Gå till innehåll

16:9 eller 4:3


Fisheye

Recommended Posts

Tjena jag tänkte fråga en sak.

 

Jag har en panasonic som filmar i äkta 16:9

 

Och sedan filmar jag med 2 hårddisk kameror

som filmar i 4:3 har även 16:9 men inte äkta.

 

Hur bör man göra? Filma med 16:9 i alla kameror.

Eller filma i 4:3 med hårddisk kamerorna och göra

till 16:9 i redigerins programet? Eller filma 4:3 med alla.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle säga så här, filma i det format du vill ha när du är klar.

Även om kamerorna inte har äkta 16:9 har jag hört att kamerans konvertering inte förlorar lika mycket information som det skulle göra i redigeringsprogrammet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Jag har lite frågor angående de två olika formaten, som jag väljer att ställa i den här tråden.

 

Till att börja med: Kan man se filmer med formatet 16:9 i en icke-widescreen-TV?

Sedan undrar jag: Varför är 4:3 så uruselt?

Och: Hur fungerar det när man lägger in effekter på 16:9-filmer och renderar dem massa gånger? Är de fortfarande 16:9 då, eller är de 4:3 med svarta skärmar uppe och nere?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har lite frågor angående de två olika formaten, som jag väljer att ställa i den här tråden.

 

Till att börja med: Kan man se filmer med formatet 16:9 i en icke-widescreen-TV?

Sedan undrar jag: Varför är 4:3 så uruselt?

Och: Hur fungerar det när man lägger in effekter på 16:9-filmer och renderar dem massa gånger? Är de fortfarande 16:9 då, eller är de 4:3 med svarta skärmar uppe och nere?

 

Ja, det är självklart att du ska se material i 16:9 på 4:3.

Varför 4:3 är uruselt, det är ju subjektivt på hur du ser på det. Vissa gillar widescreen, andra inte. Tror dock dem flesta drar sig till 16:9, är härligare och kolla på.

Lägger du effekter på widescreen material och behåller frame aspect ration så är det ju klart att materialet behåller de också. Dock finns de vissa codecs som kan ha problem med non-square pixels så att 16:9 material ibland kan bli ihopdraget till 4:3, med andra ord kommer det se onaturligt ut, cirklar blir ovaler ex.

Länk till kommentar
Share on other sites

ögat ser mer åt sidorna en vad de gör uppåt. 4:3 är skönt för de drar inte ut några pixlar. Ifall allt ska up på nätet så skitfulltsändigt i att de är 4:3 och letterboxa de sedan. Ifall de ska till tv så blir de knepigare, men de är bara att köra på de formatet du gillar. Du kan köra med redan letterboxa 16:9 eftersom då ser du vad du filmar. Fast jag skulle nog tejpa lite på skärmen, för då kan jag stabilisera klippet endel efteråt utan att förlora kvalité (på den ledden iaf.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men hur blir det om man ser på 16:9 på 4:3-TV? Blir allt ihopdraget då eller ser man inte kanterna? Sedan undrar jag vad du menar med frame aspect rotation? Kommer det att bli krångligt för mig?

Det blir svarta "kanter" uppe och nere på en 4:3-Tv...

Du måste väl ändå ha sett en film på en 4:3-Tv någon gång i ditt liv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, det var först förra året vi köpte hem en widescreen-TV. ;) Nu när jag tänker på det så är det svarta kanter, ja.

 

Men jag undrar också (som tidigare frågat): Kommer jag att få massa problem med att redigera filmen om jag filmar med 16:9-format?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, det var först förra året vi köpte hem en widescreen-TV. ;) Nu när jag tänker på det så är det svarta kanter, ja.

 

Men jag undrar också (som tidigare frågat): Kommer jag att få massa problem med att redigera filmen om jag filmar med 16:9-format?

Nej, -varför skulle du få det?

(Dvs om allt material är filmat i samma, i detta fallet 16:9 blir det inga problem)

Länk till kommentar
Share on other sites

Markus Dykfilm, jag frågade efter rekommendationer, inte efter pedagogiska förklaringar. ;) Men tack ändå! Jag har nog bestämt mig för att filma med 16:9-format, eftersom alla TV-skärmar börjar bli 16:9 och även datorskärmarna. Biograferna också för den delen.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade inte att vara nedlåtande (om det tolkades så) utan ville bara att du ska fatta egna belut, det handlar ju inte av att förändra dit liv, det är ju inte en fråga om liv eller död, en fråga som beslutet inte går att ångra. Jag kan rekomendera dig att filma in 16:9, men vad spelar det för roll vad jag tycker (eller om Max_H skulle rekomendera dig det samma), det inte inte vi som ska göra din film. Med en snabb knapptryckning så är du i 16:9 och en till så är du tillbaka i 4:3. Ibland passar det bättre med det en än det andra, beslutet är ditt och du tycks ju ha gjort det... bra! fatta egna beslut, testa och lär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...