Gå till innehåll

3d objekt av en bild


Ashkan90

Recommended Posts

hejsan allihop.. vet inte om det är så många som känner till att det finns väldigt fåtal program som (automatiskt) genererar 2d bilder tagna från olika perspektiv till ett 3d objekt. ett av programmen är facegen. där du gör ett 3d huvud av ditt eget huvud genom att ta bilder framifrån och på sidorna. det är ganska häftigt. men det jag är ute efter är något liknande program där man kan ta i princip vilken bild som helst på ett objekt från olika perspektiv och göra 3d av den. det jag helst vill göra är att göra det av en kropp. alltså en 3d variant av sin kropp som man kan använda i diverse filmer med effekter där man själv inte kan vara med... alla förslag är bra. alltså är det här något som liknar det man tydligen kallar för "CG construction" som de tydligen använde på sobway scenen i matrix då neo och Agent Smith hoppar mot varandra i slowmo.. scenen alltså stället de är på är baserad på typ 10 bilder de tog från olika perspektiv och sen gjorde de en Cg construction av det. något sådant program skulle jag vilja ha. men vet ju inte riktigt hur det där fungerar eller något. så vet någon någonting om något liknande program så skriv direkt era förslag!!! tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det blir ganska svårt att göra motsvarande av hela kroppen. Ansiktsgenererande mjukvara brukar utgå från databaser av ansikten för att göra 3d-data av 2d-informationen. Motsvarande för helkroppsdata blir tämligen omöjligt, såvida det inte är nakna modeller du är ute efter... ;-) Läs mer här: http://www.mpi-inf.mpg.de/~blanz/

 

Det finns laserscanners som scannar även objektets texturer, men de brukar vara absurt dyra. Där gäller det att ha bra kontakter! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, hans ansikte är datoranimerat.

 

Har du någon källinformation om det?

 

Det jag hittar är detta:

 

In The Matrix, the camera path was pre-designed using computer-generated visualizations as a guide. Cameras were arranged on a track and aligned through a laser targeting system, forming a complex curve through space. The cameras were then triggered at extremely close intervals, so the action continued to unfold, in extreme slow-motion, while the viewpoint moved. Additionally, the individual frames were scanned for computer processing. Using sophisticated interpolation software, extra frames could be inserted to slow down the action further and improve the fluidity of the movement (especially the frame rate of the images); frames could also be dropped to speed up the action. This approach provides greater flexibility than a purely photographic one. The same effect can also be produced using pure CGI, motion capture and universal capture.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du någon källinformation om det?

 

Det jag hittar är detta:

 

In The Matrix, the camera path was pre-designed using computer-generated visualizations as a guide. Cameras were arranged on a track and aligned through a laser targeting system, forming a complex curve through space. The cameras were then triggered at extremely close intervals, so the action continued to unfold, in extreme slow-motion, while the viewpoint moved. Additionally, the individual frames were scanned for computer processing. Using sophisticated interpolation software, extra frames could be inserted to slow down the action further and improve the fluidity of the movement (especially the frame rate of the images); frames could also be dropped to speed up the action. This approach provides greater flexibility than a purely photographic one. The same effect can also be produced using pure CGI, motion capture and universal capture.

 

Jag läste aldrig det första inlägget så noga, och folk snackade om ansikten osv så antog jag att ni syftade på scenen i den tredje Matrix, när Neo slår Smith i ansiktet.

Så det är bara att ignorera det jag skrev :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...