Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Tja HD och 50i/25P kapacitet är väl två av sakerna jag kan komma på.

 

Sen har du väl en 1 cmos sensor istället för 1 ccd.

 

Så HV20 kommer nog bli ett stort lyft.

 

Hur mkt sämre kommer det att bli att använda HV20 + XLR-box i jämförelse med en typ Sony A1E med fasta XLR-ingångar?

Länk till kommentar
Share on other sites

är det någon skillnad på den och den nya Canon-kameran?
Den där cmos-sensorn i Canon HV20 är ju också lite mer än dubbelt så stor som sensorn i din JVC. Canon HV20 erbjuder också en cine gamma-inställning så att bilden får en lite mer "filmlik" gamma och färg. Så har den ju också mikrofoningång och hörlursutgång vilket kan vara mycket värt. Den har också HDMI-utgång som kan vara nyttig om du får för dig att spela in okomprimerad HD direkt till en dator med ett Intesity Black Magic-kort till exempel. Jag har dock en känsla av att de flesta använder HDMI-utgången för att koppla kameran till sin hdtv.
Länk till kommentar
Share on other sites

Såg just också att man kan köra Cineforms Aspect HD med Intensity kortet. Då kan man helt plötsligt köra HDMI 8bit 4:2:2 1440 x 1080i i runt 12mb/sek istället för 100 mb/sek. Blir ju lite annan diskåtgång i det läget.

 

Måste testas asap...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda som blir lite bättre då är väl färgutrymmet? Upplösningen är ju fortfarande likadan och bitraten är väl till och med lägre än HDV? Det vore ju kanon om man kunde köra DVCPro50 HD till exempel. Det är väl 50mb åtminstone?

Var får man reda på vilka codecs man kan köra med Intensity?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda som blir lite bättre då är väl färgutrymmet? Upplösningen är ju fortfarande likadan och bitraten är väl till och med lägre än HDV? Det vore ju kanon om man kunde köra DVCPro50 HD till exempel. Det är väl 50mb åtminstone?

Var får man reda på vilka codecs man kan köra med Intensity?

 

Fast det är ju inte så "bara" att får 4:2:2 istället för 4:2:0 om man ska köra greenscreen jobb (anledningen till att det är mindre är ju Cineforms codec). Och DVCPro 50 är ju SD - inte HD. Men det borde funka (med DVCPro 50) - åtminstone på Mac. Windows har ju ingen DVCPro 50 codec.

 

Men det var dåligt med info om vilka codecs som stöds. Men vanliga Decklink har ju stöd för en massa olika codecs.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Den där cmos-sensorn i Canon HV20 är ju också lite mer än dubbelt så stor som sensorn i din JVC.

Vad är en cmos-sensor?

 

Canon HV20 erbjuder också en cine gamma-inställning så att bilden får en lite mer "filmlik" gamma och färg.

Vad mens med "cine gamma"?

 

Den har också HDMI-utgång som kan vara nyttig om du får för dig att spela in okomprimerad HD direkt till en dator med ett Intesity Black Magic-kort till exempel. Jag har dock en känsla av att de flesta använder HDMI-utgången för att koppla kameran till sin hdtv.

Jag må vara dum som stryk, men jag fattar inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är en cmos-sensor?
Det är bildsensorn som registrerar ljuset som kommer in genom optiken. Det är där bilden "fastnar" så att säga, likt stavarna och tapparna i ett öga, eller filmen i en filmkamera.

 

Vad mens med "cine gamma"?
Bilden får ett lite högre kontrastomfång så att man får mer information i skuggor och högdagrar.

Video har annars rätt hög kontrast så mörka partier har en tendens att krossas till svart och ljusa partier har en tendens att brännas ut till vitt. I dessa områden finns då ingen information. Du kanske har filmat utomhus en väldigt solig dag med din JVC och upptäckt detta.

Med cine gamma får man med lite mer information i mörka och ljusa partier. Kontrasten blir inte så hård. Det kallas för cine gamma eftersom det helt enkelt gör bilden lite mer lik film. Film har som kännt ett högre kontrastomfång än video.

Det här cine-läget på HV20 gör visst lite mer än att jämna ut kontrasten. Det ger mer filmlika färger också.

 

För att se vad jag pratar om, här är fyra bilder från just HV20:

Utan "cine gamma": http://www.watch.impress.co.jp/av/docs/20070207/ez0196.jpg

Med "cine gamma": http://www.watch.impress.co.jp/av/docs/20070207/ez0197.jpg

 

Utan "cine gamma": http://www.watch.impress.co.jp/av/docs/20070207/ez0112.jpg

Med "cine gamma": http://www.watch.impress.co.jp/av/docs/20070207/ez0110.jpg

 

 

Jag må vara dum som stryk, men jag fattar inte.
Kameran har en utgång som kallas HDMI. Om du köper ett speciellt kort till datorn kallat Intensity så kan du från den utgången på kameran spela in okomprimerad HD på datorn.

Det som kameran spelar in på bandet är inte en okomprimerad bild. Den är komprimerad med codecen mpeg2 för att få plats med den extra upplösningen på vanliga miniDV-band. Mpeg2 är också den codec man använder till DVD video. Hoppas det klarnade. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Kameran har en utgång som kallas HDMI. Om du köper ett speciellt kort till datorn kallat Intensity så kan du från den utgången på kameran spela in okomprimerad HD på datorn.

