Gå till innehåll

Förslag på title till zombiefilm


Mega99

Recommended Posts

Filmen ska vara en skräck-komedi, men det lutar mer åt skräcksidan. Så det är en skräckfilm med skämtsamma (klyftiga) repliker då och då. Så jag söker ett mer allvarligt namn. Har precis bestämt mig för att skriva manuset på svenska (har översatt det jag skrivit hittills) så svenska titlar uppskattas.... Svenska Seriösa Titlar uppskattas :)

Funderar på namnet "Röd Dag" då filmen ska utspela sig på en söndag (utan annat skäl än för namnets skull), men har ni andra ideer så ut med dem :P

 

Och kan ni vara snälla och sluta Pff:a varandra? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen ska vara en skräck-komedi, men det lutar mer åt skräcksidan. Så det är en skräckfilm med skämtsamma (klyftiga) repliker då och då. Så jag söker ett mer allvarligt namn. Har precis bestämt mig för att skriva manuset på svenska (har översatt det jag skrivit hittills) så svenska titlar uppskattas.... Svenska Seriösa Titlar uppskattas :)

Funderar på namnet "Röd Dag" då filmen ska utspela sig på en söndag (utan annat skäl än för namnets skull), men har ni andra ideer så ut med dem :P

 

Och kan ni vara snälla och sluta Pff:a varandra? :P

Jag tror det är ett steg i rätt riktning att göra den på svenska. Fundera lite över vad temat i filmen är, vad du vill ha sagt med historien. Vad är det du vill berätta? Vad är anledningen till att du lägger ner tid, svett och pengar på att göra filmen? Framförallt, vad är anledningen till att folk du inte känner ska investera sin tid till att se filmen (och gärna flera gånger)?

 

 

Fundera över det så kommer du säkert på en bra titel. Den behöver ju inte låta som alla andra miljarder zombiefilmer som gjorts sedan 1968. "28 dagar senare" är bevis för det.

 

När det gäller genretitlar får man ju titta tillbaka lite och se varför filmer heter som de gör. Night of the Living Dead startade ju subgenren, men den titeln är ju bara en ren beskrivning av filmens premiss. Dawn of the Dead och Day of the Dead är ju fortsättningar på samma trilogi, därav namnen. Return of the Living Dead är ju en halvspoof, vilket förklarar den titeln.

 

Jag skulle nog tro att genren är i en förnyelsefas just nu efter att ha gjort självironisk narr av sig själv i flera år så ju mer nyskapande du kan vara med titeln desto bättre tror jag.

 

 

Vad är en Pff?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker Röd Dag är helt okej som titel. Du skulle också kunna göra en liten grej av det genom att lägga in det i filmen, typ:

 

ADAM

Då syns vi imorgon då.

 

BERTIL

Va? Nej, vi jobbar inte imorgon, det är ju kristi flygare; röd dag.

 

ADAM

Just. Det hade jag helt glömt. Fan, vad gött. Jag älskar de här röda dagarna i en arbetsvecka. Det är alltid så lugnt och skönt då...

 

CUT TO:

[Ja, ni kan ju gissa själva...]

 

 

(Jaja, jag har haft en lång arbetsvecka, men du förstår vad jag menar...)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...
Jag jobbar på ett zombiemanus som sagt och kan inte komma på nåt tillräckligt bra och originellt namn. Manuset är ett vanligt zombiemanus, överlevare som försöker ta sig till säkerhet (I detta fallet en ö långt ute i havet). Behöver ett namn som verkligen får filmen att låta originell och inte som vilken annan zombiefilm som helst.

 

Alla förslag är välkommna.

 

[EDIT]

Just ja, filmen är typ något av en skräck-komedi. Inte riktigt komedi men med lite roliga inslag och klyftiga repliker om man säger så.

 

[EDIT1]

.... Filmen är även på engelska.

 

 

 

 

 

Är du feg att visa dina filmer, haha låt oss kritisera sönder dig

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Zom,bisexuell

 

Ordet ser sjukt snyggt ut också.

 

Ja det kan man ju omöjligtvist neka :p

 

Haha, roligt att tråden fortfarande är igång ^^ Manuset är sedan länge skrivet. Bestämde mig i slutändan för "Project Chimera", något som passar bättre med plotten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Några softa morbida förslag.

 

Guts opened for humilation

(om de e en brud som e rollinnehavare) raped, eaten and maggotfilled

cannibal gorehunt

flesh eatingfrenzy

(om det är en manlig rollinnehavare) skinn him alive

the gutcut from hell

R.I.P. " rough internal pollution.

 

Annars kan du nog få tips från cannibal corpse texter

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...