Gå till innehåll

priser på 16mm, sammanställning


louis cyphre

Recommended Posts

Filmpriser för 16mm.

=============

 

Uppdaterad 18/3 2007

 

Obs! Du kan naturligtvis försöka pruta på framkallning och/eller tigga åt dig gratisfilm från Kodak för billigare produktioner.

Alla priser är exkl moms

 

Film från filmcentrum: 122m vision2 (ca 11 min)= 1100:- st *(om man är medlem och får 25% rabatt. Kostar 300:-/år)

Framkallning av filmteknik: 7,50:-/meter

Scanning av filmteknik. (SD, Onelight transfer): 10:-/meter

Scanning av filmteknik. (HD, Techincal grading): 24,50:-/meter

 

 

Kortfilm 5 min

Film 1 rulle= 1100:- (122m, 11 min) (Kanske snålt med film, men vafan.)

Framkallning: 7,5x122=915:-

Scanning=1220:- (filmteknik scannar inte mindre än 240m. Scanna med någon till film eller något.)

3235:-

Scanning=122x24,5=2989:- (HD, filmteknik scannar inte mindre än 240m. Scanna med någon till film eller något.)

5004:- (HD)

 

 

Kortfilm 15 min

Film: 3 rullar= 1100x3=3300:- (366m, 33 min)

Framkallning: 7,5x366=2745:-

Scanning= 3660:-

9795:-

Scanning=366x24,5=8967:-(HD)

15012:- (HD)

 

 

Novellfilm 30 min

Film: 8 rullar=1100x8=8800 (976m, 88 min)

Framkallning: 7,5x976=7320:-

Scanning: 9760:-

25880:-

Scanning: 976x24,5= 23912:- (HD)

40320:- (HD)

 

 

Långfilm 120 min

Film: 33 rullar= 1100x33=36300:- (4026m, 363 min)

Framkallning: 7,5x4026=30195:-

Scanning: 40260:- (SD, Onelight transfer. Direkt till videoproduktion.)

106755:-

Scanning: 98637:- (HD, Technical grading(Med en Spirit DataCine) 24,50:-/m)

165132:-(HD)

 

73205:- (35mm positiv, 120min. Filmteknik.se 55:-/m)

21296:- (för andra kopian.)

 

280929:- (120min långfilm, HD telecine, 3 ex 35mm pos)

===================================

Alternativ filmstorlek:

 

Kodak vision2 35mm - 305m/11min: 4672:-

Framkallning: 6,5x305=1982,5

HD Telecine 3050:- (Behöver 610m)

9704,50:-

 

2perf

Kodak vision2 35mm - 305m/22min: 4672:-

Framkallning: 6,5x305=1982,5

Telecine? (Iofs 3050:- sedan gör du en automate på photoshop som delar varje frame.)

6654,5 (4030:- för lika mycket 16mm)

 

 

Super 8 vision 2

Kodak vision 2 super8 60m 9:50 min: ca 3000:- andec film (beroende på bandmedium)

Kodak vision 2 super8 75m 12:18 min: ca 4500:- andec film (beroende på bandmedium) (extra dyrt pga specialpris med 4 rullar)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan det verkligen vara bra rent ekonomiskt att beställa film från Norge? Jag tänker bara på att allt annat är så dyrt i Norge jämfört med sverige... (är där på semester ofta). Jag har aldrig beställt 16mm film, så jag vet inte vad det kostar i sverige.

 

Sedan tänkte jag bara komma med ett litet tillägg så ingen får en otrevlig överraskning: Priset på scanning från Filmteknik.se på 10:- per meter 16mm film är en Onelight transfer, exklusive moms, och de har som minimidebitering 240 meter film. Så kortfilmsalternativet som du har här ovanför fungerar inte...

 

Och priset på framkallning är ochså exklusive moms.

 

Och lång- och Novellfilmsbudgetarna får man nog öka på lite ochså, jag tror inte att någon gör en långfilm med en Onelight transfer...

 

Bra initiativ med tråden förresten. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filmar en del 16mm film och jag har aldrig betalat så mycket som louis påstår (även fast han har rätt), Kodak och fuji kan ge bort grattis film om man förklarar situationen för de. När det gäller framkallning & telecine företag så gör de inte det helt grattis men du kommer säkert få student rabbat om du är ung. Priserna som Louis visar är priser för proffesionella filmmakera som har finans för att klara av dessa priser men när man är amatör så är det en annan sak.

