Gå till innehåll

16:9 anamorphisk lins på 16:9 HD-kamera?


jmalmsten

Recommended Posts

Som titeln antyder... jag funderar på en ordentlig tårta på tårta. Att häkta på en anamorfisk lins för 16:9 på en HD kamera som redan är 16:9... räknade på det och kom fram till att resultatet skulle bli förvånansvärt nära Cinemascopes format...

 

Tanken är ju i sig inte alltför ny. Läste att Munthe gjorde så med sin PD150 för Camp Slaughter... Men några tankar gör mig osäker...

 

1. I Camp Slaughter var bilden iallafall på DVD'n hemskt oskarp. Tänkte då på att om jag inte minns fel så är ju PD150 en 4:3 native-kamera och all min erfarenhet med den tyder på det, så det kan ju helt enkelt ha att göra med dens sätt att fixa 16:9. Jag har därefter läst att de tillgängliga Linserna som finns idag har just det som en nackdel, en tendens att mjuka upp bilden för mycket. Men samtidigt läser jag att problemet bara kommer vid för mycket zoom. Någon som kan reda ut det?

 

2. Jag har sökt high and low, men alla dylika linser jag hittar är slipade för SD-kameror. Och som jag förstått det så kräver HD renare linser överhuvudtaget. Finns det linser som inte försämrar bildkvaliteten nämnvärt för HD?

 

3. Eftersom Linserna är byggda för 4:3 kameror så betyder det väl också att om man häktar på dom på dom till en bredare sensor att tendensen för vinjettering ökar? Finns ju lite workarounds för det dock...

 

4. Priset... är det ens värt det? Om man bortser från anamorphiska lensflares så blir ju bilden knappast alltför annorlunda jämfört med en crop från 1080p i 16:9. Iallafall fram tills att tv-apparaterna börjar kunna visa all bildinformation ur en 2.35 formats-video i 1080P. Än så länge så måste man ju ändå letterboxa Scope-filmer för hem-uppspelning...

 

Biofilminspelning i digital har ju fördelen att inte behöva ta hänsyn till någon inbyggd optik i kameran och kan ju slänga på riktiga 2.35-linser från grunden... men dit är fortfarande en lång väg att gå:(

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...