Gå till innehåll

Kusamanov (03:33)


Rabies

Recommended Posts

Kusamanov (03:33)

 

Kusamanov är en ensam tok som bor i ett litet rum med gamla fula möbler. En dag så hör han nåt konstigt och får för sej att han ska hitta på nåt utöver det vanliga trista i vardagen.

 

http://student.iaa.se/da05akr/kusamanov/kusamanov.mov

För oss som orkar ta oss tid att ladda ner filmen i bättre kvalitet med synkat ljud(vi kan faktiskt göra annat medans vi väntar)

 

http://www.youtube.com/watch?v=xIjPY7gBVW8

För oss som tycker att film är lika bra när den är hårt komprimerad med mörkare bild och med osynkat ljud(vi är lite otåliga för vi har bråttom att göra nåt jätteviktigt som att göra lightsabers i after effects med trapcode shine)

 

 

http://student.iaa.se/da05akr/kusamanov/bild1.jpg

http://student.iaa.se/da05akr/kusamanov/bild2.jpg

http://student.iaa.se/da05akr/kusamanov/bild3.jpg

 

Format: Quicktime

Längd: 3 min, 33 sek

Storlek: 381 M

 

Format: Flash

Längd: 3 min, 33 sek

Storlek: 91 M

 

Hoppas ni orkade se hela.

 

Vad kan sägas om filmen:

 

Mitt första försök till en liten kortfilm från idé till färdig produktion. Inspelad med en HVX200 på stativ i 720p, alla kamerarörelser är pålagda i efterarbetet. Eftersom att det är mitt examensarbete så har vi haft 10 veckor på oss att färdigställa allt, varav 2 inspelningsdagar, så planering har varit det viktigaste i hela processen.

 

Förberedelser:

Byggde upp rummet hos mina föräldrar på ett loft vilket tog cirka en vecka. Hade problem att få tapetklistret att torka i kylan. Skaffade rekvisita genom blocket, anitkaffärer och second hand. Ljussättningen är med 2 stycken 500w bygglampor rakt uppifrån och dom ljus som syns i bild. Lät skägget växa fritt i en månad och 10 dagar vilket var en riktig utmaning när man bara vill raka sej

och det börjar fastna mat i mustachen.

 

Inspelningen: Med 10 minusgrader och indränkt i kladdigt sirapsblod så va det nog det jävligaste jag har utsatt mej själv för. Det var grymt svårt att koncentrera sej och sätta sej in i rollen och hålla händelseförloppet konstant när man bara ville krypa ner och gömma sej i lava. Så tog max 3 omtagningar på varje scen. Dessutom var jag tvungen att ställa in kameran mellan varje tagning då inte varken min bror eller min flickvän kan hantera en kamera. Scenen med ljusen som brinner ner är en timelaps som tog 4 timmar att göra med en Canon 350d. Tyvärr så upptäckte vi att vi hade skaffat rinnfria ljus efter att vi fotat och hade varken tid eller ork att göra om.

 

Efterarbetet:

Klippte först hela filmen i Premiere och exporterade den i en tiff-sekvens. Gjorde 58 mappar och la in varje klipp för hand(det måste finnas ett smidigare sätt att göra detta) Tog sen in alla klipp ett och ett i Fusion och gradade dom med små justeringar för att dom skulle passa ihop. Gjorde sedan dom justeringar för varje klipp som behövdes så som painta bort fiskelinor och lägga på kamerarörelse etc. Exporterade sedan dom färdiga klippen igen och

la tillbaks dom i Premiere.

 

Ljudet försvann helt i konverteringen från mxf till avi så vi hade inget stödljud alls när det va dags för ljudläggning så allting är rena gissningar. Dessutom hade vi inte den bästa inspelningsutrustningen så kvaliteten blev inte på topp. Det var min polares första ljudläggning också så rutiner va i stort obefintlig.

 

Sammanlagt gick hela kalaset på cirka 5500:- inklusive bensin. Hade min maxgräns inställt på 7000:-

På det hela taget är jag rätt nöjd med resultatet. Blev inte riktigt som jag tänkt men har lärt mej mycket vilket va ett utav målen.

Jag hoppas också att den kanske kan vara inspirerande till andra amatörfilmare.

 

 

Vad som är gjort i detalj för den som är intresserad av efterarbete.

