Gå till innehåll

Adk A51


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Behover lite rad..! Befinner mig i Chile och har finns en hel del musikaffarer i den har stan.

Har siktat in mig pa att skaffa mig en bra rostpalaggs mikrofon hemma. Och har da fatt tippset fran bla a "Luzer" att ADK a51 skall vara valdigt bra och prisvard.

Har fragat efter den har men dom saljer bara mestadels Shure har.

 

Nu till fragan!

 

Finns det en likvardig Shure-mik som ADK a51 och vad heter i sa fall den?

Vad kostar i sa fall en sadan i sverige?

Finns det andra mikar som ar likvardiga?

 

Hur ar det med matningen? Ar Behringer prisvart? Tips pa preamp eller mindre mixer?

 

vanligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen tycker jag ADK 51:an är helt värdelös. Den har en irriterande egenresonans jag inte för mitt liv kan förstå vaffan den har där att göra. Jag fick en hel inspelning förstörd innan jag klurade ut att det var mickhelvetet som jävlades. Trodde det var rummet då.

Jag skulle nog hellre rekomendera en hygglig Röde-mick. Deras NT3 har bla en kurva som lämpar sig väl för film. Även NT2:an är schysst för sitt pris.

 

Menar du Behringers Mic100 så är den inte så dum. Lite lynnig, men har själv en sån jag byggt om & bytt ut rören på som nu har tjänat mig troget!

Inte precis en Neve, men för knappt 500:- är den oslagbar :-)

ART´s TubeMP däremot suger golfboll & inget jag skulle rekomendera ens under hot.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ksm serien hos Shure är helt ok, men ganska dyr tror jag. Be att få prova stormembranare som ligger i den prisklass du kan tänka dig att betala. Runt 1000 SEK misstänker jag eftersom du kollat på 51an. Det finns ju tokmånga "piratmikar" i lågprisklassen idag, och jag har inte provat många av dom men man kan säkert hitta ett par där som låter riktigt bra, det tvivlar jag inte på.

 

Sen gäller det väl delade meningar mellan mig och Christian angående 51an, och även art preampen som jag tycker gör bra ifrån sig med tanke på att det är en budgetpryl. Men men, alla tycker ju inte samma som tur är, då hade det ju inte funnits så mycket mikar att välja bland :)

Håller dock med om att NT3an kan funka bra till röstpålägg också, även om jag hellst hade föredragit en rikigt stormembransmik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Och forst och framst tack for era svar! Tycker att ni tva verkar vara valdigt kunniga pa omradet. Det kanns alltid bra att fa svar ifran er, for da racker det liksom.!

Har ju fatt tips av dig innan Luzer och dom har varit till stor nytta.

Gillar den enkla Rode-vidomik jag har sa, NT3:an ar kanske inte ett sa dumt val. Dessutom kan den tydligen matas bade med fantom och vanligt batteri. Later mycket bra tycker jag.

Shure KTM verkar vara lite val dyra for mig!

 

Kanske bast att vanta tills jag kommer hem och kopa mik. Fick bara ett "infall" efter ett butiksbesok har.

 

Det ar nog svart att hitta en Rodemik har men det gar sakert att det gar och hitta andra bra marke.

 

Fragan ar vad "Stormemran" heter pa spanska...! Jag pratar ganska lite spanska, men min fru pratar flytande och hon har ingen aning om vad det heter..!!

 

Kanske nagon vet vad det heter pa engelska?

 

Skall ga tillbaks och hora vad dom kan rekommendera. Och sen far jag nog forsoka fraga er har igen innan det blir nagon affar...

 

Men tack sa mycket bada sa lange!

 

Vanligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Engelska = large diaphragm

Spanska = diafragma grande? Hittar iaf spanska mikrofonsidor när jag söker på det i google.

 

ADK A51 är för övrigt en mik som sålt väldigt stora upplagor i Sverige. Jag tror musikbörsen kallade den för "den nya Shure SM57" (som är världens mest sålda mikrofon). A51 var grym för sitt pris när den kom och var en av de första i budgetmikrofon-revolutionen i början av detta årtionde.

 

Den uppfattningen jag fått av mikrofonen är dock att den är rejält stötkänslig, råkar man stöta till den lite lätt ger den ett förfärligt skaller/dunkljud, så jag rekommenderar den knappast för film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det betvivlar jag extremt starkt. 51:an är en billig fullrange (nåja...)kondensatormick & Shure SM-57 är en liten dynamisk mick med löjligt låg diskant men fast & fin mid. Den används flitigt inom både studio & live, men är inte fullt lika mycket såld som deras SM-58, som har liknande karaktär men diskant som går upp till 12Khz & bättre modulerad proxi-effekt.

Håller iof med om att ADK 51 inte hade nån större konkurrens när den kom, har bla två stycken själv, men det var länge sen konkurrenterna passerade dom.

Min personliga åsikt är att det är en av dom minst lämpade mickar som finns för film, speciellt röster, men dom funakar fint till lågmiddiga ljud som exempelvis elgura & congas. Inom musik kan man med fördel utnyttja den less-than-perfecta återgivningen, men inom film strävar man efter ett mer övertygande ljud.

Däremot tycker jag dom kan användas med fördel för narrators....vaffan blir det på svenska? Talare? Jäjä, berättarröster som är "utanför berättelsen" & även tankar, då man kan utnyttja det mer konstnärliga än realistiska ljudet :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Adk 51 är inte ett särskilt bra val att ta röster med(jävla skräp,enligt mig) hellre då röde varianten,men kolla beg marknaden där kan du göra riktiga klipp!

Btw har en km84 till salu,den gör jobbet,garanterat!

Länk till kommentar
Share on other sites

Den uppfattningen jag fått av mikrofonen är dock att den är rejält stötkänslig, råkar man stöta till den lite lätt ger den ett förfärligt skaller/dunkljud, så jag rekommenderar den knappast för film.

 

Fast nu var det ju inte snack om en mik att ha ute på fältet, där håller jag med om att 51an är totalt värdelös. Utan en mik att ha inne och göra röstpålägg med som jag fattade det som. Då är det ju inga problem att inte råka stöta till mikarna förhoppningsvis, även om man ändå alltid bör ha en bra upphängning.

 

Om man känner att man vill ha lite alternativ kan man ju även alltid mika med två mikar i speakerbåset, en stormembranare och även den miken man hade på inspelningsplats om man vill vara mer petig att karaktären ska bli exakt samma (mikmässigt) som den var på inpselningsplats. Men eftersom det är så mycket annat som skiljer och det krävs proffs (både tekniker och skådespelare) ändå för att få eftersynk att flyta in i filmen och miljön ordentligt så känns det lite overkill att använda flera mikar så länge man rör sig i samma prisklass och kvalité vill säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

För en mick som verkligen inte passar till film :-)

Finns många som försökt plagiera den, men alla utan undantag låter skit i jämförelse. Fascinerande nog så är dom inte mycket dyrare nya.

Jag minns inte om dom dyraste mickar jag någonsin haft i närheten när jag jobbat låg på 100.000 eller en mille...nåt av det var det, kom faktiskt inte ens ihåg vad dom hette, men man förstog varför dom kostade som dom gjorde när man jobbade mä dom!

Hoho, stackars den jävel som råkar tappa en sån i backen!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...