Det som kameran spelar in på bandet är inte en okomprimerad bild. Den är komprimerad med codecen mpeg2 för att få plats med den extra upplösningen på vanliga miniDV-band. Mpeg2 är också den codec man använder till DVD video. Hoppas det klarnade. :)

 

Finns det något pc-card med den ingången i dagens teknikvärld? Skaffade nyss en ny bärbar dator (nx9420) med 2gb minne och en intel core 2 duo(1,83ghz) cpu samt med ati x1600 256mb grafikkort. Skulle denna bärbara dator palla det okompimerade hd-formatet? Om jag nu lyckas finna något hdmi kort ;D

Länk till kommentar
Share on other sites

Datorn skulle antagligen palla det. Det är HDV som är tungt att hantera på grund av codecen. Allt annat kräver bara mer plats på hårddisken i princip. Mig veteligen finns det tyvärr inga sånna här kort till bärbara datorer än men det dyker väl upp så småningom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går rykten att Intensity ska komma i ett PCXpress card utförande (möjligen redan i April på NAB) - problemet är väl närmast att fixa hårddiskar till en laptop som klarar capture i 100Mb/sek under långa perioder.

 

Det går iofs att köra till en serie av JPEG-stillbilder men det ställer högra krav på datorn eftersom den måste konvertera en inkommande ström av video till 25st JPEG-bilder per sekund. En annan variant är Intensity med Aspect HD.

 

Men det kommer säkert mer grejer framöver.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Nobert du har säkert sett bilderna men också videoklippen inne på http://www.watch.impress.co.jp/av/docs/20070207/zooma294.htm.

Hur har dem fått fram så fina bilder ifrån en sån enkel kamera? Är det från minidv bandet det där som de sedan lagt in på datorn elelr har de tagit någon annan väg för dessa fin fina videoklipp?

Det där är "bara" HDV från bandet. Jag är inte så imponerad av just de där videoklippen och bilderna för det verkar som de är hårt komprimerade och rörelsen är hackig ibland. Att rörelsen hackar kan bero på att de inte har tagit bort den pulldown som behövs för att placera 24p i en 60i ström.

 

Jag tror och hoppas naturligtvis att kameran kan göra bättre. Lillebror HV10 levererar imponerande skarp HDV i sin prisklass och HV20 borde ju vara samma sak, fast med lite fler finesser. Sedan om man är sugen på något bättre än HDV så är det ju möjligt genom HDMI-utgången och en dator med Intensity.

 

Det går iofs att köra till en serie av JPEG-stillbilder
Det tar antagligen mindre plats på datorn men kräver nog en snabb dator som du säger. Går det inte att konvertera till DVCPro HD direkt? Iofs är det ju 100mb/s också. Skoj att det kommer till bärbar dator ändå. Man kan ju fylla den interna hårddisken och ladda av på externa diskar kanske. Så blir man ju ändå tvungen att göra med en HVX200 med minneskort kan jag tänka mig.
Länk till kommentar
Share on other sites

Skillnad på Megabit och Megabyte.

 

DVCPro HD = DV x 4 dvs 14.4 Megabyte / sek (eller 100 Megabit).

Okomprimerad HD 8bit = 100 Megabyte / sek

 

Ett problem blir ju att hitta ett lagringsmedium som har ett gränssnitt som inte delar systembuss med firewireporten.

Firewire 800 är ju, åtminstone i teorin, tillräckligt snabbt för okomprimerad HD men om den porten delar resurser och

bandbredd med ett ev. PC Card för HDMI blir det trångt om utrymme...

 

Och för oss som kör PC är det ju trist att det inte finns ngn QT DVCPro HD codec vilket ju är hela orsaken till att ex.

PPro inte stöder P2 i dagsläget annat än via 3: e parts tillverkare.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad tror ni om setupen? Kommer det funka tror ni? Tänker mest på tftn där hur jag ska göra om det nu blir en. Går det att koppla in en tft skärm förresten i de utagen som finns på kameran? Och datorn kommer att hålla va?

min setup2.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska vi starta en klubb vi som har förlovat oss med lika setup? :)

 

En liten lcd-monitor borde gå att koppla till kamerans kompositvideoutgång och fästa med en liten arm på rodsen.

Enligt den här sidan: http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-HV20-Canon-HV10-Sony-HDR-HC7-and-Sony-HDR-HC5-Camcorders-Compared.htm så kommer HV20 att ha följande utgångar:

 

- HDMI

- AV Out

- USB

- IEEE 1394

- Composite Out

Länk till kommentar
Share on other sites

Javisst, vi får se till att bli många nog så att vi får en egen sektion här på voodoo. :D

Eller så väntar vi på att någon kuf får för sig att starta en http://www.hv20user.com. Det vore häftigt.

 

Update:

Fick nya katalogen från Scandinavianphoto idag och där var HV20 med. Inte för att de har den i lager men det är alltid nåt. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Mailade TBH igår om leveransdatum, såhär sa dem.

 

Hej Andreas.

 

Beräknad leverans ligger i April just nu.

 

Med Vänlig Hälsning,

TBH.se

 

Själv tror jag att jag ska utnyttja studentrabatten inne på misco.se

Då hamnar priset på 10500. Man borde köpa försäkring till kameran. Hoppas det inte går på allt för mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...