 

Klipp 1 Stabilisering av ögat och kamerazoom

Klipp 2 Bara gradad

Klipp 3 Paintat bort en ful sladd som låg på golvet

Klipp 4 Lagt till texten på ettiketten i efterhand då vi inte hade tid att skriva ut en

Klipp 5 Samma som ovan

Klipp 6 Liten liten kamerazoom

Klipp 7 Panorering och bortpaintning av fiskelina

Klipp 8 Bortpainting av fiskelina

Klipp 9 Kamerazoom

Klipp 10 Digital oskärpa på bakgrunden

Klipp 11 Timestretchat

Klipp 12 Kamerazoom och timestretch

Klipp 13 Digital oskärpa på bakgrunden

Klipp 14 Kameraskak och timestretch

Klipp 15 Digital skärpedragning

Klipp 16 Kameraskak och timestretch

Klipp 17 Panorering

Klipp 18 Kamerazoom och bortpaintning av fiskelina

Klipp 19 Zoom

Klipp 20 Zoom

Klipp 21 Paintat bort fiskelina och panorering

Klipp 22 Panorering

Klipp 23 Bara gradad

Klipp 24 Bara gradad

Klipp 25 Panorering

Klipp 26 Zoom

Klipp 27 Frameblenad

Klipp 28 Zoom och frameblendad

Klipp 29 Stabiliserad timestretchad och panorering

Klipp 30 Zoom

Klipp 31 Panorering

Klipp 32 Kameraskak

Klipp 33 Panorering

Klipp 34 Kameraskak

Klipp 35 Kameraskak

Klipp 36 Bara gradad

Klipp 37 Kameraskak och zoom in och ut

Klipp 38 Bara gradad

Klipp 39 Bara gradad

Klipp 40 Bara gradad

Klipp 41 Bara gradad

Klipp 42 Kameraskak

Klipp 43 Den enda riktiga panoreringen

Klipp 44 Zoom

Klipp 45 Zoom och timestretch

Klipp 46 Bara gradad

Klipp 47 Kameraskak

Klipp 48 Bara gradad

Klipp 49 Paintat bort fiskelina

Klipp 50 Bara gradad

Klipp 51 Painta bort fiskelina

Klipp 52 Fiskelina och kameraskak

Klipp 53 Fiskelina zoom

Klipp 54 Kameraskak och färgbyte på dörren från gul till lila

Klipp 55 Kameraskak och färgbyte på dörren från gul till lila

Klipp 56 Kameraskak och färgbyte på dörren från gul till lila

Länk till kommentar
Share on other sites

Proffsigt ljud och foto, riktigt imponerad.

 

Man fick en riktigt kuslig känsla, liksom "What the fuck is going on here?!!"

 

Skulle gärna vilja veta hur du sjorde den effekten men fotot när han slog på bordet eller hur det var också blev det typ "blur från och till". Och hur fick ni knappen "D" att röra sig hela tiden?

 

Höga poäng från mig:D

 

//Jonathan

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Jonathan. Eftersom att det är filmat i upplösningen 1280x720 och är nerskalat till 720x405 plus att det är pålagd en letterbox så kan man röra bilden upp och ner och en aning åt sidan utan att förlora nån kvalitet. på det så är det lagd en directional blur. Knappen D är knuten i en fiskelina som jag står och drar i utanför bild. Som tur va så satt den så långt in så att den inte syns genom kameran så den behövdes aldrig paintas bort i dom scenerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Jan.

 

megawatti. det tog inte så jättelång tid att göra det visuella efterarbetet. klippning och effekter tog väl 3 dar. Det som tog längst tid var planering och ljudet samt renderingstider.

 

knockknock

ja det är sånt jag själv vill veta om andras filmer så jag tyckte att det satt bra med att berätta lite om hur jag har gått till väga. funderar på att kanske göra lite före och efter-scener och lägga upp om jag får tid och ork.

Länk till kommentar
Share on other sites

JÖSSES!!!

 

fett bra, grymt bra! fan du har talang mannen! :D

 

cok skön film! va helt inne i den :D

 

mycket bra skådespeleri!

 

Grattis!!! :)

 

["hoppas ni orkade se hela"]

- driver du eller!? de va svårt att inte titta :D

tihhihih

 

hyrde du kameran eller äger du en sån..hur mycket kostade en sån :) alltså när du köpte den ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Unknown1101

tack. lånade kameran av skolan, försökte få dom att pröjsa för en mini35 adapter med med det ville dom inte. kameran kostar bortåt en 70-80 lökar inklusive p2-kort. tycker den ger alldeles för brusig bild i det svarta men den duger.

