Gå till innehåll

bildruta i hörnet ,resten av bakrunden svart med rullande text?


izza89

Recommended Posts

om man vill ha en svart bakgrund men ha ett klipp ur filmen uppe i hörnet och en rullande text bredvid hur gör man då för att få klippet uppe i hörnet!

 

endast seriösa svar tack jag behöver inga negativa nedåttpuffar om att jag är sämst elller ställer dumma frågor..vill inte ta mer skit..

 

//Izza

Länk till kommentar
Share on other sites

om man vill ha en svart bakgrund men ha ett klipp ur filmen uppe i hörnet och en rullande text bredvid hur gör man då för att få klippet uppe i hörnet!

 

endast seriösa svar tack jag behöver inga negativa nedåttpuffar om att jag är sämst elller ställer dumma frågor..vill inte ta mer skit..

 

//Izza

 

Du kan markera klippet i fönstret och dra ihop det för hand precis som man gör med t.ex bilder i word (obs! Klippet ska ligga på tidslinjen och vara markerat). Du kan också klicka på flken "motion" och så minskar du storleken och possition under zoom och possision Texten lägger du som vanligt på ett eget videospår och justerar den som du vill (antingen flytta direkt i visnigsfönstret, eller använda samma som ovan, eller t.ex högerjustering i texteditorn)

 

Om du iriterar dig på voodoos spamare och forumtroll (vem gör inte det) så kan du klicka på utropstecknet nere till vänster brevid varje inlägg och rapportera inläggen till moderatorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

om man vill ha en svart bakgrund men ha ett klipp ur filmen uppe i hörnet och en rullande text bredvid hur gör man då för att få klippet uppe i hörnet!

 

endast seriösa svar tack jag behöver inga negativa nedåttpuffar om att jag är sämst elller ställer dumma frågor..vill inte ta mer skit..

 

//Izza

 

Hej Izza!

 

Jag tror du fick hjälp av TF, men jag skulle vilja föreslå att du antingen talar om vad du kör för program i vilka versioner varje gång du startar en ny tråd, alternativt lägger det i din signatur. Det du vill göra här, t.ex., går att göra i princip alla redigeringsprogram, men exakt hur man gör varierar såklart från program till program. För att kunna ge exakta beskrivningar behöver vi veta vilket program i vilken version du använder och har man inte läst tidigare trådar (som jag t.ex.), så har man ingen aning!

:-)

 

Hur som helst, det löser sig nog med TF's råd. Annars får du skriva igen!

 

Lycka till!

 

//Petter

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan markera klippet i fönstret och dra ihop det för hand precis som man gör med t.ex bilder i word (obs! Klippet ska ligga på tidslinjen och vara markerat). Du kan också klicka på flken "motion" och så minskar du storleken och possition under zoom och possision Texten lägger du som vanligt på ett eget videospår och justerar den som du vill (antingen flytta direkt i visnigsfönstret, eller använda samma som ovan, eller t.ex högerjustering i texteditorn)

 

Om du iriterar dig på voodoos spamare och forumtroll (vem gör inte det) så kan du klicka på utropstecknet nere till vänster brevid varje inlägg och rapportera inläggen till moderatorn.

 

okej tack så himmla mycket för hjälpen:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Izza!

 

Jag tror du fick hjälp av TF, men jag skulle vilja föreslå att du antingen talar om vad du kör för program i vilka versioner varje gång du startar en ny tråd, alternativt lägger det i din signatur. Det du vill göra här, t.ex., går att göra i princip alla redigeringsprogram, men exakt hur man gör varierar såklart från program till program. För att kunna ge exakta beskrivningar behöver vi veta vilket program i vilken version du använder och har man inte läst tidigare trådar (som jag t.ex.), så har man ingen aning!

:-)

 

Hur som helst, det löser sig nog med TF's råd. Annars får du skriva igen!

 

Lycka till!

 

//Petter

 

oj jag glömde skriva vilket program det var, brukar inte glömma de:P men men de är iallfall adobe premiere som ja använder mig mest av men också finalcut..

Länk till kommentar
Share on other sites

Nåväl, det fungerar ungefär likadant i finalcut i villket fall :)

 

jag fick endå lite problem:/ när jag jag gör som du sa att jag skulle göra(dra som man gör i word) kommer en hand å drar man lite lite grann så blir bilden helt svart?!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska INTE ta ett klipp från medialistan (för då blir det en vit hand) utan du markerar ett som du har lag ner och klickat på (markerat) i timelinen! Så ska det fungera prima. Se till att du har tidsstrecked/pekaren på det klipp du jobbar med så du ser vad som händer.

 

KLicka (så att det blir en vit kant runt och ett kryss i mitten, i finalcut är krysset över hela.. kanske om jag minns rät) sedan tar du tag i ett hörn och drar ihop det, eller flyttar, men det är lättast ocm du minskar innan du flyttar. Alternativet är att du går in på motion menyn (där ställer du in storlek x, y possition)'

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...