Gå till innehåll

Söka skådespelare


Danell

Recommended Posts

Tja!

 

Snart dags att söka skådespelare till våran nästa långfilm. Vi kommer i vår hålla en audition. Nu undrar jag om ni som hållt audition eller liknande förut har några tips om hur man ska gå ut med det för att få dit så mycket folk som möjligt? TV, Tidning, Nätet?

 

Även hur man bäst genomför en audition? Hur gör man med manus, eller synopsis så folk vet vad de ska va med i? Ska de få manus innan?

 

Många frågor! Ge mig så många tips som möjligt! Tack på förhand! :)

 

Ha det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe! Jo detta var ju också ett sätt att gå ut med det. Men det är ännu inte riktigt dags att sätta roller, så jag vill ju egentligen veta lite alt. för hur jag ska göra när det är dags!

 

Men tack ändå ina. Jag mailar dig om filmen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det brukar ju aldrig skada med att berätta lite om filmen först innan castingen, lite lätt om huvudhandlingen, konflikt? genré? Bara på några rader som fångar läsaren, och som får en "wow"-känsla när han läser din text. Dagen efter skickar personen in en ansökan. ;)

 

Det kan exempelvis vara lämpligt att annonsera i lokaltidningar, om du vill nå flest människor ifrån dina hemtrakter.

 

 

Lycka till med auditionen! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gäller 'söka skådespelare' har du ju forumets till FAQ till hjälp.

 

Sen att hålla audition är väl ingen konst, se till att hålla tider bara så folk inte får vänta - kaffe, frukt och tidningar i ett bekvämt väntrum som nödlösning.

 

I din annons skriver du vad du söker för skådespelare och då får man helt enkelt anmäla intresse, sen är det viktigt att tänka på att killen som söker rollen som hjälte kanske passar mycket bättre som skurk. Man kan vinna mycket genom att vara öppen på det viset.

 

Låt dem ta några typiska/viktiga meningar ur manuset och lyssna på hur de låter och hur de rör sig i förhållande till hur du har tänkt dig karaktären. Sedan kan det räcka med att prata med personerna, eller kanske gå jättenära med kameran för att se hur de reagerar. Att be dem "bli rädda" kan utvärdera rätt väl, med tanke på att agerandet varierar väldigt på just den uppmaningen. Många har en tendens att börja gråta och kanske är inte det vad du är ute efter. Vissa agerar ju hur proffsigt som helst på ett diskret sätt, medan de flesta överspelar.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag skulle börja estetisk verksamhet drama i ett gymnasium, skickade de tre olika texter (dialoger samt hur man skulle spela från början till slut) ungefär en månad innan själv "auditionen-dagen" skulle äga rum.

 

I texten, har jag för mig, berättades bl.a. en liten bakgrund om rollerna så att skådespelaren/skådespelerskan lätt kunde leva sig in i rollen t.ex. om det var en person med låg temprament, lugn och harmonisk eller helt enkelt galen - sjuk i huvudet! :D

 

När jag anlände till gymnasiet samlade de alla ansökande för att få ett litet smakprov :P

 

Då hittade lärarna bara på någoting: exempelvis; Vi skulle beträda en tågstation, frysa (för att visa hur kallt det var), sedan så skulle vi värma oss lite där inne och vänta på ett tog.

 

Och enligt dem var VÄNTANDET det svåraste för en skådespelare - vad gör en skådespelare när man inte sagt att han skall göra något speciellt. Då fick man bete sig som vilken vanlig människa som helst. Några gjorde ingenting och bara satt och improviserade att frysa, gick omkring och gjorde det osv. Men jag var skönast - jag gick kollade efter tåget kollade på min "klocka", mumlade lite högt "när kommer det jävla tåget för fan! SÅ JAG VAR SKÖNAST!!! ^^ Inte för att skryta och så men...jah...

 

Sen så var det dags att improvisera ett utav de där tre texterna :S

 

Om ni märker att skådespelarna gör sina roller väl, kan det bl.a. bero på att de tränat på texten vilket kan visa deras engagemang gällande filmen, ni tänkt göra. Kollar de ständigt på manuset och glömt vad de ska säga...så, ja....

 

Jag kan säga att det hände mig. Jag tränade på manuset i 2 minuter innan audition och det gick åt hel"#¤E! Överskattade mina skådespelar-skillz :P

 

 

"Överskatta aldrig dig själv vare sig det gäller film eller något annat, utan kritisera dig hela tiden och tänk bara att fan så bra var det inte" (även om det var skitbra!) // Unknown1101 sa det kända citatet år 1998

 

 

Alla som undrar om jag blev antagen...

 

Nope, även om lärarna var förtjusta över min första insats så tyckte de ändå att den andra var betydligt viktigare att lyckas i... ja, ni förstår ;)

 

Berätta lite vad filmen handlar om etc, och vart ni tänker hålla audtion - vem vet, kanske finns det folk här på voodoo som skulle kunna tänka sig komma ;) ju fler sökande desto bättre för er, så får ni ett stort utbud och kan välja de bästa, kan finnas bra men också bättre skådespleare ;) :D ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...