Gå till innehåll

Scen byte eller inte?


jepser

Recommended Posts

  • 2 månader senare...

Okej, nu har jag en ny fråga, det ska vara två karaktäter som kommer bort ifrån varandra, och så ibland ser man vad den ena göra och ibland den andra. Är det samma scen fast att man ibland ser den ena och ibland den andra, eller är det scenbyte var gång?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Det är två killar som har en dialog mellan varandra. Efter ett tag ser man som Point Of View av en man som tittar på dem bakom ett träd. Hur ska jag skriva det? För han tittar fram medan de pratar. Det står nämligen i filmskolan att en POV är alltid en egen scen och skrivs endast ut om det har ett speciellt syfte. Men inte kan jag bryta deras dialog och göra en ny scen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är två killar som har en dialog mellan varandra. Efter ett tag ser man som Point Of View av en man som tittar på dem bakom ett träd. Hur ska jag skriva det? För han tittar fram medan de pratar. Det står nämligen i filmskolan att en POV är alltid en egen scen och skrivs endast ut om det har ett speciellt syfte. Men inte kan jag bryta deras dialog och göra en ny scen?

 

Varför måste man se ur en karaktärs POV? Ser han något speciellt? Annars så räknas det nästan som kameravinkelangivelse skulle jag tro och det är som du kanske vet tabu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kameravinklar är inte tabu i manus, om man vet när det är rätt att använda dem. Men visst, jag ger också alla nybörjare rådet att helt strunta i att ange kameranvisningar.

 

Som TheBrotherOfLight är inne på så kan man lösa det genom att inte ange explicit att det är subjektiv kamera, men det kan finnas tillfällen då man känner att man behöver det. Och då finns det vissa stilvarianter, men ett exempel är:

------

EXT. SKOG - DAG

 

KALLE

Fy vad kallt det är.

 

VILLE

Mm.

 

OKÄNDS POV: Några grenar i förgrunden, bakom dem Kalle och Ville.

 

KALLE

Och helt ensamma är vi också.

 

TILLBAKA TILL SCENEN

 

Ett KNAK bland träden.

 

VILLE

(vänder sig om)

Vad var det?

---------

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...