Gå till innehåll

bästa kameran för 4-5000


kalle112

Recommended Posts

Måste köpa en kamera. Den ska användas till amatörfilm, bluescreen etc och får kosta mellan 4000-5000 kr. Vilken kamera tycker ni att jag ska köpa?

 

 

Jvc gz - mg21 hårddiskamera på 20 gig bra och billig kostar kring 4000 kr. Har också en sådan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför skulle det vara svårare att tanka in materialet från en hårddisk-kamera? Det borde ju bara vara att koppla in kameran till datorn och dra över filerna.

 

Enda nackdelen jag ser med en hårddisk-kamera är att en del filmfestivaler endast tar emot filmer på DV-band och det kan ju bli lite knepigt om man inte har tillgång till en DV-kamera eller bandare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför skulle det vara svårare att tanka in materialet från en hårddisk-kamera? Det borde ju bara vara att koppla in kameran till datorn och dra över filerna.

/quote]

 

Jag har för mig att jag läst att det kan vara svårare med överförningen mellan kamera och dator fast jag har inte testat så jag är inte helt säker.

 

Jvc, har du haft några problem med att tanka in ditt material?

Kopplar du ihop kameran och datorn med firewire?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessutom är det väl så att en HDkamera redan från början komprimerar materialet till sämre bildkvalité, vilket inte en Dv-kamera gör, -så varför välja ett sämre och dyrare alternativ om filmen ändå ska "gå via datorn" tex i redigeringsprogram mm innan det överförs till DVD eller vad du nu tänker spara din färdiga film på...

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det inte bättre att köpa en med DV-band eftersom det är väl svårare att tanka in med hårddiskkamera?

 

/Jesper

 

Nej de är inte svårare. Du kopplar in med usb och drar över dom som klara film filmer :) Sen redigerar du dom i fast vegas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dv-kamera är väll billigare än Hårddisk och jag tror inte att det är någon skillnad i kvalite, men när man hämtar över kan kvaliten bli sämre med USB jag rekomenderar firewire om kameran har det. Om du ska ha bluescreen m.m så rekomenderas en 3ccd kamera. Panasonic har fina kameror, gs-120, gs-140, gs-180 osv.

 

Den här tror jag ska vara bra.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=330631

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, frågan är alltså vilken som är bäst?? gs-180, gs230, gs280?? Finns så många kameror att välja mellan i den prisklassen...

 

Bästa är ju att läsa de olika kamerornas teknik och gå in i affärerna och testa dem.

 

Ska det vara 16:9 eller 4:3 format det ska spelas in?

 

Ska du ha DV in och DV ut?

 

Ska du kunna använda extern mic och hörlurs ingång?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...