Gå till innehåll

Killar rädda för tjejer?


Moiraine

Recommended Posts

Jag tänker inte starta någon feministisk disskusion, för det intresserar mig inte.

 

Men något som irriterar mig är det faktum att jag hittills har fått kämpa minst dubbelt så mycket som killarna i min skola som är intresserade av film.

Mycket av det faktum att när vi inte snackar film kommer vi jättebra överens och är ganska bra vänner, men så snart jag försöker ta upp att jag kan hjälpa dem, med deras helt ärligt gräsliga manus, eller att de kan hjälpa mig med min fruktansvärt dåliga tekniska kunskap vänder de sig bort och låtsas att de inte hörde. Och nej jag uttrycker det inte riktigt i ovanstående termer.

 

Jag förundras helt enkelt över att varenda filmintresserad kille i skolan lyckats samlas i en tight grupp, men just jag och t ex en ljudintresserad tjej blir totalt utestängda.

 

Undrar bara lite vad ni killar tycker och hur ni ser på det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket intressant diskussion egentligen, som förmodligen saknar ett riktigt svar.

 

Anledningen, tror jag, är att det är en så teknikdominerande värld och killar liksom "hör hemma" i den automatiskt. Ta t ex fotografrollen; det krävs enorma kunskaper för att bli en duktig fotograf som grundar sig på mycket tekniskt och fysiskt vetande. Kanske är tjejer rädda för detta? Och kanske uppfattar vi killar det så (i allmänhet alltså)? Dessutom är det redan fler killar än tjejer i branschen.

 

På skolnivå är det nog mer innehållet som räknas, tror jag. Killarna vill göra en viss typ av film (med risk för kliché: action) och tjejer en annan (ytterligare kliché: romantisk komedi).

 

Personligen ser jag gärna lite mer tjejer som jobbar bakom kameran. Jag fotade en film förra året och ljussatte den tillsammans med en tjej med teaterbakgrund. Jag hade helt skilda åsikter jämfört med henne om hur ljuset skulle vara men jag tycker ändå att det fungerade bra. Jag ser helst att personen ifråga är duktig på det han/hon gör istället för att det ska vara en kille framför en tjej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så tycker jag fler borde tänka, angående det sista du skrev. Det är precis det som är grejen.

 

Jag håller helt och hållet med om att tjejer kanske skräms lite av tekniken. När jag började i min skola fick jag veta att vi skulle ha ljudmedier t ex och det kändes ju lite läskigt...men senare när läraren i fråga förklarade vad man skulle lära sig och vart man kunde ha nytta av det blev jag oerhört intresserad...MEN när vi kom igång låste tre av killarna i en klass mer eller mindre in sig i ljudstudion och släppte inte in någon (varken kille eller tjej). Jag har gått ljudmedier i ett helt år och vet inte hur ett mixerbord fungerar...man får väl skylla på att vår lärare tyckte det var roligare att jobba med killarna som redan kunde lite.

 

Det känns bara hårt (men livet är ju orättvist :e) att allt jag kan om film, bortsett från grunderna i manus, har jag lärt mig helt på egen hand, till trots att jag går en utbildning där jag borde få lära mig mer om det i skolan. Ja och faktiskt tack vare den här sidan också :)

Här har jag fått mycket hjälp med tekniska uttryck.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som veteran så kan jag bara säga att det är en mognadssak. Har precis avslutat en dataingenjörsutbildning med inriktning media & information med en jämn könsfördelning och kan bara säga att det definitivt inte varit några problem att sammarbeta över könsgränserna trots att det till och från varit väldigt tekniskt inriktade kurser. Så jag hoppas kunna glädja dig med att det antagligen blir bättre på högkolan ;)

 

Däremot så tycker jag att du har en väldigt dålig lärare som beter sig på det viset, en av lärarnas främsta uppgifter är att fånga upp intresset hos de som vill lära sig, så det kan man ju bara beklaga...

 

Vill också hoppas att vi kommit så långt idag att det i yrkeslivet är kunskap och erfarenhet som betyder något istället för vad man har för kön, efternamn eller liknande - men dessvärre kan man ju bara konstatera att världen idag inte är rättvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag gick i gymnasiet var min klass ganska splittrad. Alla hade valt inriktningen "Film & TV-produktion", men vi var kanske fem personer som verkligen var intresserade - av totalt 20. De andra hade valt den för att det verkade "kul och slappt".

 

Så det läraren fick göra på lektionen var att hjälpa de som var minst intresserade att nå upp till ett Godkänt-betyg. Vi som brann för film fick kliva åt sidan lite. Men jag klandrar inte lärarna, snarare skolverket etc, och jag tror nog att fler lärare är lösningen på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är sant. Jag klandrar väl inte helt och hållet min lärare. Det var otroligt rörigt just då, vår rektor opererade sig för cancer och just ljudläraren fick ta både sitt eget och rektorns allt jobb.

 

Men ändå var just vår klass underprioriterad för att vi är halv Kommunikation och IT och halv Europa Världen....men det är ju inte vårt eget val. De hela klasserna får av någon konstig anledning all uppmärksamhet av resp. lärare. I slutet blev det ändå så att de hela KoI klassen fick minst dubbelt så mycket gjort och lärde sig mycket mer än vad vi gjorde.

