Gå till innehåll

Flygande damm


Recommended Posts

Tittar man på Band of brothers så noterar man att allt dammar som tusan. Om nån ramlar baklänges eller alternativt kastar sig med ryggen mot en mur, så flyger det upp damm som tusan, och om nån klappar den andre på axeln flyger det damm. Om nån blir skjuten - då flyger det damm. Och allt dammar. Yes, cool effekt!

 

Men hur är detta gjort? Hur får man det att damma sådär om man klappar nån på axeln till exempel? Det är av riktigt svart karaktär..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jovisst. Det skulle ju kunna vara logiskt. Så det enda sättet är att pröva. Dammet måste säkert vara av rätt typ. Jag minns att jag för länge sen gjorde damm med hjälp av mjöl och Oboy och det blev rejält värdelöst, om jag minns rätt..

 

Det var dock inspirerat av allt dammande i The Matrix.

 

Så, frågan kanske ska omformuleras till; hur gör man sjyst svart damm som kan massproduceras i stora mängder och har förmågan att flyga upp som ett fint moln :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så, frågan kanske ska omformuleras till; hur gör man sjyst svart damm som kan massproduceras i stora mängder och har förmågan att flyga upp som ett fint moln :)

 

Köp en påse kol. Borde funka, men blir förmodligen jävla smutsigt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag rakar ur kakelugnen så är askan fint som puder utan det minsta rester av trä eller kol kvar. Färgen är grå och man får vara bra försiktig om man inte skall ha ett rökmoln som täcker hela huset. Spiller man på byxorna så blir byxorna som nya efter en tur i tvättmaskinen. Om man blöter aska blir blir det asklut som fungerar som tvättmedel. Min mormor använde det för att tvätta kläder i mitten av förra seklet, när resurserna inte räckte till.

 

Använd inte damsugare till aska, då askan åker rakt igenom påsen och grillar motorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag rakar ur kakelugnen så är askan fint som puder utan det minsta rester av trä eller kol kvar. Färgen är grå och man får vara bra försiktig om man inte skall ha ett rökmoln som täcker hela huset. Spiller man på byxorna så blir byxorna som nya efter en tur i tvättmaskinen. Om man blöter aska blir blir det asklut som fungerar som tvättmedel. Min mormor använde det för att tvätta kläder i mitten av förra seklet, när resurserna inte räckte till.

 

Det är ju grymt!! Jag ska ge mig in i sotaryrket, sen ska alla filmer innehålla damm!

 

Annars fick jag just höra nån som sa att man kunde köpa damm gjord för film.. undra var.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att sota är nog inte lika roligt. Det svarta sotet är det som fastnar inuti skorstenen. Sotet är svart och färgar av sig utan dess like. Innehåller ofta tjära och kan vara lite kletigt om man inte får upp temperaturen på rökgaserna, typ om veden inte är torr, man eldar sopor eller man har en panna med dålig verkningsgrad. Nuförtiden får man ju sota själv men det är knappast värt besväret för att spara några hundringar.

 

Askan är den man rakar ur eldstaden efter det man eldat. Jag har otroligt gott om aska, så att jag i bland funderar över var man kan slänga den. Jag tror man kan fråga vem som helst som eldar om man kan få aska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sot tycks mig något överdrivet. Allt funkar som dam, extremt fin sand, alltså så att det blir dam etc. Vanligast är nog antagligen vanligt vetemjöl färgat på olika sätt. Vetemjöl över huvud taget, till blod, annan gegga och smuts är mycket vanligt. Några kg vetemjöl är alltid bra att ha med sig som rekvisitör/attributör/passare etc...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...