Gå till innehåll

Val av videokamera i 10 000 kr-klassen


Skrytsson

Recommended Posts

Har sedan tidigare en panasonic nv-gs27 (en av de billigaste och sämsta kamerorna..) men känner att den inte på långa vägar räcker till. Bland annat så blir bilden väldigt grumlig i svagt ljus - och ibland till och med vid dagsljus när man filmar inomhus. Nu tänker jag köpa en ny videokamera men har inte alltför mycket pengar att röra mig med - maxgränsen ligger runt 10 000 kr. Det jag värdersätter högst är (förstås) bildkvalitén. Att bilden håller en jämn hög nivå och inte blir grumlig eller trasslar på något sätt när det blir svagare ljus. Ljudkvalitén är jag inte alltför kräsen med bara den är hyfsat bra - vore dock också bra med mikrofoningång. Annat viktigt är att det ska vara möjligt med inspelning i 16:9 (detta har ju de flesta kamerorna idag) och att det ska ha en hyfsatt lång brännvidd + att det ska gå att få hög bländare (det jag vill komma åt är kort skärpedjup). Har kollat runt en del - framförallt på HD-kameror som sägs ha så bra detaljåtergivning men känner mig fortfarande väldigt osäker vad jag ska välja. Är HD mycket bättre på att ta upp detaljer och bildkvalitén håller sig på en bättre nivå så borde det vara värt att satsa på, hör dock hört att de måste ha väldigt bra bildsensorer för att kunna klara av att filma med vid svagt ljus och i mörker. Bland annat har jag kollat på Panasonics Panasonic HDC-SD1EG-S och den verkar vara väldigt bra, av användar- och expertrecensioner att döma. (Ligger dock på lite mer än 10 000). Vilken/vilka modeller borde jag satsa på? Tacksam för råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har sedan tidigare en panasonic nv-gs27 (en av de billigaste och sämsta kamerorna..) men känner att den inte på långa vägar räcker till. Bland annat så blir bilden väldigt grumlig i svagt ljus - och ibland till och med vid dagsljus när man filmar inomhus. Nu tänker jag köpa en ny videokamera men har inte alltför mycket pengar att röra mig med - maxgränsen ligger runt 10 000 kr. Det jag värdersätter högst är (förstås) bildkvalitén. Att bilden håller en jämn hög nivå och inte blir grumlig eller trasslar på något sätt när det blir svagare ljus. Ljudkvalitén är jag inte alltför kräsen med bara den är hyfsat bra - vore dock också bra med mikrofoningång. Annat viktigt är att det ska vara möjligt med inspelning i 16:9 (detta har ju de flesta kamerorna idag) och att det ska ha en hyfsatt lång brännvidd + att det ska gå att få hög bländare (det jag vill komma åt är kort skärpedjup). Har kollat runt en del - framförallt på HD-kameror som sägs ha så bra detaljåtergivning men känner mig fortfarande väldigt osäker vad jag ska välja. Är HD mycket bättre på att ta upp detaljer och bildkvalitén håller sig på en bättre nivå så borde det vara värt att satsa på, hör dock hört att de måste ha väldigt bra bildsensorer för att kunna klara av att filma med vid svagt ljus och i mörker. Bland annat har jag kollat på Panasonics Panasonic HDC-SD1EG-S och den verkar vara väldigt bra, av användar- och expertrecensioner att döma. (Ligger dock på lite mer än 10 000). Vilken/vilka modeller borde jag satsa på? Tacksam för råd.

Hejsan!

Jag köpte en Panasonic NV-GS500 för några dagar sedan, och jag måste säga att den verkar vara helt suverän...

Den kan jag verkligen rekommendera till dig, och priset är ungefär vid ditt "maxpris", dvs strax under 10":-

Att du är van vid Panasonic sedan tidigare är ju dessutom ett stort +, eftersom att du känner till meny mm sedan tidigare.

Mvh

Joel.N

Länk till kommentar
Share on other sites

HV20 är ju det solklara valet! Den kommer till sverige denna månad. Kommer att kosta runt 10000sek. Den har 25p, mickingång och hdmi utgång. En kamera som kommer hålla i något år. I de videos jag har sett ifrån den här kameran så klarar sig kameran bra i svagt ljus med rätt inställningar.

Läs mer på http://www.letsgodigital.org/se/12547/canon_hv20_videokamera/ om du är intresseard.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Har tittat runt en del på forumet och även andra forum och tester och det verkar som om många rekommenderar Canon HV20. Jag tycker dock fortfarande att Panasonics HDC-SD1 och Sonys HDR-SR1 verkar spännande. Haken är ju att de spelar in i AVCHD-formatet vilket inte verkar vara kompatibelt med några av de större redigeringsprogrammen än. Tror ni att det inom en snar framtid kommer vara kompatibelt, eller bör man satsa på HDV kameror som HV20 istället?

En till sak jag kom att tänka på är huruvida det går att tanka över film filmat, med en HDV-kamera, i HD till datorn. Hur kraftfull måsta datorn vara för att det ska gå?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...