade.

Länk till kommentar
Share on other sites

En både bra och dålig idé. Det är ju bra att kunna skriva in vad man har för utrustning, men att som användare bara skriva att "jag har problem när jag redigerar" och sedan iskallt förvänta sig att den/dom som vill hjälpa skall se till att via användarens profil ta reda på detaljer ang redigeringsprogram är ju helt coma och går bort direkt.

 

Efter ett tag när uppdateringar av datorer och programvara utan att uppdatering av signaturen gjorts så är vi ju tillbaks på ruta ett igen. Och att skriva svar baserat på en användares profil och en timme sedan få reda på att han/hon bytt dator och/eller uppgraderat/bytt program gör iaf att jag inte skriver något utan att den/dom som vill ha hjälp svarar på mina frågor ang detaljer eller uppger dom själv när frågan skrivs. Och att i varje svar behöva skriva "Är din profil aktuell?" bara för att dubbelkolla går bort det med.

 

Saken i sig är bra, men jag tror inte att det löser några större problem när det gäller dagens ibland knapphändiga info i poster. Ibland får man ju knappt svar trots att man ställer raka och specifika frågor, tex "Vilken version har du?"

 

Jag kan ha fel, det få tiden utvisa. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vore kanske bra om man även listar sin utrustning i signaturen, då syns det direkt i varje inlägg vad respektive medlem har att jobba med. Det kanske även blir lättare att komma ihåg att uppdatera sin signatur när man uppgraderar sin utrustning eftersom man själv ser sin signatur i sina egna inlägg hela tiden. Det har ju alltid varit en möjlighet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror nog det är en bra ide för den som vill skryta med vad fina grejor man har. Varken mer eller mindre. Varsegoda att skriva även om jag personligen tycker fler borde skriva in sina personliga data i första hand. Nu har man inte en susning vem man pratar med förutom nicket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Givetvis är det inte ett fullständigt substitut till att skriva exakt vilken utrustning man har problem med i inlägget. Det är ju trots allt inlägget där frågeställningen ska finnas, men utrustningsfältet ger en fingervisning vilken nivå man ska lägga svaret på om det står "Arriflex 535" eller "Panasonic PV-GS250". Ungefär detsamma som med åldersfältet med andra ord, som också går att dölja om man önskar.

 

Dessutom intresserar det många att allmänt veta vad en person arbetar med. Så det är tänkt att gynna fler sidor av myntet än bara enklare hjälpmedel vid postningar av frågor, även om huvudfokus lades på detta i mitt ursprungliga inlägg överst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skrev in lite utrustning i den där rutan men man får verkligen kämpa för att få plats med allt. ;)

Förutom att det skulle behövas lite fler tecken så skulle det vara bra om det gick att göra radbyten som i rutan för presentationen av sig själv så att det blir lite mer överskådligt bland alla modellbeteckningar och versionnummer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skrev in lite utrustning i den där rutan men man får verkligen kämpa för att få plats med allt. ;)

Förutom att det skulle behövas lite fler tecken så skulle det vara bra om det gick att göra radbyten som i rutan för presentationen av sig själv så att det blir lite mer överskådligt bland alla modellbeteckningar och versionnummer.

jag håller med, det ser grötigt ut.

 

går det inte att göra radbyten alltså?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...