Gå till innehåll

Hur hänga monitor med grafik runt halsen (till musikvideo)?


ADG

Recommended Posts

Hej, jag går sista året på beckmans designhögskola. Håller nu på med förberedelser till en musikvideo.

 

Väldigt kort är idén till filmen att en man går runt med en tv-skärm hängd på magen. På skärmen spelas grafik upp.

 

Jag tänker mig typ en Lcd el. plasma, (kan även vara en vanlig tv i tunnare modell ((det är nästan bättre!)) ). Finns det batteridrivna sådana?? eller så kan mannen ha någon smidigre form av elgenerator på ryggen. (det gör inget att anordningen blir lite klumpig, bara det är möjligt att bära runt på det)

 

Sen så ska ju grafik spelas upp på den här tv:n så den måste ju vara kopplad till någon smidig uppspelare, typ dvd eller annat.

 

Är det någon som kan ge mig tips om hur man kan lösa detta så blir jag väldigt tacksam!

Länk till kommentar
Share on other sites

En greenscreen på själva rutan skulle kanske funka. Om ljuset ändras mycket hela tiden på monitorn kan det bli lite svårt att keya. En bakgrundsbelyst greenscreen kanske? Köp en gammal tv, rensa ur den helt och stoppa en lampa i den som får lysa upp greenscreenen bakifrån.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja det är absoult en idé! har tänkt på greenscreen förut, jag ser dock ett problem med att inte grafiken spelas upp på plats, han ska nämligen röra sig runt folk och deras reaktion på grafiken kommer då gå förlorad. (iofs kanske det räcker att han går runt med en tv på magen för att få reaktioner).

 

vad menas med keya?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag ser dock ett problem med att inte grafiken spelas upp på plats, han ska nämligen röra sig runt folk och deras reaktion på grafiken kommer då gå förlorad. (iofs kanske det räcker att han går runt med en tv på magen för att få reaktioner).
Annars kan du ju ha statister som reagerar precis hur och när du vill att de ska reagera.
Länk till kommentar
Share on other sites

jag kommer inte använda statister. lite av idén till filmen, det ska vara realistiskt. typ performance.

 

jag tror det är nödvändigt att filmen visas direkt i skärmen. Kan man lösa detta??

Länk till kommentar
Share on other sites

tror vid närmare eftertanke att en lösning med green screen är lättast, och att vid efterproduktion tillföra grafiken.

 

jag tänker att man, som tidigare inlägg har varit inne på, att man lyser upp tv:n innefrån för att skapa ett natruligt ljusflöde från tv:n, och för att göra green screenen så jämn som möjligt.

 

mannen med tv:n på magen kommer röra sig fritt på stan och filmas från olika vinklar.

 

är detta genomförbart? eller blir det mycket krångel?

 

är after effects bäst för den här typen av jobb el. kan man även "keya" det i final cut?

 

 

ps.ursäkta om att jag postat den här frågan på flera ställen på forumet! hade inte riktigt koll på reglerna, men nu har jag det. ds

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför använda greenscreen överhuvudtaget? Du ska ju byta ut bilden helt, eller?

 

Jag skulle (tror jag) på ngt sätt fästa en vit (beroende på miljö), relativt blank "skiva/yta" på skärmen. På den skulle jag sätta 4st tracking punkter (en i varje hörn). Då är det lätt att byta ut den mot grafiken/bilden och det blir också lätt att se var du missat eftersom ytterst få lcd/plasmor är vita. Framförallt om det är mycket skakig handkamera eller rörelser i bilden.

 

Du kan dessutom (tack vare den vita "skivan") använda ngn form av blendmode i redigeringen för att få det att se ut som om miljön runt omkring honom det "speglas" i glaset (vilket annars är JOBBIGT). Därav ska du inte ha det "vanliga" glaset då man nästan ser för mycket om det vill sig illa.

 

Vet inte om FCP har 4-point corner pin tracker men AE Pro, Combustion mfl har det.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Glöm det där med tracking och green screen om du vill ha tid att göra färdig filmen innan sommaren.

 

Ifall du inte känner någon som är en fena på dessa områden så kommer du bara att bli frustrerad om du planerat att köra tracking i After FX. Det är ett skämt att en försöka i detta progget om du vill uppnå ett någorlunda professionellt resultat.

 

Kör en liten platt TV och låt den analoga effekten med människor som interagerar göra sitt. Sedan skulle jag föreslå dig att när du klipper filmen så mixar du in helbilder på det material som visas på skärmen emellanåt där det fyller en funktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

En greenscreen på själva rutan skulle kanske funka. Om ljuset ändras mycket hela tiden på monitorn kan det bli lite svårt att keya. En bakgrundsbelyst greenscreen kanske? Köp en gammal tv, rensa ur den helt och stoppa en lampa i den som får lysa upp greenscreenen bakifrån.

du hade inte direkt den biligaste lösningen

 

Max H. det vore jätte snällt i fall du skulle kunna visa mig det därra tracking. skulle ha stor nytta av det skicka ett PM om hur

Länk till kommentar
Share on other sites

du hade inte direkt den biligaste lösningen

 

Max H. det vore jätte snällt i fall du skulle kunna visa mig det därra tracking. skulle ha stor nytta av det skicka ett PM om hur

 

Sorry för sent svar... Har lite (för att inte säga väldigt) dåligt med tid just nu. Men det finns massor av tutorials på nätet om monitor replacements och corner pin tracking. Även om inte AE:s tracker är KUNG kan man oftast tracka flera ggr och göra en "average" av samtliga och få ett bra resultat.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...