 

Henks

Tack, även om jag tycker själv att den e långt ifrån ett mästerverk

Länk till kommentar
Share on other sites

Kära nån. Grymt bra måste jag säga. Att klaffade verkligen i filmen. Scensättningen, klippningen och effekterna satt verkligen där de skulle.

Världsklass, länge sen jag såg ett sånt här bra arbete på nollbudget. (?)

 

Keep up the good work, man!

Länk till kommentar
Share on other sites

Skrev ju att jag skulle kolla på den senare. Och nu har jag gjort det.

 

Älskar ljuset. Älskar klippningen. Älskar skådisen. Älskar bilderna.

 

MEN storyn känns tunn, känns som en scen ur en film om du förstår vad jag menar.

 

Men hands down, du har gjort en tekniskt sett underbar film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med _nemo_, väldigt fin film du gjort. Lite fusk är det väl att åkningarna är pålagda efteråt - visserligen snyggt. Skakningarna när killen skriker på maskinen är riktigt bra.

 

Med tanke på hur lång tid det tog att förbereda rummet och hur snyggt det blev, tycker jag storyn är för tunn och filmen för kort. Du skulle satsat på något lite längre. Man hinner inte riktigt börja reflektera över vad det är för kille.

 

Slutgiltiga betyget blir dock många tummar upp. Snyggt!

 

Bra svar! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack nemo och lilla_farbrorn. Ja storyn e nog lite vag och en polare påpekade med att den kändes som en scen ur en längre film. Man ska inte skylla ifrån sej utan stå för sina handlingar men jag drar ändå till med att det beror dels på att jag inte hade så mycket tid, hade 10 veckor sammanlagt och beräknade att efterarbetet skulle ta minst 5 veckor så va tvunget att ha klart manuset innan dess, och dels för att jag inte kan ett skit om dramaturgi. Men har börjat läsa lite om det senare nu. Det hela började egentligen med skrivmaskinen. Jag tyckte den va schysst och så började jag fundera på vad fan jag skulle ha den till. Först tänkte jag att han skulle va författare och skriva en bok och gå in i sin påhittade karaktär så mycket att han började utföra handlingar som karaktären gjorde i boken. Så skulle han ha ett lik på sängen som han skulle sitta och klappa och prata med och lite sånna grejer och sen på slutet skulle man förstå att han hade en till i garderoben. Och han skulle se sej själv som gammal i spegeln så man skulle förstå att han suttit där länge och skrivit sin bok och även samme gamle man som syntes i spegeln skulle vara liket på sängen så att det skulle bli väldigt wierd. Sen när jag började studera det där så fick jag inte riktigt ihop det på ett bra sätt. Och sen började jag fundera på vad jag hade för tillgångar och kom fram till att jag egentligen bara hade mej själv som kunde(trodde mej kunna) agera. Dom andra rollerna skulle inte behöva göra så mycket för då skulle det sabba trovärdigheten, så försökte hålla det så enkelt som möjligt. Så det va en del ramar att hålla sej inom.

 

Lite syftet med filmen va också att jag ville exprimentera lite också och se vad jag lyckades åstadkomma vad gäller filmning, ljussätnning, scenografi, skådespeleri, klippning, ljud osv, testa mina kunskaper och upptäcka mina begränsningar samt göra tabbar att dra lärdom av. Man lär sej otroligt mycket på en sån här grej. Och det viktigaste va tamejfan att ha ett storyboard/manus att gå efter för när man står där i 10 minusgrader så kommer man inte ihåg ett skit av vad man ska göra och vilka scener som ska tas. Jag har faktiskt lite små funderingar på att utveckla karaktären och kanske påbörja ett längre manus om honom. Har faktiskt en rätt schysst idé som jag tror kan bli intressant. Men om det nån gång blir film av det så kommer jag själv inte att spela huvudrollen.

 

 

Sen vill jag bara tillägga att det är absolut inga bortförklaringar utan bara förklaringar kring omständigheterna. Jag tar till mej av all kritik, det är bara så man kan dra lärdom och utvecklas. Gör man kassa grejer och skyller ifrån sej på att man inte va seriös eller gjorde det medvetet dåligt så tror jag inte man kommer direkt långt. Bättre att försöka sitt bästa och misslyckas och lära sej nåt av det och göra bättre nästa gång än att göra nåt halvslafsigt och skylla på det och det och det och sen göra om hela pannkakan igen med samma recept. Tack än en gång

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...