Gå till innehåll

Klippa i vegas 6.0


Kaaamelen

Recommended Posts

Tjena!

Jag undrar om och hur man klipper av ett klipp i sony vegas.

Det fungerar ju nämligen inte å bara dra i klippet :P

tacksam för svar.

 

 

Dra tidslinjen där du vill ha den tryck sen på s :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på vad du menar med att "klippa av". Vill du korta ner klippet drar du ute i högerkanten på det.

 

Vill du dela upp klippet i två klipp placerar du markören där du vill dela dem, markerar klippet och trycker på "s" på tangentbordet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Kaaamelen, ta och läs manualen - som oftast är ett knapptryck ifrån. Grundläggande frågor är onödigt att posta här på forumet.

 

För att backa upp frågan som TS ställde så hade jag själv tänkt att fråga denna fråga om jag inte hade hittat denna tråd.

 

Jag läste i hjälpavsnittet i programmet och där fann jag ingenting givande på "cut" som jag nu tänkte att det skulle eventuellt heta.

Men icke, efter att ha läst denna tråden så gick det väldigt snabbt efter att ha provat "S" samt förstått vad det betyder, "Split".

 

Tack för hjälpen gott folk.

 

Och nej moderator, jag tycker grundläggande frågor inte alls är onödiga. Vissa av oss kanske inte kan dom än.

Aldrig hört talas om ordspråket "Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det."

Skulle kunna tänka mig att en "normal" användare skulle yttra sig så där men en moderator... nej.

I min värld söker man sig till forum för att lära och se av varandra, gör man inte det behöver man ju inte söka sig till ett forum.

 

Eller hur tänker du moderator?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tar för givet att man läser de grundläggande instruktionerna för sitt redigeringsprogram innan man ens sätter sig för att klippa en film. Jag lovar att man hittar hur man klipper i Vegas manual om man letar mer än 1 minut. När manualerna dessutom är digitala och går att söka igenom på några millisekunder finns det inga egentligen bortförklaringar.

 

Många postar i forum enbart av lathet och tar andra forummedlemmars hjälp för givet. Vi moderatorer försöker att förhindra att forumet svämmas över av sådana trådar och omber folk att i första hand söka efter befintliga svar i manualen, på google eller i här på forumet. Då får man dessutom svar snabbare. Om det var fritt fram att posta vad som helst skulle forumet tillslut svämma över och intresset att skulle snabbt avta hos dem som har kunskap. Det blir helt enkelt tröttsamt. Sen om frågeställaren har ansträngt sig för att lösa sitt problem, då är det såklart inga problem att även ställa grundläggande frågor.

 

Fler tips för att göra forumlivet enklare:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=1003

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...