 

Jaja, det är bara att fortsätta kämpa. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag känner lite tvärtom.. Jag har varit filmtokig sen ca 5 års ålder och jag har stött på mest motstånd från tjejer att de tycker det är "fel" att jag lägger ner tid på sånt "skit".. Och tanken att jag tycker om Sam Mendes, Tarantino och Polanski gör inte saken bättre. Men visst i början märkte jag att man blev lite testad av lärare och killarna i klassen, för att de skulle se hur seriös jag va. (börja plugga film för 2 månader sen). Men nu funkar allt jätte bra och killarna tar mig mer seriöst än vad de tar varandra nästan...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag känner lite tvärtom.. Jag har varit filmtokig sen ca 5 års ålder och jag har stött på mest motstånd från tjejer att de tycker det är "fel" att jag lägger ner tid på sånt "skit".. Och tanken att jag tycker om Sam Mendes, Tarantino och Polanski gör inte saken bättre. Men visst i början märkte jag att man blev lite testad av lärare och killarna i klassen, för att de skulle se hur seriös jag va. (börja plugga film för 2 månader sen). Men nu funkar allt jätte bra och killarna tar mig mer seriöst än vad de tar varandra nästan...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Såklart är det väl inte så här på alla skolor och ställen där man möts, och trots att jag inte tycker om att smutskasta människor i "onödan" så har de senaste månaderna fått mig att inse att några av killarna som så att säga leder detta gänget egentligen inte tål kritik ifrån någon, lärare, kille eller tjej.

 

Jag har försökt visa intresse för deras projekt och försökt vara "ödmjuk" och tipsar dem om Novemberfestivalen. Istället tog de på sig äran för all information om film och filmarbete som jag hade hittat. :(

 

Hm...angående detta att tjejer motarbetar tjejer så ligger det väl antagligen i generna :) Tjejer verkar onekligen alltid ha försökt konkurrera med varandra istället för att samarbeta. En lärdom kanske vi kan ta från killarna.

 

Jag hoppas verkligen det går bra för dig Hjortrongull. Vi behöver bli fler tjejer i filmbranschen; och då menar jag inte bara som scriptor och assistenter. :birp

Länk till kommentar
Share on other sites

Va arg jag blir när jag läser om hur de behandlar dig, vilka idioter. Jag har hört att tjejer måste kämpa på dubbelt så mycket i filmbranschen, men att det redan ska börja i skolan gör mig frustrerad.

 

Men vi får kämpa på, en dag ska vi ändra filmvärlden eller hur !! =)

 

Och nu har du en enorm orsak för att slå igenom; bästa hämnden du kan få, är att lyckas!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Över huvud taget är det svårt att göra film i grupp där alla ska bestämma lika mycket om allting. Oftast blir det att en person tar över eller, om alla har väldigt starka viljor, att det blir ett hopkok av allt möjligt med alldeles för många kockar (och till slut blir det pankaka av allting, för att fortsätta på mattemat).

 

Det är ju också svårare i tidigare studier när man kanske inte litar på de andras förmågor. Har läraren inte så god insyn i arbetet ser denne bara det färdiga resultatet och betygsätter gruppen efter det. Därför vill alla att det ska bli så bra som möjligt efter deras egna kriterier.

 

 

På min skola handlar det mycket om att de som kan mycket tar mest plats, oavsett om de är tjejer eller killar. Gapet mellan de som kan mest och de som kan minst är väldigt stort på grund av att alla inte tar på sig lika mycket extraarbete. Detta gör det svårt att sätta ihop varierade grupper och de som inte kan så mycket känner sig ofta överkörda. Tyvärr är de enda två tjejerna i min klass sådana som inte jobbat särskilt hårt på fritiden (för att inte säga: inte alls) så jämställdhetsdebatten har dykt upp även hos oss.

 

En av tjejerna hävdar att de, just på grund av att de är tjejer, inte fått lära sig något under sin skoltid. Sanningen är nog snarare att de inte prioriterat filmmakandet alls och när en del stannade kvar sent på kvällarna på skolan så åkte de hem.

 

 

 

Kanske är det ändå så att killar oftast uppfostras till att ta åt sig och slåss för sin åsikt vilket gör att de oftare tar över produktionen. detta är dock inte något jag erfarit då vi alltid gått efter regeln: Initiativtagaren till projektet bestämmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tråkigt att tjejerna i din klass verkar så ointresserade.

 

Egentligen är detta ett jobbigt ämne att ta upp eftersom jag ofta klagar på folk som tycker FÖR synd om sig själva för att de är tjejer, eller en minoritet i allmänhet.

Men det märks mer när man råkar ut för det själv så totalt som jag har gjort den senaste tiden.

 

Det handlar en hel del om samhällets syn på könen. Killarna förväntas ta kommandot och de får respekt även om de inte är bra på det. Tjejer däremot motarbetas ofta av avundsjuka tjejer och ibland även av killar som är rädda att det ska komma fram att tjejer har talang ibland.

 

Det märks överallt trots allt. Min vän är ordförande i hela Västra Sverige för ett populärt ungdomsförbund, men hon är tjej och ser till att saker faktiskt händer, till skillnad från hennes mesigare (men trevlige) föregångare som var kille. Trots det har hennes ledarskap redan ifrågasatts av andra tjejer som står under henne. Och jag VET att hon är bra.

 

En bit ifrån ämnet ser jag, men så är det i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...