Gå till innehåll

16:9 wide


Fisheye

Recommended Posts

Tjena jag har en hårddisk kamera. Man kan välja mellan 16:9 wide eller 4:3. Vilken är bäst? När man har 16:9 tycker jag bilden blir så utragen när man lägger in den på datorn. Jag brukar lägga in mina filmer på klipp sidor vilke format är bäst då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena jag har en hårddisk kamera. Man kan välja mellan 16:9 wide eller 4:3. Vilken är bäst? När man har 16:9 tycker jag bilden blir så utragen när man lägger in den på datorn. Jag brukar lägga in mina filmer på klipp sidor vilke format är bäst då?

Kör du i 4:3, -detta eftersom att detta format utan tvekan är det som passar bäst för ditt användningsområde, dvs om du lägger ut dina "klipp" eller filmer på nätet. ("uppspelaren" är inte widescreen, så då blir 4:3 bättre, annars blir bilden mindre och du får dessutom en svart "kant" både ovanför och under filmerna...) Dessutom passar/fungerar det formatet bäst om du vill att allmänheten ska kunna se dina filmer i fullskärmsläge oavsett om de har en ny eller gammal tv, och oavsett om de har Widescreen eller inte...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...