Gå till innehåll

Manus: Schackspelarens vaggvisa (9 sidor)


00Bengtsson

Recommended Posts

Titel: Schackspelarens vaggvisa

Genré: Drama/thriller

Sidor: 9

Voodooversion: 1 (Version 2: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=15231)

 

Det är en var en vanlig dag i Albin och Karls liv, som helt plötsligt möts av något främmande och kommer att förändra deras världsbild förgått. Detta mysterium inleds av ett genuint fynd på Karls vind, vad är det för något? Och vem är det som är på jakt efter dem?

 

Schackspelarens vaggvisa är en spännande dramathriller med en speltid på ca 8-10 minuter, anpassad för tittaren och webben.

 

Jag skrev detta till ett lättplanerat projekt med inte allt för många karaktärer inblandade. Tanken med detta är att det lättare ska kunna bli en film av det, hur det sedan går får vi se.

Schackspelarens vaggvisa, Philip Bengtsson (version 2, grovmanus).pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul manus. Lite spännande och annorlunda.

 

Känns lite för kort, skulle gärna vilja veta mer.

 

Det jag vill att du ska tänka på om du skriver om manuset är dialogen. Den känns verkligen inte som två ungdomar som lyssnar på hårdrock.

 

Ett exempel: "Han var lite rent utav en enstöring, så att säga"

 

Borde ändras till: Gubben va fan psyko, hade inga han va mé eller nått, satt jämt ensam och spela schack".

 

"Spela han schack ensam?"

 

"Ja, haha, med sig själv liksom"

 

"Ja då är man ju typ lagom frisk."

 

Bara ett förslag för att få trovärdigare dialog, nu när jag läste så såg jag två unga män i 15-års åldern, överklass, vattenkammat hår. Albin med cigarettförlängare och ett fickur hängandes ur kavajfickan ;)

 

Kan bli en spännande film. Men som sagt, dialogen. Och kanske lite mer händelser? Kanske ett häftigt anslag om shackgubben?

Länk till kommentar
Share on other sites

...och kanske inte inleda filmen med att huvudpersonen vaknar på morgonen? Lite klassiskt "dålig kortfilm"... :-)

 

Indeed.

 

Ännu en bra anledning till att fixa ett intressant, mystiskt anslag om gubben. Men ändra scenen när Albin vaknar i sängen iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul manus. Lite spännande och annorlunda.

 

Känns lite för kort, skulle gärna vilja veta mer.

 

Det jag vill att du ska tänka på om du skriver om manuset är dialogen. Den känns verkligen inte som två ungdomar som lyssnar på hårdrock.

 

Ett exempel: "Han var lite rent utav en enstöring, så att säga"

 

Borde ändras till: Gubben va fan psyko, hade inga han va mé eller nått, satt jämt ensam och spela schack".

 

"Spela han schack ensam?"

 

"Ja, haha, med sig själv liksom"

 

"Ja då är man ju typ lagom frisk."

 

Bara ett förslag för att få trovärdigare dialog, nu när jag läste så såg jag två unga män i 15-års åldern, överklass, vattenkammat hår. Albin med cigarettförlängare och ett fickur hängandes ur kavajfickan ;)

 

Kan bli en spännande film. Men som sagt, dialogen. Och kanske lite mer händelser? Kanske ett häftigt anslag om shackgubben?

 

Jag håller med fullständigt att dialogerna måste slipas. Dock har jag lite svårt att bestämma mig hur karaktärernas personlighet ska vara. Den ena kan tillexempel vara en tuffing medan den andra är lite försiktigare. Vi får se, jag kommer nog att slipa till dialogscenerna då jag vet vilka som spelar karaktärerna. Varken jag eller de framför kameran är särskilt erfarna ;)

 

 

 

...och kanske inte inleda filmen med att huvudpersonen vaknar på morgonen? Lite klassiskt "dålig kortfilm"... :-)
Indeed.

 

Ännu en bra anledning till att fixa ett intressant, mystiskt anslag om gubben. Men ändra scenen när Albin vaknar i sängen iaf.

 

Jao, jag tror jag missade att formulera själva poängen med inledningen.

Jag hadde tänkt en mer kombination mellan kuslig musik och det mörka rummet, den knarrande dörren, klockan som står på tolv... ;) Alltså en spöklig känsla, klockan tolv på natten, en knarrande dörr som öppnas. Som senare visar sig vara klockan tolv på dagen, en far som öppnar dörren för att väcka sin sovande son. ;)

 

Din idé med ett mystiskt anslag med gubben låter intressant, mycket intressant. Vi får se som sagt, jag skrev detta manus för så få karaktärer som möjligt. I de andra klippen med schackspelaren ser vi bara en äldre hand ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, missade det där med den kusliga musiken ;)

 

Det låter ju som att du vet hur du vill ha den, blir säkert bra.

 

Men fortfarande, ett anslag :) Och du behöver inte visa gubben i anslaget heller, räcker gott med bara en hand där med.

 

Det jag saknar är ju lite om VARFÖR han sitter på sin vind nu och spelar schack som i sin tur gör så att en stackars grabb får ett spjut i bröstet? Vad är hans historia? Förutom att han var ett psyk och enstöring.

 

Och om du gör anslaget mystiskt och spöklikt, så funkar ju introduktionsscenen av Albin perfekt.

 

Skriv mer, och lägg upp här sen. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Med tanke på speltiden har jag tänkt att man får försöka lista ut det själv :) Nu har vi ju själva förloppet, mordet. Nu ska bara alla trådar lösas ihop. Om du som tittare avgör om shackspelaren lever eller ett spöke är helt upp till dig, det är det som är meningen. Filmen visar bara vad som händer, och du får själv bestämma som du tolkar det.

 

Nu ska ju inte jag säga vad jag tycker, då förstör jag ju kanske din tolkning :) Men om det finns behov och uttrymme för lite mer inblick och handling i det hela, kan en uppföljare vara aktuell i framtiden.

 

Jag postar mer då det dyker upp nått nytt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du var du skulle jag ta bort rubbet fram tills att de kliver in på vinden. Jag kan inte tänka mig att det skulle skapa så mycket anslag förutom gäspningar då absolut ingenting händer; absolut ingenting som man har något intresse av att titta på i ett par minuter.

 

Vidare får jag föreslå att ta bort sådana repliker som att: Elden håller på att brinna ut. Om man har fått se elden så har man ju redan sett det. Bättre om det bara sägs: Hämta mer ved vetja! Mindre onödigt pladder. Då dialog är svår att få trovärdig då det är amatörskådisar så bör man vara sparsam med den tycker jag.

 

Jag kände att någonting med overallstoryn saknades. Någonting mer borde hända. Och jag vet inte men att han träffades av ett spjut kändes lite krystat. Vore det inte skönare om det var en häst som förflyttades av schackmannen och du gör en POV tagning där kameran galopperar mot offret med hästhovsljud. Eller nåt... Du slipper hantera effekter som att ett spjut tränger in i en människa.

 

Kanske borde schackmannen ha en mystisk monolog för sig på vinden medan storyn försigår så man får mer inblick i vad som händer men ändå kryptiskt nog för att man inte ska fatta allt direkt.

 

Jag tyckte overall att många av dialogerna skulle kunna bytas ut mot blickar och händelser.

 

Sådär, nu har jag givit dig lite att tänka på. Det är dessa tankebanor jag skulle hamna i om det var jag som hade författarhatten på mig och skrev detta manus.

 

Auf wiedersehen

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...