Gå till innehåll

Manus: Soundcheck (117 sidor)


Danell

Recommended Posts

Jo visst men det känns lite skumt o ha en finsk titel på en film som absolut inte har nått med finland att göra!

 

Ingen som vill läsa manuset? Våran audition till filmen är den 28/4, alltså inte långt kvar. En massa ascoolt skådespelare har hört av sig intresserade och sagt att de älskat manuset! Ska bli asspännande!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu sett Tenacious D - Pick Of Destiny.

 

Ditt manus och denna film handlar båda om losers som ska starta ett rockband, och båda är ganska så skoj och vrickade på ett skönt sätt.

 

Vore kanske en idé om du såg den, så du kan dra vissa scener åt annat håll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, den ska ses! Man vill ju inte göra något eget o sedan kommer någon o påpekar att man snott det. Inte kul!

 

Ojojoj! Har vi en som sett Änglakraft här? Stackare ;) Det var enormt länge sedan och går över huvud taget inte jämföra vad vi kan nu och vilka resurser vi fått. Men fortsätt läs! Ser spänt fram emot era kommentarer!

 

Ett tips, gör gärna detta: När ni läser manuset, skriv med röd text där ni vill lägga en kommentar. Sedan skickar ni filen till mig och jag kan läsa ALLT ni vill påpeka, för det vill jag verkligen. Vill att manuset ska bli så bra som bara möjligt kan bli!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, mina tankar.

 

Grunden är bra, tonen och karaktärer likaså. Men den lider av problem, några små, men ett STORT.

 

De små:

Dialogen. Jag testade att säga ett par repliker högt här och där. Det låter väldigt styltat, även fast de ser bra ut när man skriver, så behöver det inte låta bra. Skriv i talform.

 

Känns på vissa ställen för brutal, vilket inte alltid är fel, men i den här filmen känns det malplacerat. Det stämmer liksom inte, tänker t.ex på Tom som mördar en synthare.

 

Många scener är roliga, men många KAN bli mycket roligare, våga ta ut svängarna ibland, fast utan att det blir för mycket parodi.

 

Men hursomhelst, det STORA problemet. Som även bidrar till att det dyker upp massa småfel:

 

Dominos tillvägagångssätt, här faller en stor del av hela manuset. Det blir fel att det är HAN som ligger bakom Soundcheck’s genombrott. Varför skulle han göra så? Vad tjänar han på det? Han vill komma åt KG, och detta gör han genom att infiltrera KG: s grupp, med inte bara en utan två personer. Och istället för att bara tar hand om KG, så låter han honomoch gänget fixa bandet, fixa material, fixa publik, fixa spelning, för att DÄR överrumpla honom. Varför?

 

Han kunde lika gärna tagit hand om problemet på en gång, för han vill ju inte ha några hårdrockare i staden.

 

Detta medför också att storyn känns för ”rushed”, gruppen möter inga motgångar, detta tack vare att det inte finns några, ”the bad guy” hjälper dom ju. KG kommer till staden där hårdrock är död, alla är rädda för Domino. Men sen så fixar han person efter person som ingen är rädd att Domino ska bli arg. Dom fixar ett band, de fixar radiotid, de får spelning, alla älskar dom, SLUT. Allt går för enkelt, tack vare att det är Domino som ligger bakom allt.

 

Detta gör även att Erik är en onödig karaktär.

 

För att manuset ska bli bra MÅSTE du fixa detta på något sätt. Domino bör inte ligga bakom deras framgång. Det förstör manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill verkligen inte förstöra din film eller så.. Men har du sett "Tenacious D - The Pick of Destiny" ?

 

Den handlar om Jack Black som skall starta ett hårdrocksband och flyttar till Hollywood därför att han får höra att det är där hårdrocken är som bäst. Mot alla odds kämpar dom för att bli världens bästa rockband. Det är även en komedi.

 

Inte alls något personligt mot dig, men har du möjligtvis inspirerats av filmen? :)

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill verkligen inte förstöra din film eller så.. Men har du sett "Tenacious D - The Pick of Destiny" ?

 

Den handlar om Jack Black som skall starta ett hårdrocksband och flyttar till Hollywood därför att han får höra att det är där hårdrocken är som bäst. Mot alla odds kämpar dom för att bli världens bästa rockband. Det är även en komedi.

 

Inte alls något personligt mot dig, men har du möjligtvis inspirerats av filmen? :)

 

Mvh Daniel

 

*host* Läs vad som skrivits tidigare i denna tråd...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har fortfarande inte sett filmen, vilket jag tydligen borde göra. Jag har den på datorn och har snabbspolat lite igenom den. Även fast handlingen kanske är lik så verkar den inte alls vara riktad på åt samma håll som vi gör!

 

Hade första audition till filmen idag. Ser ju grymt possetivt ut!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som TaZ skrev. Jag har inte läst manuset, men det låter ungefär som en direkt kopia på Tenacious D - The Pick of Destiny. Filmen är grym.

 

Den handlar om Jack Black som får höra av DIO (tror jag) att han måste bege sig till Hollywood för att det är hårdrockens stad. Där skall han starta världens bästa band. Väl i Hollywood träffar han Kyle Gass (K.G) och de rockar så hårt att djävulen åker ner i helvetet igen. De gör t.om en bong av djävulens horn, men det är en annan femma.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag plöjde igenom hela manuset i ett svep (blev lite bråttom på slutet eftersom jag skulle på bröllop) och jag gillade det. Som andra redan sagt påminner vissa delar om Pick Of Destiny. Speciellt resescenen i början. Men du upptäcker nog själv vad du kan ändra för att få en "egen" film om du ser Pick of Destiny ;)

Men jag tyckte ändå den här filmen hade en skön känsla rakt igenom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad härligt! Inget du vill klaga på, för det ger egentligen mer, fast det är kul o höra att folk gillar det!

 

Vi håller nu på med version 3 och det kommer hända stora ändringar till den versionen. Det känns som vi har haft tid och hjälpen att få ut vad som är bra och dåligt i filmen. Vad som kan göras bättre och hur. Nu ska det bara ner på papper. En hel drös nya skämt är också på väg. Det blir bara bättre o bättre!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad härligt! Inget du vill klaga på, för det ger egentligen mer, fast det är kul o höra att folk gillar det!

 

Vi håller nu på med version 3 och det kommer hända stora ändringar till den versionen. Det känns som vi har haft tid och hjälpen att få ut vad som är bra och dåligt i filmen. Vad som kan göras bättre och hur. Nu ska det bara ner på papper. En hel drös nya skämt är också på väg. Det blir bara bättre o bättre!

 

haha... vill du ha klagomål så kan jag säkert komma på en del saker. Men det är väl i princip samma saker som andra redan sagt. Kan inte riktigt komma på nåt originellt att säga ;) Ser fram emot att läsa nästa version dock :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag kan vittna för att Danell inte sett POD än, jag tjatar på honom dagligen;)

Måste också säga att jag inte tycker de är så lika.

 

POD handlar ju om att de ska hitta plektrumet. Danells manus handlar om en kille som vill få folk att lyssna Hårdrock igen.

 

Måste också påpeka att jag lästa första manusveriationen innan POD hamnade på internet eller kom på bio^^

 

 

Men visst, en del grejer drar tankarna till POD, och jag tycker Nemo hade många bra synpunkter!:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...