 

Mitt tips är RING eller melja dessa företag så kommer ni säkert överens med de.

 

mvh

 

/Jan Weis

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filmar en del 16mm film och jag har aldrig betalat så mycket som louis påstår (även fast han har rätt), Kodak och fuji kan ge bort grattis film om man förklarar situationen för de.

 

Jojo, men om det inte finns någon situation att förklara, om man "bara" vill köpa film. Var köper man det i Sverige och till vilket pris?

 

Ja, jag vet att man kan/bör ringa Kodak. Men det måste väl finnas en butik med ett pris där man kan beställa film utan att behöva förklara, be och hoppas att man får rabatt?

 

Det är snålt med sådana webbutiker, men smalfilm.no är en vet jag. Andec i Tyskland är en till men deras online prislista är det något mysko med... Svenska webbutiker som säljer 16mm film?

 

Det är bra om det finns ett konkret pris och en konkret butik i en klistrad tråd, då får alla som undrar snabbt svar och ser i alla fall vad det kan tänkas kosta utan att behöva ringa runt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips (men tyvärr utan konkret prisinfo):

Man kan beställa kodaks filmer via filmcentrum Stockholm. Om man är medlem hos filmcentrum (300 kr/år) får man 25% rabatt. Länken till prislistan (längst ned på sidan) funkar tyvärr inte längre, men man kan alltid maila filmcentrum och fråga om priserna. Man kan även hyra 16mm kameror till bra priser där (500 kr/helg).

 

http://www.filmcentrumstockholm.se/verkstaden/verkstaden.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här var en lista över filmpriser. Gratis film direkt från Kodak hör liksom inte dit. Även om alla naturligtvis ska försöka få gratisfilm(och det är ett bra tips för de som inte vet) först och främst. Men nu tänkte jag ställa upp en lista över faktiska priser, eftersom det är många som frågar...

 

Jag hittade faktiskt inga filmpriser på andec hur mycket jag än letade. Jag vat att de varit uppe förut men nu var det typ tre skumma sunknegativ uppe. Filmcentrumtipset var bra. Det visste jag inte. Här i Göteborg har de inga filmkameror. De har bara minidv.

 

25% verkar ju grymt bra. Jag tror att filmpriserna från början är några hundralappar billigare i Sverige än i Norge från början. Precis som Kent säger. Men jag har inte hittat några priser hur mycket jag än letat.

 

Ah, tänkte inte på minimumgränsen på inscanningen. Men på en direkt till video -produktion tror jag säkert någon skulle köra onelight transefer. De flesta överexponerar sina filmer iaf för att ta ner själv i post.

 

Men visst, de flesta långfilmer scannas nog in i någon HDlösning. Till 16mm är väl 2K normen. Och det kostar väl flera hundratusen. Sedan ska det ut på 35 pos, inte heller gratis. Men för direkt till video, lågbudgetstyle så är det väl det billigaste alternativet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips (men tyvärr utan konkret prisinfo):

Man kan beställa kodaks filmer via filmcentrum Stockholm. Om man är medlem hos filmcentrum (300 kr/år) får man 25% rabatt. Länken till prislistan (längst ned på sidan) funkar tyvärr inte längre, men man kan alltid maila filmcentrum och fråga om priserna. Man kan även hyra 16mm kameror till bra priser där (500 kr/helg).

 

http://www.filmcentrumstockholm.se/verkstaden/verkstaden.html

 

 

Låter ju prima. Gäller det 8 mm med?

 

Att köpa film från Norge e nog inte att rek. Norge är utanför EU så då tillkommer dessutom tull och moms + då att valutan är dyrare i Norge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske kan trycka upp den här som Sticky? Om man kan det på det här forumet?

 

Det går bra att rapportera inlägg i fortsättningen och föreslå att den ska klistras. Nu var jag dock inne och såg detta så den klistras. Bra sammanställning!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp, det gäller alla kodaks filmer från 8-35 mm!

 

Fy fasen vad glad jag blir nu!

