Gå till innehåll

Lön för en huvudroll?


WinsaPro

Recommended Posts

För någon månad sen fick jag ett erbjudande om jag vill ha huvudrollen i en film. Men jag tackade nej, p.g.a av att jag inte hade tid för att det är mycket i skolan just nu. Dem skulle börja spela in den 5 mars och 15 veckor framåt. Och det var på dag tid. Den skulle visas på biografer runtom i Sverige.

 

Är det nån som vet hur mycket jag kanske skulle ha tjänat ungefär?

Länk till kommentar
Share on other sites

55000-60000 kronor skulle jag gissa på.

 

Det skulle bli ca 9.900 - 11.500 ut i månaden för en huvudroll i en biofilm, om jag inte räknat helt galet. (Det har hänt någon gång innan)

 

EDIT="TF skriver följande i sin FAQ (nu vet jag inte om det är rätt att följa deras avtal men som ett exempel): Betalning för filmdagar?

Fråga: Jag gick ut scenskolan för ett år sedan och har blivit erbjuden 2 filmdagar i en ny tv-produktion – SVT. Vad kan jag begära i lön? Går det att förhandla?

 

Svar: Det finns minimilöner i TFs kollektivavtal för SVT/UR. Minimigrundgaget är för närvarande (maj 2005) är 3 710 kr första dagen, 3 410 kr andra dagen och 2 255 kr tredje och följande dagar. Den som inte har gjort tv/film tidigare eller som har en lite roll har ofta svårt att förhandla fram ett dagsgage som ligger högre än minimilönen. Många av TFs medlemmar tycker att det är jobbigt att förhandla. Om du är ny i branschen så kanske det här kan vara ett bra tillfälle för dig att öva lite löneförhandling. Fundera över vad du har för erfarenhet sedan tidigare och andra argument för varför du skulle ha en högre lön. Känner du någon mer som ska vara med i samma produktion så fråga vad de får för gage. "

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Utbildning är bra. Utbildning att falla tillbaka på? Nja...

 

TYVÄRR kommer jag inte ihåg vilken smart människa som sa det och jag hittar inte citatet just nu men någon sa att den som skaffar sig en utbilning att falla tillbaka på alltid kommer att göra det (det kan ha varit Frank Lloyd Wright). Jag tror stenhårt på den teorin. Att intala sig sjhälv att man ska ha någonting att falla tillbaka på när man ger sig ut i livet på jakten efter en dröm är som att säga till sig själv att man kommer att misslyckas redan innan man försökt. Psykologi är starka grejer.

 

I min jakt på det där citatet hittade jag iallafall några nya:

 

Never let school interfere with your education.

- Mark Twain

Länk till kommentar
Share on other sites

Men är det inte samma sak? Att man har någonting i ryggen så att man inte ska behöva falla? Och därmed har man planerat för fallet undermedvetet.

 

Man jag tycker som sagt att akademiska studier är bra. Vill man bli läkare ska man bli det. Helhjärtat och till 100% och aldrig avvika från den vägen förän man lyckats med sitt mål - att bli en förbannat bra läkare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar uppmana min omgivning (i alla fall barnen och deras kompisar) att utbilda sig. Men jag misstänker att uppmaningen (miss-)uppattas väldigt olika beroende på vem som hör uppmaningen. Jag har idén att utbildning är ett sätt att nå sina mål. Men god utbildning är ingen gratisbiljett till dans på rosor och guldgröna skogar.

 

Jag känner många välutbildade som har fina titlar tack vare familjetraditionen säger att man skall harva sig igenom många utbildningar, men som inte har några mål livet mer än att gifta sig och få barn. De flesta jobbar som kontorsslavar på pappas företag, eller på skattemyndigheten eller hankar sig fram på andra trista jobb. Jag känner också de som inte har så mycket utbildning, men har en sjutusans entreprenörsanda. Om den senare skulle ha den förstas utbildning så är det en vinnare med otroligt mycket livskvalite som får saker uträttade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klokt att satsa på att få en bra utbildnig! Oavsett vad man väljer att göra i livet är det alltid bra att ha en bra grund att stå på. Vad var det för roll föresen?

 

Jag är inte nå mer säker om det var 15 veckor det skulle ta att spela in tror att det var 7 veckor.

 

Jag kan säga vad filmen heter, "Ping-Pong kingen".

Länk till kommentar
Share on other sites

Bolaget heter BOB-FILM NORTH, dem sa att om jag väljer att ta rollen så får jag en privatlärare. Och dem pratar med skolan. Men eftersom jag går el-programmet så är det ju mest praktik och inte lika mycket teori och det är nog svårt att hitta en privat lärare i el.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bara hålla med "never let school interfere with your education", man ska absolut utbilda sig och bli akademiker i mitt tycke, men man kan lära sig så enormt mycket på att udner sin studietid praktiskt tillämpa vad man studerar med. Ibland så bör man överväga uppehåll tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo men skriv ett mail och sig att du gärna är med i produktionsbolagets framtida produktioner, se till så dom har ditt namn och adress på "ringa listan" ;) Så dom inte tror att du dissar dom helt för all framtid. Vem vet dom kanske ringer en annan gång (Med ett ännu intressantare förslag)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...