Gå till innehåll

Tips på hemmagjorda/fynda något som kan fungera som liten åkvagn?


Lira

Recommended Posts

Skateboard lutar gärna. Om man kan ersätta gummipaddarna i tracksen med något stumt kanske det går bättre.

 

Sist jag var till tippen tog jag hand om en barnvagn som har ballongdäck. Jag släppte ut luften till hälften. Så sågade jag bort det mesta av vagnen så det bara blev hjulaxlarna och dess ram kvar. Även handtagen försvann, då det ändå inte går att putta vagnen med handtagen utan att vippa barnvagnen. Jag tänkte fästa en pinne centralt att skjuta resp dra vagnen.

 

När man rullar den gatan verkar det funka bra. Jag tänkte fästa en kryssformad bräda så man kan ställa ett litet stativ på vagnen.

 

Jag tror inte det går att göra jättelånga åkningar med vagnen, då de mjuka hjulen kan få ekipaget att vippa något om man har för högt stativ. Men kort stativ borde gå bra. De extremmjuka hjulen tar upp asfaltsknotter förvånansvärt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Skateboard är nog inte att föredra då dom har relativt små och rättså hårda hjul vilket slutar i skak skak skak skak...

Men inne så kanske det fungerar bra förresten :)

När jag provade gjorde jag så att jag drog ihop "dom tre benen" så att dom fick plats på, och så tog jag ett spänband under skateboarden till kroken mittunder på stativet (har alla stativ krok ?), sen satt stativet bra där :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var så sant: http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/DSC00334.JPG

Det som fattas på bilden är en gummistrap mellan mittbrädan och mittendelen av stativet så stativet sitter fast. Jag har också ca 30 cm järvägsräls att avända som barlast vid behov.

 

Funkar det då? Sådär. Gatan utanför huset där jag bor är för dålig för att det skall funka, men där det är någolunda nyasfalterat går det finafisken. skrammel är inte det stora problemet utan att vagnen vippar när den kör över ogämnheter. Är små vippningar sväljer kamerans antiskakfunktion det, men allt för stora tjälskott syns i bild. Ju kortade stativ ju mindre problem. För inomhusbruk hade jag nog använt mjuka rullskridskohjul.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använde just en cykel en gång till en åkning + en hemmgjord glidecam. Viket blev ett otroligt bra resultat för att vara i sådan hög hastighet.

 

Vi filmade även en tagning då jag låg på en såkallad "longboard", åkandes på en asfaltsväg. Det tog några minuter innan man återfick balansen för att kunna stå upp. Resultatet blev hoppigt som fan! prova inte det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...