Gå till innehåll

Billig steadicam?


Recommended Posts

Är det nån som vet om kineserna har börjat tillverka billiga steadicam-kopior än? Som till exempel Steadycam Flyer http://www.steadicam.com/videoFlyer.html

 

Steadicam Flyer kostar bara $8000, vilket på sätt och vis kan verka ganska mycket för lite metall och hävarmar. Men visst, den har en extern skärm på sig också.. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nog inte traven med metal du betalar för utan vetskapen hur de skall sitta ihop. Om du kan nöja dig med en stabiliseringspinne med vikter kan jag ge dig ett recept på en pinne som kostar mindre än en hundring, och det kan jag ge dig gratis. Men du pekar på en makapär med väst så jag gissar att abiotionsnivån är högre än så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nog inte traven med metal du betalar för utan vetskapen hur de skall sitta ihop.

 

Så är det ju med typ väldigt mycket man köper :)

 

However, jag ska bygga ihop en enklare variant nån gång, det är inte särskilt svårt. Har man sett instruktionsvideorna hur man ställer in jämvikten, så förstår man logiken.

 

Men skulle det dyka upp en typ kinesisk kopia av Flyer-varianten för 6000-7000 kronor skulle jag lätt köpa den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt jag köpt som varit billiga kopior, både det gäller husrenovering, verktyg eller skräp från rusta och ÖB, har ganska snart hamnat på soptippen. Min kinesiska cirkelsåg sågade EN spånskiva innan den pajade. Jag öppnade sågen och bler rätt paff. Alla kugghjulen i växellådan var av ohärdat bonnjärn.

 

Om en kinesisk flystand funkar är nog svårt att veta på förhand, men å andra sidan är kina på sort G. Å andra sidan är det ju en kul sidohobby och en utmaning att konstruera saker själv. Jag själv gillar att använda trä för snabb prototyping. Går att att snabbt såga till nya delar med enkla verktyg och blir det inte bra gör man om utan större kostnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, du underskattar kinesisk teknik :D Jag håller på mycket med ljud och den kinesiska mikrevolutionen kom 2001 och vände upp och ner på branschen med sina mikar. Visserligen, idag tycker man att det inte är perfekt, men då såg man det som helt otroligt att mikar kunde låta så för tusen spänn. Dom används professionelt, man vet inte riktigt när man hör dem på radio och TV whatever.

 

Jag såg Glidecam på Ebay.. typ liknande Flyer fast utan LCD-skärm och kanske något mindre robust. 10 000 spänn med dagens kurs.. kanske något att hänga i granen? Men så tillkommer ju tull på det där.. om man inte sätter ner värdet till $20 eller vad det är. Det är ju bara "lite hopsatt metall", tullen går säkert på det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle tro att kina är väl som japan när jag var grabb. De gjorde bara skit och ofta garvades det och man sa "made in japan" om saker som var dåliga. Jag tror till och med att man skojade om det i Back to the future när Dr. Emmett Brown från 50-talet läste på etiketten på nån pryl från tidsmaskinen och konstaterade att det var ju inte konstigt att den inte funkade. Delen hade en sticker "made in japan", och Marty ser förvånad ut och säjer "men de gör ju de bästa grejorna".

 

För att inte tala om japanska motorcyklar. Skitkopior av triumph och Norton som man körde i diket med och krävde service var 100 mil. Vem har kvar en japansk bil från 70-talet?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...