Gå till innehåll

5.1 i Premiere pro?


Knolpak

Recommended Posts

Tjabba!

 

Tänkte göra lite surround till en liten film, men har stött på ett problem; Jag använder mig av strereo wave filer, och när jag fått in dom i premiere och riktat ljudet helt åt vänster bakhögtalare så låter det i vänster framhögtalare, dock lite dovare. Jag har kallibrerat mina högtalare i ett creative program och ställt in audio hardware i premiere. Vad kan felet vara?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Tjenna!

 

Vilken version av premiere kör du?

Hursomhelst så vet jag inte om premier har något direkt surroundsupport, däremot så har Adobe släppt ett program som heter audition, baserat på acid och cool edit pro, där du har en riktig surroundpanner, och får ut en 6 kanaligwavfil du kan leka med.

 

Och om du får för dig att tänka på dolby och dts.. Nej.

Länk till kommentar
Share on other sites

tjena!!!

 

måste bara fråga om det var dolby/dts du tänkte på???

för premiere hade väl stöd för dolby?? jo angående dts

så mixtrade jag lite i acid och fick ut x-antal små wavefiler, vilket

senare man kunde pilla ihop i nått program från surcode.

blev lite inspirerad från några av sr:s multikanal filer som e kodade

i dts.

//johan

 

http://www.sr.se/multikanal/index.stm

Länk till kommentar
Share on other sites

Jadu..

 

Dolby och DTS är jobbiga format.

Vet inte riktigt om premiere har stöd för dolby, är värt att kollas upp, vore rätt sjysst.

 

Men jag har prövat att exportera surround ljud (6 separata wavfiler) och encodat dom till dtswav och dolby ac3. Problemet är att det verkar inte finnas någon decoder för att spela det på datorn, jag kör en digitalkabel till min surround receiver, men det verkar som man måste bränna ut det och testa i en dvdspelare som är kopplat till en receiver. Vilket är rätt omständigt. Filerna från SR måste tydligen brännas ut, enligt instruktionerna.

Jag har testat surcode, och det verkar funka, så länge man bränner d.v.s. Det bästa är väl isf att göra dom i wav filer och se till så att allting blir rätt, och sedan bränna ut det med filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...