Gå till innehåll

Vart köper man en filmkamera


Gäst bollyn

Recommended Posts

Gäst bollyn

Jag undrar om det är någon som vet vart man kan köpa en FILMKAMERA en sådan med rulle i steller för band? Vill köpa av ett svenskt företag.

 

Och vart det är biligast?

 

FILMKAMERAN ska hälst vara (ARRIFLEX) eller (PANAFLEX)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe...

 

 

http://www.wibersfoto.se Dom har filmkameror 8 och 16 iaf.. Om du kan tyda tyska rek jag http://www.ebay.de, där får du både mkt bättre pris och har ett enormt urval.

Någon Arri lär du inte hitta där. Dom går dock att hyra för ett antal tusen per dygn, var vet jag inte. SVT sålde väll ut beg för ett tag sedan tror dom tog 600.000 kr st villket är rätt billigt om dom var i fint skick.

 

VArför är den här tråden under video? Du är ju ganska tydlig med att det handlar om film (dvs filmteknik)

Länk till kommentar
Share on other sites

FILMKAMERAN ska hälst vara (ARRIFLEX) eller (PANAFLEX)

 

hmm, vad ska man säga, du vill börja filma med film utan att riktigt veta vilken format du vill filma på... Grejen är att filmkameror är helt olikt video kameror, när det gäller filmkameror så är det optiken och filmen du använder som avgör kvaliten, alltså inte kameran. Filmkameror är också mycket svårare att hantera eftersom man måste lära sig att exponera rätt för att få fram en bra bild vilket betyder att du måste lära dig ganska mycket om objektiv, ljusmätare, frames per second och så vidare. Sen är det också väldigt dyrt att filma på film, så om du verkligen vill lära dig att filma på film så köp en super 8 kamera från blocket eller ebay, ring kodak och fråga efer gratis film (glöm inte att säga att du är en ung filmmakare) och börja filma helt enkelt. Men glöm inte att läsa så mycket du kan om alla tekniska aspekter innan du ens rör din kamera.

 

Lycka till!

 

/Jan

Länk till kommentar
Share on other sites

jag köpte en kamera på onoff, dom brukar ha bra filmkameror. :)

 

ONOFF slutade sälja filmkameraror runt 1982, vad jag vet sålde dom bara 8mm (Villket inte är fy skam iof=)

 

Nä men seriöst herr trådskapare så rek jag en bra super 8mm kamera så du får känna på och lära dig formatet, när du väl börjat är du fast (Från ebay eller tradera)

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon Arri lär du inte hitta där.

Nähä... Senast jag kikade in på ebay fanns det ett tjugotal arrikameror iaf. Men kolla upp vad du vill ha för funktioner innan du köper. Om du ska köpa.

Såg på filmcentrum stockholm att de hyr ut deras Arri SR1 för 500:-/helg

 

Ett bra forum för filmare är cinematography.com. Kika in där, en guldgruva.

 

Nu är jag inte som vissa här som tycker att köpa kameror är det mest korkade man kan göra. En filmkamera är en investering du kan sälja av senare om du inte vill ha den längre. Och en egen kamera är alltid trevligt att jobba med. Blir liksom ens vapen.

 

Super8 har alltid varit en bra start för filmare. Men priset har ju iofs höjts nu när K40 är borta ur leken. Kanske inte är så dumt att köra igång på 16mm direkt. Eller... kör några rullar 8mm iaf. Mitt tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja tusan. Där fanns ett par stycken. T.om ett par enstaka 35mm som jag syftade på i mitt inlägg.

 

men tror du verkligen att trådskaparen är ute efter en sådan :D (Tråden låg dessutom under videoteknik.

 

 

"Jag undrar om det är någon som vet vart man kan köpa en FILMKAMERA en sådan med rulle i steller för band? Vill köpa av ett svenskt företag.

Och vart det är biligast?

FILMKAMERAN ska hälst vara (ARRIFLEX) eller (PANAFLEX)"

 

 

Jag bjuder på en länk jag med http://www.filmshooting.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du prompt köpa av ett svenskt företag, kontakta Svensk Film- & Ljusteknik. De säljer ARRIs kameror. Panavisions (eller Panaflex som du kallar dem) kameror är inte till salu, de hyrs endast ut.

 

Räkna med att lägga ut en miljon och uppåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

nä men seriöst nu. Vill man börja filma med filmkamera så tycker jag att man ska skaffa sig en super 8 kamera. Har själv börjat utforska den världen och det är vansinnigt kul och spännande.

 

Vad jag har förstått så är det Nizo och canon (kunde inte välja så jag köpte en av varje :) ) som gäller (med flera) och dom lite dyrare Beauliu (stavning??)

Räkna med 500 kr upp till 2000 kr så kan du få en väldigt bra och lättanvänd nybörjar s8, på tyska ebay är priserna bäst vad jag har förstått.

 

S8 är nog lättare än 16mm då 8mm leveraras (vanligtvis iaf, finns per meter med) i en "kasett" så du behöver inte vara orolig att förstöra filmen när du laddar den. Dessutom är både film och kameror mkt billigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...