 

Antar att filmcentrum är komunalt? Kanske dum fråga. men måste man vara skriven i regionen? Så man handlar av kodak eller är det någon butik som filmcetrum samarbetar med? Måste man ha En F-sedal då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, tänkte inte på minimumgränsen på inscanningen.

 

Dels det, dels att det tillkommer moms på både Smalfilm.no (och eventuellt tull från Norge eftersom det är utanför EU) och på filmtekniks priser på både framkallning och scanning.

 

Kanske updatera första inlägget med de uppgifterna, nu när tråden blivit klistrad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fy fasen vad glad jag blir nu!

 

Antar att filmcentrum är komunalt? Kanske dum fråga. men måste man vara skriven i regionen? Så man handlar av kodak eller är det någon butik som filmcetrum samarbetar med? Måste man ha En F-sedal då?

 

Jag vet inte riktigt hur det är organiserat, men jag tror inte att du måste vara skriven i Stockholm - det är nämligen inte jag, och jag är medlem ändå.

Man handlar filmen av filmcentrum, och de köper in direkt från kodak. Så man måste inte ha F-skattsedel.

Länk till kommentar
Share on other sites

mejlade lite med filmcentrum i stockholm idag... Han trodde inte att filmcentrum väst hade film. Jag är alltså tvungen att åka till Stockholm för att bli medlem och köpa film(vilket jag tjänar på iaf, om jag inte får så mycket jag vill ha gratis av Kodak dvs...).

 

Priset inkl 25% rabatt för en rulle 122m vision2(tar samma som jag använde från början) är 1375:- inkl moms... jag uppdaterar senare ikväll. Vi kan ju försöka hitta billigare/bättre framkallning & scanning sen också så får vi en mycket bättre lista...

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte kommunalt. Se på deras hemsida vem grundarna är 1968.

Trevligt folk där iallafall, jag lovar. Bra priser om du vill hyra. Dom bestämmer ju inte politisk inriktning på dina filmer. Sen scannar väl inte Filmteknik 8mm-filmer längre, eller?

/nils

 

Jösses :) Mina husgudar! Känner t.om Jan Lindqvists bror :D . Folketsbio visste jag att dom drog igång, men jag trodde att filmcentrum var regionscentrat i sthlm. Där ser man. Tack för infon.

 

S8 hoppas jag verkligen att dom scanar. annars slutade dom med det igår eller så :) Om uppsala bildteknik är samma som bildteknik dvs.

Länk till kommentar
Share on other sites

S8 hoppas jag verkligen att dom scanar. annars slutade dom med det igår eller så :) Om uppsala bildteknik är samma som bildteknik dvs.

 

Nej Uppsala Bildteknik är inte samma som Filmteknik (numera Nordisk Film Post Production) :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Föresten 25% på vad då? :P Finns det något listpris? Någon som har en aning (i små kvantiteter) eller en kvalificerad gissning?

 

De tar 110:- för E64T och 140:- för vision2-serien (1st super8 kassett). Allt inkl. moms & rabatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Läser lika illa som jag skriver idag.

 

"De tar 110:- för E64T och 140:- för vision2-serien (på super8). Allt inkl. moms & rabatt."

 

Så pass. Då tjänar man in dom där 300:- snabbt (iaf om man brukar köpa film från wibergs) Frågan är bara om filmcentrum vill skicka film med posten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fujis filmer är lika bra som Kodaks men snäppet billigare: Fuji tel. (08) 6546655.

Stopp framkallar och scannar 16: http://www.stopost.se/

 

Om man kan tänka sig att skicka sin film utomlands så har jag hört enbart gott om Dejonghe i Belgien: http://www.color-by-dejonghe.be

 

Jag har inte kollat deras priser nyligen men för nåt år sedan var de ungefär hälften så dyra som Nordisk post...

Länk till kommentar
Share on other sites

Läser lika illa som jag skriver idag.

 

"De tar 110:- för E64T och 140:- för vision2-serien (på super8). Allt inkl. moms & rabatt."

 

Så pass. Då tjänar man in dom där 300:- snabbt (iaf om man brukar köpa film från wibergs) Frågan är bara om filmcentrum vill skicka film med posten.

 

Jo, 300 kr tjänas in på 5-6 kassetter. :)

Filmcentrum borde kunna skicka med posten, risken ligger ju hos mottagaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...